Wat is er nieuw

over turf filteren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gyon
  • Startdatum Startdatum
G

Gyon

Guest
Hallo allemaal,

laatst op het vivarium heb ik wat info over plantenvoeding gekregen.
Ik heb een eigen bio co2 setje gemaakt, die werkt nu een aantal dagen.
Ook heb ik een paar zakjes met zouten mee genomen, waar je een oplossing van maakt en in je bak doet. Het zijn de volgende stoffen: magnesium-sulfaat, kalium-fosfaat, kalium-sulfaat en kalium-nitraat. Ik ben sinds gisteren begonnen met toedienen van de oplossing met die stoffen. 2,5 ml per dag en volgende week 5 ml en die week daarop 7,5 ml en daarna standaard 10 ml per dag. In de oplossing zit het volgende:magnesium-sulfaat 77.145 gram, kalium-fosfaat gram 5.145, kalium-sulfaat 25.71 gram en kalium-nitraat 77.145 gram. Dit heb ik opgelost in 500 ml water.
Mijn ph is alleen ietsje te hoog, zo rond 7,5. Ik wil dat naar de 6,7 a 7 brengen, zodat mijn planten ook de goede waardes hebben. De kh is 5.
Ik heb gelezen over turf, maar waar kan ik dit kopen en hoe werkt dit precies?

Alvast bedankt,
Gyon

Weet je de kh van het aquariumwater?

Ik heb het net gewijzigd, dus bij deze nog een keer: de kh is 4 a 5.

Gyon zei:
Ik heb gelezen over turf, maar waar kan ik dit kopen en hoe werkt dit precies?

Filterturf koop je gewoon in een aquariumwinkel en dat doe je bv in een oude panty en die stop je dan in je filter. Het aquariumwater gaat dan door het filter en de turf, en dat werkt aanzurend. Je Ph gaat dan omlaag. Wel blijven meten natuurlijk. Als bv je KH aan de lage kant is buffert het water slecht waardoor een plotselinge Ph-val kan ontstaan, met alle vervelende gevolgen voor je vissen van dien

PS

Een nadeel van over turf filteren is dat je water bruin gaat kleuren

ik heb net de gh gemeten, deze is 7 a 8

Aquavisie:
Is het dan niet mogelijk om het een aantal dagen te doen en als het de juiste pH bereikt heeft er weer uit te halen, om zo de bruine kleur te voorkomen? Of maakt de bruine kleur niet zoveel uit, alleen voor het oog?

Als je de turf eruit haalt heb je natuurlijk zodra je water ververst hetzelfde probleem als wat je nu hebt. Het water waarmee je ververst heeft weer een hogere pH, je schiet daar dus niets mee op. Die bruine kleur is inderdaad alleen voor het oog. Sommige mensen ergeren zich daar aan. Verder wordt natuurlijk ook het licht wat meer belemmerd. Als je planten hebt die erg lichtgevoelig zijn kan dat dus een nadeel zijn

Kijk eens in mijn topic, ik vind het bruinkleuren echt meevallen en vind het juist heel mooi!

Ik had eerder ook geen ervaring met turf maar na wat tips ben ik er gewoon mee begonnen, je moet er niet te veel bij denken dat het moeilijk is ofzo want dat dacht ik dus wel maar het valt reuze mee! 1 probleem waar ik tegen aan liep is dat ik dacht dat mijn water meteen zou kleuren zodra ik het filter aan ging zetten maar dit duurt dus nog ong 2 dagen voordat je wat kleuring gaat zien, na 1 week was het mooi op kleur. Dit is iets wat ik niet op internet kon vinden dus vandaar dat ik het je even vertel! 😉 Succes, en je zult er echt geen spijt van hebben!

Bij een kh van 5 is een ph van 6.8 mooi denk ik.
Als je een iets groter bakje neemt voor de co2 dan zal de ph ook zakken en krijg je geen bruin water. Hoeveel groter is even uitproberen dus.
Bij een kh van 4 moet de ph wat zakken om dezelfde co2 waarde te verkrijgen.

In de meeste gevallen is het voldoende dat je plantenvoeding geeft met kaliumnitraat en kaliumfosfaat.

Anoukguppylover:
Ik heb de foto's van je bak gezien, maar ik kan geen bruine kleur zien. Ligt het aan mij, of is het gewoon niet heel bruin?
Ik las over elzenproppen, is dit een extra toevoeging naast het turf? Hoe lang gaat het turf en de elzenproppen bij jou ongeveer mee?

het bakje is bij mij een bovenkant van de fles, de straal is 4. dus dan is het oppervlakte ongeveer 50 cm2.
ik heb een vision 260, dus dan is dit iets meer dan 1 % geloof ik. Het bakje werkt nu pas 2 dagen volledig, dus ik kijk het zo even aan.

Je berekening klopt hoor Gyon. Oppervlakte cirkel = pi * (straal in het kwadraat) > 3.1415... * 4 kwadraat en dat is inderdaad ongeveer 50 vierkante cm.

Oppervlak van je bak is wat lastiger gezien de kromming van de voorruit, maar op twee manieren kom je er wel.
- min. diepte bak = 32, max. diepte bak = 46, gemiddeld om en nabij de 40. Met 120cm breed maakt dat een oppervlak van ongeveer 480 vierkante cm. Dan zit je met je bakje om en nabij de 1%.
- liters inhoud delen door hoogte geeft ook oppervlak. Controleberekening.

~ Ivo

Klopt,ff met de omtrek in de war.

ik zou het dan nog ff aankijken en anders kun je altijd een wat groter bakje nemen. Ik heb de ervaring dat hij dik 1,5% moest zijn, maar geen bak is gelijk hoor.

Ja ik zal het zeker ff gaan aankijken.
Maar nu nog de andere vraag, hoe lang gaat turf mee? En heeft iedere dierenwinkel dit op voorraad?

Hoelang hangt ook van de waterwaarden natuurlijk en hoeveel je erin doet.
De meeste aquariumzaken hebben het wel te koop als bv granulaat. Ik gebruikte altijd turfgranulaat bij de garnalen namelijk.
Hoe meer je gebruikt des te meer wordt de ph verlaagd.
Dus niet direct alles erin doen hoor 😉.

ik zal zeker niet alles in 1 keer erin doen 😉

Oke, ik ga denk ik even bij de zaak in oud verlaat kijken.
Dit is een mooie zaak en niet zo duur. Ik neem aan dat ze het daar wel hebben.

Gyon zei:
Anoukguppylover:
Ik heb de foto's van je bak gezien, maar ik kan geen bruine kleur zien. Ligt het aan mij, of is het gewoon niet heel bruin?
Ik las over elzenproppen, is dit een extra toevoeging naast het turf? Hoe lang gaat het turf en de elzenproppen bij jou ongeveer mee?

Precies die bruine gloed valt echt mee! Zondag( 1dag voor verversing) zal ik een doorkijkfoto maken vanaf de zijkant en die stuur ik je dan, dan zie je goed hoeveel het water verkleurd.

Elzenproppen zijn enkel voor kleur en natuurlijke uitstraling, maar t doet niets met je waardes dacht ik. De elzenproppen heb ik maandag voor het eerst vervangen tegelijk met de catappabladeren (dus na 3 weken).

En het turf heb ik nog niet vervangen ik gebruik APO-turf en heb voor mijn bak van bruto 160L ongeveer 200gr. Dr past ook niet meer turf in mijn filter dan dat.

Oke, ik heb op APO die van jbl gevonden. De JBL Tormec activ Pellets, op de site van JBL staat dat deze 3-6 maanden mee gaan. ik heb zelf namelijk ook een jbl greenline pomp, dus dat is denk ik wel makkelijk.
De pellets moet je dan in een panty doen? En op welke plek moet ik deze in het filter zetten?

Je kan veel goedkoper het eigen merk granulaat nemen hoor. Zijn mooie kleine korrels en niet zo duur. Turf is turf denk ik.
Je kan het gewoon in je filter doen op de plek waar anders een ander substraat zit.
Als je wat meer turf in je filter wil kan dat er niet tussen meer denk ik.

Oke, maar moet het dan wel nog in een panty? Of kan ik het er zo inleggen?

Op de site van APO hebben ze ook filterzakken, dan bestel ik die er gelijk bij.

Het zijn korrels maar het kan denk ik misschien wel zacht worden dus ik zou er voor alle zekerheid een panty om doen hoor. Werking blijft hetzelfde.
Ik heb het altijd in een panty gehad dus heb daar niet zo op gelet. Ik dacht dat de korrels best vrij hard bleven maar ja ik weet niet of dat per soort kan verschillen.

Ja dan ben je gelijk klaar als je die zakken erbij neemt.

Oke, bedankt voor de info. Ik ga het eens proberen.

Turf is turf ja, maar de mate van samenpersing maakt wel degelijk groot verschil.

JBL Tormec heeft een sterker effect en gaat langer mee dan het huismerk.
Of het daarmee op termijn ook goedkoper is durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen.

~ Ivo

Oke, dan ga ik denk ik toch voor de JBL. Ook omdat dit een wat kleinere hoeveelheid is om mee te beginnen.

Mascha&Ivo zei:
Turf is turf ja, maar de mate van samenpersing maakt wel degelijk groot verschil.

JBL Tormec heeft een sterker effect en gaat langer mee dan het huismerk.
Of het daarmee op termijn ook goedkoper is durf ik zo 1,2,3 niet te zeggen.

~ Ivo

Ja dat is de vraag he 😉.

Gyon

Je hebt bij mij op de beurs de meststoffen gekocht en waarschijnlijk hebben wij ook nog wel met elkaar gesproken.

Je doel: aquariumplanten laten groeien

Wat heb je hierbij nodig naast de meststoffen

CO.2

In de driehoek met de PH en Kh krijg een theoretisch gehalte CO.2
Bij regelmatige waterververversing van 25% per week heb je geen zuur makkende stoffen die je Kh be�nvloeden, zodat je de 20 mg co.2 ook krijgt voor je planten.

Door met turf te werken breng je weliswaar je PH naar de 7.0 en dus kom je in een bereik waar voeding goed opneembaar is, echter de turf levert een organisch zuur en be�nvloed de Kh die langzaam uitgebuffert raakt waardoor de Ph daalt.

Maar de oorzaak dat je planten nog niet optimaal groeien zit hem in het onvoldoende beschikbaar hebben van CO.2 (koolstof) voor je planten.

Waar je denk ik meer resultaat mee hebt:
1. het vergroten van je bio.co.2 capiciteit of een sterkere oplossing. Ook de fles naar een warmere plek te verhuizen kan een beter rendement opleveren.
2. Gebruik van een product als Easycarbo zodat je de planten direct voorziet in hun koolstof behoefte. Easycarbo beinvloed niet de Ph sommige waterplanten kunnen er minder goed tegen, daartegen is gewenning voor deze planten ook een punt. DE vallisneria gigantea groeit nu bij mij gewoon goed door terwijl hij de eerste weken matig groeide.

Verder is waterbeweging heel belangrijk, overal in het aquarium moet het water in beweging zijn, zodat voedingstoffen aan gevoerd worden en afvalstoffen afgevoerd worden.

Ik zou zoals Johan ook zegt de ph verlagen door meer co2 toe te dienen of je bakje dus groter te maken.
Is op zich erg simpel.

Sorry voor het late bericht. Ik lees het nu net pas.
Ik heb inderdaad met u gesproken Johan en bij u de meststoffen gekocht.
Ik heb ook nog vandaag met u gemaild, de oplossing is nu weer goed. Er zitten geen rare deeltjes meer in, of een witte suspensie.
De pH is nu ongeveer 7,3. Ik heb gister 100 gram turf in mijn filter gedaan, moet ik dit dan gewoon laten zitten of toch eruit halen?
Ook heb ik mijn filter schoongemaakt, dus nu is de beweging weer optimaal. En naar mijn weten wordt er snel en veel co2 opgenomen. Ik heb gister 1 fles opnieuw aangemaakt met 150 gram suiker en 2 gram gist, toen moest ie weer ff op gang komen en zag je dat het co2 niveau daalde in het bakje, dus dat het water het opnam. Even later begon hij weer flink te bubbelen en zit hij constant vol met co2. Zo af en toe verdwijnt er een druppel naar het oppervlakte en voor de rest blijft het in het bakje, overdag. 's Nachts wordt er natuurlijk minder co2 opgenomen en verdwijnt er meer naar het oppervlakte.

Dat er af en toe een bel nar het oppervlak gaat is prima want dan is er voldoende productie.

Yups het zit em vooral in de oppervlakte.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan