Wat is er nieuw

Oude bekende terug van weggeweest (nu met 600 liter water)

Muzrub

Active member
Lid geworden
30 april 2025
Leeftijd
31
Hey AF,

Mijn oude account bestaat niet meer, maar ik kon er een aanmaken met precies dezelfde naam. Vroeger was ik als kind en later als student redelijk actief op dit forum, maar zo even gauw zoekend zijn mijn laatste posts ondertussen al weer dik 11 jaar geleden!
Tegenwoordig ben ik een dertiger, twee maanden geleden verhuisd naar een grotere woning, en dat was een uitstekend excuus om weer eens aan de hobby te beginnen. En dan wel even een stapje groter dan vroeger. Bij mijn ouders had ik een 60cm gezelscshapsbakje en op een gegeven moment een 120x40x40 Tanganyikabak. Op mijn studentenkamer had ik een Lido 120 gezelschapsaquarium, en een paar jaar geleden heb ik weer een 25 liter bakje met crystal reds opgestart, wat overigens is meeverhuisd en prima draait.
Ongeveer een maand geleden heb ik mijn nieuwe project opgehaald van marktplaats. 180x60x60, ongeveer 600 liter. Het idee is om er een Zuid-Amerika aquarium van te maken, en het gaat ondertussen redelijk de goede kant op. Wat is er tot nu toe gebeurd?
  • Aquarium opgehaald, schoongemaakt en neergezet
  • De houten ombouw compleet opgeschuurd en in een nieuw kleurtje beits gezet
  • De houten ombouw weer in elkaar gezet, en de luiken omgebouwd naar deurtjes met scharnieren
  • Filters aangesloten (Oase Biomaster 850 Thermo + JBL CristalProfi e1502)
  • Verlichting aangesloten (Tetra Lightwave, 1x 990, 1x 830) (en daarvoor de kap iets aan moeten passen) (Wat is er tegenwoordig veel keuze in LED-verlichting zeg... Zag door de bomen het bos niet meer)
  • Filterzand (0.4-0.8mm)
  • Hout, stenen en planten geplaatst
  • Rustig laten indraaien
  • De eerste bewoners toegevoegd! (12x Hoplisoma Schwartzi (nieuwe Corydoras-naamgeving is nog even wennen!))
Het beoogde visbestand is als volgt:
  • 12 Hoplisoma Schwartzi
  • 30-50 Hemigrammus Bleheri
  • 3m6v Apistogramma sp.
  • 6-8 Pterophyllum Scalare Red Shoulder
  • 1-2 Ancistrus Dolichopterus
En qua planten staat er momenteel het volgende. Ook allemaal Zuid-Amerika:
  • Echinodorus Bleheri
  • Echinodorus Ozelot (kweekvorm, maarja, Zuid-Amerikaans genoeg)
  • Alternanthera Reineckii (Waarschijnlijk te weinig licht, maar we gaan het proberen)
  • Egeria Densa
  • Limnobium Laevigatum
Volgens mij gaat het met deze plannen helemaal goed komen, maar het leek me toch leuk om me weer te registeren op het forum om zo nu en dan een vraag te stellen en lekker mee te lullen.

En uiteraard, een aantal foto's van het proces mogen niet ontbreken:

Het aquarium in de marktplaatsadvertentie:

Het aquarium op de marktplaatsadvertentie

Klussen aan de ombouw:

WhatsApp Image 2025-04-30 at 11.22.30.jpeg

Voor het eerst gevuld (hier nog maar met 1 van de 2 lichtbalken):

WhatsApp Image 2025-04-30 at 11.22.30 (2).jpeg

Het aquarium gezien vanaf de bank:

WhatsApp Image 2025-04-30 at 12.15.57.jpeg

Inrichting zoals het er nu bij staat:

WhatsApp Image 2025-04-30 at 12.15.57 (1).jpeg

De eerste bewoners:

WhatsApp Image 2025-04-30 at 11.22.31 (3).jpeg

Bijlagen

• WhatsApp Image 2025-04-30 at 11.22.31 (3).jpeg
    WhatsApp Image 2025-04-30 at 11.22.31 (3).jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 42
  • 03fa4c31-9fd3-4b08-8d30-588e6514b2f2.jpg
    03fa4c31-9fd3-4b08-8d30-588e6514b2f2.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 40
Welkom terug en mooie bak!

Welkom back.

Mooi hoor.

Welkom terug bij het prettig gestoord zooitje. 😀🙂

En groot compliment hoor. Zou willen dat mij ook zo'n prachtig aquarium zou lukken. Maar tot dusver....

Welkom, wat een prachtige bak en deze ombouw maak het plaatje helemaal compleet

Welkom terug, ziet er mooi uit!

Mooie sloot water. Ik houdt wel van deze inrichting.

Dank jullie wel allemaal! Ik heb direct een leuke update. Ik heb best vaak geteld, maar ik weet nog steeds niet zeker of het er nou 37 of 38 zijn… Maar alle roodkopzalmen die de speciaalzaak had zitten, zwemmen nu rond in mijn aquarium!

Ze zijn ontzettend snel en moeilijk op de foto te zetten. Maar ze lijken allemaal goed over te zijn gekomen, en kregen na een kwartier allemaal al wat rood terug op de koppies.

Het is een mooie grote groep, met flinke verschillen in maat. Er zitten echt dikzakken van een centimeter of 5 bij, maar ook kleintjes van krap 3. Ik merk dat ze, nu net een uurtje in het aquarium, steeds meer zelfvertrouwen beginnen te krijgen en steeds hoger in het aquarium aan het verkennen zijn.

IMG_8502.jpeg

Welkom terug op het AF.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan