Wat is er nieuw

Over kool en over turf filteren

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jimmyo1o
  • Startdatum Startdatum
J

Jimmyo1o

Guest
Maand geleden een JBL e901 Cristalprofi aangeschaft en deze 1 week met het interne Juwelfilter Bioflow 600 laten meedraaien. Mijn bak een Rio 180 met een Zuid Amerikaans bestand en bestaande uit veel hout en wat Vallisneria en Echinodoris.
Dat ene weekje mee laten draaien was te kort. Water werd smoezelig en beetje een witte waas. Zag er niet uit. Omdat het niet echt beter werd (en niet over het gewenste geduld beschik) naar de winkel gestapt en daar werd me geadviseerd over actieve kool te filteren. Dat leverde inderdaad binnen een aantal dagen een kraakheldere bak op maar het gaf de bak tegelijkertijd een steriele indruk en haalde ook het in mijn ogen natuurlijke aquariumwaterkleurtje eruit. Daarnaast explodeert de draadalg de bak uit.

Of het laatste een gevolg is van de koolfiltering weet ik niet.

Maar goed, ik vind een bak met een "theekleurtje" mooi. Dus ik heb de kool vervangen door turf. Het resultaat is inderdaad een lichte theekleur, en de PH daalt weer wat, want de kool had daar ook invloed op. Maar het water is ook weer wat aan de smoezelige kant, en dat vind ik helemaal niet fijn.

Is het niet kraakheldere water iets dat ik voort lief moet nemen als ik over turf filter? Of is er meer aan de hand? Zo smoezelig als het eerst was is het niet maar het haalt het bij lange na niet bij de koolfilerting.

En de draadalgexplosie, houd dat verband met de koolfiltering? Gaat de turffiltering dat verhelpen of moet ik meer doen?

Alvast dank voor uw hulp.
 
Witte waas lijkt me bacterie bloei. Zeker omdat je het oude filter te snel verwijderd heb. Kool be�nvloed de PH zo ver ik weer niet.
 
Dag Jimmy010

Zal proberen een beetje uitleg te geven:

1) je geeft aan dat je niet over genoeg geduld beschikt, dat is een flink verbeter punt, je werkt met levende have en dat is niet van klik aan, klik uit.....! Tijd is een factor van belang, zeker in een aquarium.

2)Koolfiltering bindt een aantal stoffen aan zich o.m. nitraat en het maakt het water helder. Door dat heldere water kan er meer licht dieper in je bak doordringen. als je nu een tamelij kverse bak hebt of veel langzaam groeiende planten, dan kan dit leiden tot een draadalg toename. Immers, draadalg is een primitieve plant en heeft maar een paar groeifactoren nodig voor optimale groei, gewone planten hebben veel meer groeifactoren nodig om goed te kunnen groeien, dus nemen in jouw bak de algen het (tijdelijk) over. Ze kunnen gemakkelijk verwijderd worden met een stokje en dat rond draaien in de algenwirwar.
Koop een paar flinke bossen snelgroeiers en poot die (desnoods tijdelijk) in je bak als concurrentie voor de draadalgen

3) filteren over turf is helemaal niet verkeerd, zo voeg je veel tannine (is kleurstof) aan je bak toe en zuur je hem tevens aan. echter dat aanzuren kun je niet sturen en houdt na een poosje op.
Om nu je bak helder te krijgen met een mooie donkere kleur, raad ik je aan om EN een sponsvoorfilter te nemen en dit elke week goed te spoelen en de filter als volgt in te richten ( van inlaat naar uitlaat van de filter): 1 grove mat, 2 kool (tijdelijk maximaal 1 maand), 3 turf (in een kous steken!) en dan een flinke dot filterwatten ( deze de eerste 3 maanden 1 x per maand verversen)

Als je het zo doet, wordt je water kraakhelder en licht bruin gekleurd.

Greetzz Bigsmoke
 
Dank voor de reactie Big Smoke. Dat geduld blijft het moeilijkst : )

Maar je snapt goed waar ik naartoe wil. Een heldere back met het donkere junglekleurtje. Dus je kunt tegelijkertijd over turf en actieve kool filteren? Ik dacht juist te hebben begrepen dat de kool de turffiltering weer opheft.

Ik probeer jouw suggestie nu te vertalen naar mijn JBL e901. Die bestaat uit 3 lagen (bakjes) nadat het water eerste via de zijkant door blauwe spons is geloodst. Laag 1 (van hoog naar laag) is nu ook blauwe spons, laag 2 een combi van turf (voorheen kool) in een kous en blauwe spons en laag 3 een bak met bio pijpjes.

Waar zet ik dan wat?
 
Eerst de KOOL dan de turf en dan nog wat witte watten (dat is om turfpartikeltjes tegen te houden die je water anders troebel maken)

Greetzz BiGsmoke
 
Omdat het niet echt beter werd (en niet over het gewenste geduld beschik) naar de winkel gestapt en daar werd me geadviseerd over actieve kool te filteren. Dat leverde inderdaad binnen een aantal dagen een kraakheldere bak op maar het gaf de bak tegelijkertijd een steriele indruk en haalde ook het in mijn ogen natuurlijke aquariumwaterkleurtje eruit. Daarnaast explodeert de draadalg de bak uit.
Of het laatste een gevolg is van de koolfiltering weet ik niet.


2)Koolfiltering bindt een aantal stoffen aan zich o.m. nitraat en het maakt het water helder.

Als beginnend en leergiering aquarist vraag ik me nu of de volgende redening ook zou kunnen kloppen...

Het kool bindt nitraat, betekend dit dat fosfaat waarde stijgt? Is dit ook een mogelijke oorzaak van algengroei?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan