Wat is er nieuw

Overdruk ventiel CO2 fles

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jeroen Zetz
  • Startdatum Startdatum
J

Jeroen Zetz

Guest
Vanmorgen heb ik me flesje laten vullen. Fles heeft heel de nacht in de vriezer gelegen en heb hem daarna laten vullen.

Is gevuld vanuit een recht op staande fles met stijgbuis, mijn flesje stond ook rechtop. Netjes gewogen, 500 gram gevuld prima!

Thuis flesje aangesloten en hier zit denk ik de fout ... op zijn kop geplaatst en op de draag beugel neer gezet. Na ongeveer 2 uur een harde klap en al snel was het flesje leeg. Overdruk ventiel eruit geklapt ... Shit ...

Nu dus de 2e vragen, heeft het flesje hier nooit op zijn kop mogen staan EN waar haal ik een nieuw overdruk ventiel?

Op zich kan zo'n fles gewoon op die beugel staan en eigelijk is het geen draag maar een bescherm beugel. En is daarom ook stevig genoeg voor. Nou is het denk ik dat als je de fles in gebruik hebt je hem niet konstant op die beugel moet laten staan.
Plus dat daar je manometer van kapot kan gaan.
Door het vocht.

1 Een draagbeugel is geen opstelbeugel, deze is ter bescherming o.a. bij vervoer om de kop van de fles te beschermen.

2 Een co2 fles mag nooit op de kop gebruikt worden, co2 kent diverse aggregatietoestanden, namelijk vloeistof
en gasvormig.

C02 is dus in je fles, afhankelijk van de omgevingstemperatuur voor een deel vloeibaar en gasvormig.

Het verdampen van vloeistof naar gas, wat wij gebruiken, wordt gedoseerd door je reduceerventiel.
Alleen als je het op zijn kop gaat gebruiken verstoor je dit proces wat leid tot vloeistof daar waar je het niet
wilt hebben.

Het overdruk ventiel is aangesproken als bescherming van het open barsten van je fles, wat je niet wil mee maken, dit is ontstaan doordat je
fles is overvuld, door de te lage temperatuur van aanlevering.
Toen de fles in de kamer acclimatiseerde is de druk opgelopen en is de beveiliging eruit geklapt.

Ps in je manometer kan je geen vocht krijgen, als je daar vocht hebt is er een serieus probleem.

Grtz. Daan

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan