Wat is er nieuw

Overflow, hoe bereken in de juiste maat buizen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ladpr
  • Startdatum Startdatum
L

Ladpr

Guest
Ik wil een overflow maken met buizen, dus zonder een gat te hoeven boren in het aquarium.

Nu wil ik er een opvoerpomp inzetten die 1200 liter per uur pomp.

Hoe kan ik uitrekenen welke maat buizen ik moet gebruiken voor de overflow zodat hij die 1200 liter per uur aankan?

ik zou de slangdiameter aanhouden die op je pomp zit

Dank je, ga het filmpje eens bekijken.

Nu vroeg ik mij nog iets af.

Waarom zou je niet gewoon een opvoerpomp gebruiken om ook het water uit je aqua te halen?

Feitelijk als je in je bioloog een opvoerpomp zet van 1200 liter per uur en in je aquarium eenzelfde opvoerpomp plaats van 1200 liter per uur dan zou dat toch op hetzelfde neer moeten komen?
Of is dat iets te makkelijk gedacht?

Te makkelijk gedacht idd .
Je mag van mij wel eens uitproberen hoor 😛

En waarom precies dan?
Probeer alles te begrijpen hoe het werkt om zo de beste oplossing te vinden.

Pomp in het aquarium zal meer water pompen dan degene in je bioloog .
Met andere woorden de pomp in je bak zal je aquarium leegpompen en je bioloog zal overstromen .

Dus als beide 1200 liter pompen zal toch die in het aquarium meer pompen.

Is dat dan niet gewoon simpelweg af te stellen?
De pomp kan je tenslotte verder dicht draaien of helemaal open.

Of zal dit altijd een onbetrouwbaarder factor blijven dan dat een overflow zal zijn?

Ervan uitgaande dat je bioloog onder je aquarium staat moet de pomp in je bioloog het water omhoog brengen dus heeft het meer tegendruk dan de pomp in het aquarium.

Daarnaast wat doe je bij stroomuitval? Je pomp in het aquarium zal een hevel effect cre�ren en zo je hele bak laten leeg lopen in je bioloog.

Ja dat is niet de bedoeling, al zou je de pomp natuurlijk bovenin kunnen bevestigen dan loopt hij droog als er iets mis gaat.

Dan gaan we maar weer even puzzelen met de maten van de overflow

je zou er een soloniod tussen kunnen zetten die als failsafe instelling dicht heeft.

dat wil dus zeggen dat je een klep in de filter toevoer zet die dicht gaat zodra de spanning weg valt (stroomstoring).
dan kan je dus niet je aquarium leeg hevelen in je bioloog😉

aan de andere kant is een glasboor en wat pvc waarschijnlijk goedkoper dan al de techniek die je wilt gebruiken om alles failsafe te maken..

Zowel ikzelf als mijn man durven het echt niet aan om een gat te boren in het glas.

Op je eerste zin ga ik ff googlen want dat klinkt bijna als russisch lol.

Met het idee om een opvoerpomp in het aquarium te zetten was het uiteraard wel de bedoeling om hem bovenin te plaatsen, mocht er beneden in de bioloog iets mis gaan of de pomp daarin stoppen dan loopt de pomp in het aquarium redelijk snel droog.

veldhuis heeft pompen met droogloop beveiliging dan draait ook niet je pomp in de soep als hij droog komt te staan,

ik heb zelf dit weekend een gat geboord in 1 van me aquaria en dat ging makkelijker en sneller dan verwacht.
het is voornamelijk een kwestie van koelen en geduld hebben en geen druk op de boor zetten

je kunt het systeem wat gert gebruikt (is dacht ik een ontwerp van diy King Joey mullen) gebruiken

Waar kan ik dat vinden Dravik2?

Heb inmiddels het nat/droog filter zo goed als klaar en wil van de week dus met de overflow beginnen zodat ik kan beginnen met testen en indraaien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan