Wat is er nieuw

Overgang van intern naar extern filter wegens geluid en beperkte filtering

Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
De kogel is door de kerk: dachten we net de boel opgelost te hebben met het interne aquaflow filter en de Eheim luchtpomp, begint het hele gedoe overnieuw. Nu maakt de luchtpomp weer te veel herrie. Conclusie: door de constructie van de kast waar ons aquarium in staat, worden de trillingen van de motor via de wand overgebracht, en nog eens extra versterkt door de houten rolluikconstructie boven het aquarium. Ik heb deze constructie zelf zo bedacht in 2002, maar nu blijkt dat in de praktijk toch voor problemen te zorgen. Ik ga nu dus de ruimte die ik destijds had uitgespaard voor het konijnenhok te gebruiken voor een extern filter.

De bak: 100x60x40, 200 liter
Het bestand: 2 sluierstaarten, 1 ancistrus, 1 rineloricaria, 3 chinese danio's en 3 corydoras sterbai. Daar komt gezien de hoeveelheid water per vis voorlopig niets meer bij. Hoogstens, als de kleintjes er niet meer zijn, nog een 3e sluier vanwege het groepsgedrag. Maar dan moet ik wel goed filteren.
Planten: 5 javavarens, salvinia natans, hygroyza Aristata en 1 cryptocoryne soortje.

Achter de plank waar de bak op staat zit 1,5 cm tussenruimte waar de slangen tussendoor kunnen, en anders moet ik met de boormachine aan de gang. De ruimte onder het aquarium is 60 cm diep.

Welke externe filter kan ik het beste nemen? Hij moet a. goed filteren, b.geluidsarm zijn of goed te isoleren en c. gebruiksvriendelijk i.v.m. artrose.

Jullie input graag, dan kan ik morgen meteen aan de slag hiermee.

Mag ik ff off topic reageren?

Kan die aquarium niet in je slaapkamer?
Dan kan je lekker doen wat je er mee wilt toch?

Ik zou knetter gek worden van zo een huisgenoot. Die zeurt over een klein beetje geluid.

Maar goed.

Weer Ontopic.

Je kan bij Hornbach van die matten kopen waar je een filter op kan plaatsen om meer geluid te dempen.

Dan is hij bang dat de buurvrouw het hoort, en die heeft ook overal last van... Dus nu is de afspraak, dat ik ga zorgen voor een geluidloze oplossing in de woonkamer, en als hij iets hoort gaat hij boven zitten🙄
De matten die je bedoelt zijn voor een externe filter toch? Want dan ga ik zorgen voor een box of kastje onder het aquarium met daarin een goed geïsoleerde buitenfilter. Maar welke? 200 liter water met bovenstaand bestand, dus dat is redelijk vervuilend. Ik ga niet online kopen, maar ik zag dat Hornbach ook niet ver uit de buurt is van waar we wonen. Dus als het niet goed is kan ik waarschijnlijk wel ruilen.

Die JBL e1502 heeft wel dikkere slangen, 22mm buitenmaat maar met een e902 kom je er niet met die goudvissen. Zou ook 2x de e702 kunnen nemen bijvoorbeeld, dat is ook wel genoeg en dunnere 16mm slang.

Dus als het niet goed is kan ik waarschijnlijk wel ruilen.
Een gebruikt / getest filter ruilen???

Mijn 1501 is na jaren wel hoorbaar geworden, niet overdag maar in de nacht hoorde ik hem als ik in de woonkamer stond.

De Tetratec die ik had was stiller maar had ook minder capaciteit. JBL of Eheim zouden mijn voorkeur hebben qua kwaliteit, verkrijgbaarheid van onderdelen en service. De service van JBL heb ik zeer goede ervaringen mee.

Het lijkt er op dat de meesten van jullie enthousiast zijn over de JBL qua geluid en kwaliteit, dus ik denk dat ik daar maar op af ga. Ik denk dat dat toch de beste oplossing gaat worden. Thanx allen.

Zoals Nicole zegt. Volgens mij kan je een geteste a gebruikte filterniet terug brengen.

Dit wegens evt ziektes etc

Zoals Nicole zegt. Volgens mij kan je een geteste a gebruikte filterniet terug brengen.

Dit wegens evt ziektes etc
Gebruikte spullen kun je sowieso niet terug brengen. Je mag het uitpakken om te beoordelen/bekijken maar dat is het dan ook.
Zeker een filter kan gebruikt niet meer verkocht worden.

Elk filter zal in het begin meer geluid maken dan na een tijdje (als zich biofilm op de rotor gevormd heeft).

Ik zeg: een eheim pro 3 , ideaal qua bediening door makkelijk los te koppelen slangenstuk waardoor je de pomp zo mee kan nemen naar de keuken om de boel in orde te maken

Met beide e902 maak ik bij elk filter onderhoud ook de rotor goed schoon. Dan nog hoor ik geen geluid erna.

Zou gaan voor 2x kleinere versie van de JBL of eheim. Kun je om de maand filter schoon maken zonder dat de boel instort. Zootje sponzen eruit laten en vullen met ander filtermateriaal. Alleen de bovenste mand met sponsen houden. Sluier filters grote drekbakken dus regelmatig sponzen spoelen is een must. Als stroming teveel is kun je tevens afknijpen. Slangenhouder los klikken en filter mee naar kraan. Sponzen vlug uitspoelen en draaien weer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan