Oude hobby opgepakt


Aquajoy

New member
Lid geworden
16 juli 2022
Berichten
0
Leeftijd
54
Hi ik ben Foka en sinds een paar maanden heb ik mn oude hobby weer opgepakt. Tussen mn 10e en 29e altijd een 60cm bak gehad. Afgelopen maart via marktplaats weer een 60cm bak aangeschaft maar al snel bleek die helaas lek. Toen we een nieuwe bak gingen halen gelijk maar wat groters aangeschaft: nu 110 l, 80cm, zoetwater verwarmd met platys, blauwe tetras, xray tetras, algeneter en sinds kort 5 (of nu nog4??) japonica garnalen. Wat een leuke beestjes zijn dat zeg! Vooralsnog standaard materialen en geen CO2. Gaat heel goed (max acht uur led licht) en heb t vroeger ook altijd zonder gedaan. Heb al heel wat tips hier gevonden dus me aangemeld :). Nieuwe bak draait nu een maand: zie foto s.
 

Bijlagen

  • 20220716_140655.jpg
    20220716_140655.jpg
    296.2 KB · Weergaven: 93
  • 20220704_185658.jpg
    20220704_185658.jpg
    141.7 KB · Weergaven: 88
  • IMG-20220618-WA0005.jpeg
    IMG-20220618-WA0005.jpeg
    511.2 KB · Weergaven: 92
  • IMG-20220613-WA0006.jpeg
    IMG-20220613-WA0006.jpeg
    171.1 KB · Weergaven: 94
Leuk. Koraalplatys šŸ˜ Dat blijf ik toch altijd de mooiste variant vinden. Het ziet er goed uit.

Een tip, ik weet niet of je net de visjes hebt toegevoegd of geleidelijk in de afgelopen weken maar pas op dat je het bestand niet te snel opbouwt. Het aquarium draait pas een maand en als je te snel te veel vissen toevoegt kan het dat de bacteriĆ«n het niet bij kunnen benen. Met zoā€™n zandbodem staat een groepje Corydoras ook mooi.
 
Welkom op het AF
 
Dank! Het visbestand had ik deels al langer en overgezet met bijna al het oude water.
Recent alleen de garnalen en xrays (maar 5, helaas 1 heeft t niet gered)
toegevoegd. Blauwe tetras zijn er nu slechts 8 en platys drie grote dames plus wat halfwas en babies. Dus valt mee denk ik. Plan is idd om de komende maanden langzaam nog wat uit te breiden (tetrasoorten wat aanvullen) en ja corydoras denk ik ook over. Maar daar moet je er dan toch weer min een stuk of 4 van doen toch? Denk evt ook over de dwergvariant na. Kun je trouwens later ook nog kleine garnalen bij de groten zetten zonder problemen!?
 
Corydoras liefst met minimaal 10, en hebben een zandbodem nodig
Dwerggarnalen en japonica's is geen gelukkig huwelijk, japonica's staan erom bekend dat ze dwerggarnalen molesteren
 

Dank! Het visbestand had ik deels al langer en overgezet met bijna al het oude water.
Recent alleen de garnalen en xrays (maar 5, helaas 1 heeft t niet gered)
toegevoegd. Blauwe tetras zijn er nu slechts 8 en platys drie grote dames plus wat halfwas en babies. Dus valt mee denk ik. Plan is idd om de komende maanden langzaam nog wat uit te breiden (tetrasoorten wat aanvullen) en ja corydoras denk ik ook over. Maar daar moet je er dan toch weer min een stuk of 4 van doen toch? Denk evt ook over de dwergvariant na. Kun je trouwens later ook nog kleine garnalen bij de groten zetten zonder problemen!?
Aquarium water bevat niets mee dan water bacteriƫn zitten in de bodem en filter. Heeft u het aquarium/filter wel in laten draaien?
 
Ja oud filter heeft tijdje meegedraaid in nieuwe bak. En qua dwerg bedoelde ik de corydoras, niet de garnalen šŸ˜€ en met klein bedoel ik jonge japonicas bij oudere japonicas, gaat dat goed?
 
Ja oud filter heeft tijdje meegedraaid in nieuwe bak. En qua dwerg bedoelde ik de corydoras, niet de garnalen šŸ˜€ en met klein bedoel ik jonge japonicas bij oudere japonicas, gaat dat goed?
Dat ligt er aan hoe groot het verschil is. Ik heb wel eens jonge erbij gekocht en dat ging goed maar toen kocht ik wel de grootste van de dierenwinkel. Dat waren wel de kneusjes die ergens achteraf in een bakje de waterplantjes schoon aan het maken waren, maar ze doen het toch alweer meer dan een jaar.
 
Ja oud filter heeft tijdje meegedraaid in nieuwe bak. En qua dwerg bedoelde ik de corydoras, niet de garnalen šŸ˜€ en met klein bedoel ik jonge japonicas bij oudere japonicas, gaat dat goed?
Dat je dwergcorydoras bedoelde was mij meteen helder hoor, maar van de garnalen was mij niet helder dat je dezelfde soort bedoelde.

Anyway, de dwergcorydoras pygmaeus zwemt niet op de bodem dus die gaat je andere soorten in de weg zitten wat heel rommelig gaat ogen, beter neem je dan de habrosus
 
hey! welkom!. Leuke bak zo:). Het is inderdaad goed mogelijk om een aquarium met planten te draaien zonder co2, zolang je maar niet te moeilijke planten kiest. Succes hopelijk zien we binnenkort meer :D
 
Even een update na 6 maanden: het gaat heel goed :) Ik voeg nog steeds geen CO2 toe, planten groeien gestaag, vissen en garnalen zijn actief/gezond. Om energie te besparen staat de temp nu op ca 21 en dat gaat ook goed met de tetra's. Water wissel doe ik om de zoveel weken, en beperkt omdat ik dus geen CO2 toevoeg. Wel elke week scheutje voeding, plus in aug paar voedingstabletten in bodem gestopt. Nauwelijks last v algen gehad. Ik meet regelmatig de waarden en die zijn heel stabiel.
 

Bijlagen

  • 20221224_143723.jpg
    20221224_143723.jpg
    262.4 KB · Weergaven: 45
  • 20221224_143810.jpg
    20221224_143810.jpg
    498.7 KB · Weergaven: 47
  • 20221224_143819.jpg
    20221224_143819.jpg
    498.3 KB · Weergaven: 47
Misschien is het leuk om in de sectie fotoalbum een topic aan te maken om het verloop bij te houden.
 
Super mooi aquarium heb je! šŸ˜„ Wat goed om te horen dat alles zo goed verloopt ook! Kan wel zien dat er 19 jaar ervaring achter zit :)
 

Terug
Bovenaan