Uit bovenstaande topic blijkt volgens mij toch weer dat je een aantal zaken niet snapt hoor�
Dus:
je hebt dan (naar eigen zeggen toch, de vijver kan nog krimpen vrees ik
😉 ) een mooi natuurlijk biotoopje gemaakt waar inheemse soorten( die het tegenwoordig zeer moeilijk hebben) hun plekje vinden, dat is mooi vind ik eerlijk gezegd! Goed bezig zou je bijna zeggen!
Maar dan, na wat commentaar op de exoten in je vijver:
Nekko zei:
Maar hoe zorg ik er dan voor dat de inheemse salamanders en kikkers weg gaan?
Echt? Lees ik het goed? Lol
😀
Neko, kerel:
Wereldwijd zijn er al talloze soorten uitgestorven of in de problemen gebracht door dergelijke ondoordachte acties en ingrepen in de natuur.
Jouw vraag hierboven aan Pol is eigenlijk de volgende: hoe verdrijf ik inheemse soorten uit hun biotoop zodat ik er exoten kan in introduceren (met alle risico's van dien voor de lokale fauna bij ontsnapping)� Je kiest dan naast vissen ook nog voor amfibie�n, waarvan de inheemse soorten tegenwoordig behoren tot de meest bedreigde dieren in onze streken.
Dit is exact wat ik bedoel met forumvervuiling. Straks breng je nog anderen op idee�n ook!! Is dat misschien de bedoeling?
Echt jammer dat je dit blijft doen, onwetendheid of onoplettendheid geldt maar tijdelijk als excuus, Neko! Bij jou is het echt niet de eerste keer plus je hebt jaren ervaring als ik het zo lees dus dan begint het toch meer en meer te lijken op kwade wil dan op na�viteit??
Zoals Pol zegt: google eens op inheemse salamanders en de problemen die ze hebben, denk dan eens na hoe je zelf een klein steentje kan bijdragen, wil je ze helpen overleven in je eigen vijver of duw je het mes graag nog wat dieper in hun rug? Want daar komt het cru gezegd op neer�
Wat is het volgende: Je overschotje bombina kikkervisjes ergens uitzetten?
Jongens toch, als ik de rest van je acties en je reacties hier doorlees,
het wordt een beetje een tragikomedie