Wat is er nieuw

Overbevolking garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Alard
  • Startdatum Startdatum
A

Alard

Guest
In een kleine 3 maanden zijn mijn Blue Pearl garnalen van 10 stuks uitgebreid naar bijna 40. Mijn vraag is dus: Wat zijn de mogelijkheden om de voortplanting te verminderen?

Ook zijn ze allemaal niet even mooi blauw meer, sommige verkleurde al na een paar weken naar donkere kleuren. Nu las ik dat de enige manier om een volledig blauwe populatie te houden het verwijderen van de niet-blauwe. Iemand daar misschien ook nog tips voor/tegen? Want het is natuurlijk niet lief om die beestjes af te maken.

Bij voorbaat dank!

Als je 2 aquariums hebt kan je de ongewenste bij je aquarium steken waar ook vissen in zitten. Zo heb ik nog corydoras en kardinaaltjes en een ramirezi koppel zwemmen in een aparte bak en daar worden ze niet opgegeten maar de jongen wel. Dus de 'lelijke' planten zich niet meer voort in deze bak.

Ik heb er op het moment maar een aquarium, maar heb hier inderdaad over na zitten denken.

Kan beter de lelijke garnalen idd apart zetten met wat visjes die wel eens een hapje jong garnaal eten. Daardoor zullen de lelijke niet meer snelv oortplanten.

afmaken is ook nergens voor nodig! Zet ze gewoon op marktplaats, mensen willen er best wat voor betalen, en gratis kun je iemand natuurlijk helemaal blij maken, ook al zijn ze dan niet mooi van kleur.

Je kan ze op MP zetten of aan de vissen voeren, maar om een mooie populatie te houden moet je uitselecteren anders zul je zien net als bv bij de CR's dat er veel bagger tussen is.

Het is niet anders.

Ik breng mijn garnalen naar de dierenwinkel.
Krijg er plantjes of mos bolletjes voor terug.

Groetjes Sandra

Ik heb net als Sandra een soortgelijke deal met de winkel en werkt heel handig.

Pearl garnalen zijn een variant van de vuurgarnaal dus is best een snelkwekend soortje maar misschien dat je nog iets met de temperatuur van het water kan doen eventueel.
Stel dat het water nu constant 24 graden is kan je er ook voor kiezen om het op 20 graden te houden waardoor de kweek ietsje langzamer zal gaan omdat het langer duurt voor de eitjes uitkomen maar zal ook geen heel groot verschil maken natuurlijk.

En wat overbevolking betreft is dat ook maar net hoe je het zelf ziet en hoe groot je bakje is.

Seabait zei:
Pearl garnalen zijn een variant van de vuurgarnaal dus is best een snelkwekend soortje

Nee hoor, vuurgarnaal = Neocaridina davidi en pearl (white en blue) garnalen = Neocaridina zhangjiajiensis. Zijn dus 2 verschillende soorten, wel uit hetzelfde geslacht.

Ze kruisen wel met elkaar, en zijn dus niet samen te houden. Terwijl je verschillende varianten van 1 soort (white & blue pearl of vuur & citroen garnaal) wel samen kan houden omdat dat toch al dezelfde soort is (al is het maar de vraag wat daar dan uit komt, of je dat wel mooi vind).

Seabait zei:
Ja je hebt gelijk! was in de war met de Blue velvet/fairy.

Vandaar dat ik altijd een voorstander ben om gewoon de namen zo te benoemen (zonder de haakjes dan uit der aard:

N. davidi var. red (=vuurgarnaal)
N. davidi var. red sakura (=sakura)
N. davidi var. red rilli (=rilli garnaal)

En voor citroen garnaal dan "var. yellow", voor de blauwe rilli "var. blue rilli", voor de oranje sakura ("var. orange sakura") etc.

Dus eerst de kleur, dan het type (helemaal dekkend gekleurd incl. poten = sakura, middelste gedeelte is wit/doorzichtig = rilli etc.).

Dargine zei:
Seabait zei:
Ja je hebt gelijk! was in de war met de Blue velvet/fairy.

Vandaar dat ik altijd een voorstander ben om gewoon de namen zo te benoemen (zonder de haakjes dan uit der aard:

N. davidi var. red (=vuurgarnaal)
N. davidi var. red sakura (=sakura)
N. davidi var. red rilli (=rilli garnaal)

En voor citroen garnaal dan "var. yellow", voor de blauwe rilli "var. blue rilli", voor de oranje sakura ("var. orange sakura") etc.

Dus eerst de kleur, dan het type (helemaal dekkend gekleurd incl. poten = sakura, middelste gedeelte is wit/doorzichtig = rilli etc.).
Is het niet N. "cf. davidi"? Over die term cf. was je nota bene in een ander topic enorme stampij aan het maken.

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Is het niet N. "cf. davidi"? Over die term cf. was je nota bene in een ander topic enorme stampij aan het maken.

Nee hoor. En nee hoor.

Hoezo enorme stampij? Ik deed alleen dit "Jij weet zeker niet dat het al 2013 is? :book:: Crusta10".

Zie je? Precies hetzelfde.

Maar ik zal dit keer wel meteen zelf de Meksjoef proosten (voordat andere mensen er "enorme stampij" over maken 😳):

De soort N. davidi is in 1904 beschreven door Bouvier. En dit jaar is er door Werner Kotz en Andreas Karge een artikel (boek) geplubliceerd (na vele jaren onderzoek door de voltallige Crusta10 groep) waar uit is gebleken dat alle variaties die voorheen N. heteropoda werden genoemd, in werkelijkheid varianten zijn van de N. davidi zoals door Bouvier beschreven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan