Overheersende kleur CB/CR


T

Tommass

Guest
Hallo Allen,

Ik ben nu een tijd bezig met Crystals te kweken met toevoeging van snow white en golden bee.
Ook heb ik een aantal Taiwan bee rond zwemmen en een flinke school met red bolts.


Nu heb ik op verschillende sites gelezen dat de black een overheersende kleur is. Ik ben begonnen met 15 crystal black, 3 red 2 golden bee en 1 snow white.

Ik ben nu een aantal maanden verder, maar tot mijn verbazing is 80 % crystal red 15 % crystal black en de overige 5 % zijn TB en bolts en snow white en golden white.

Mijn vraag is hoe kan dit? Ik zie wel ongelooflijk veel jongen lopen... maar ook daarvan is het merendeel red!

Kan dit komen door de plus minus 20 stuks red bolt?
Zou hier graag een verklaring voor vinden.... het zijn er nu een kleine 300 en een flinke krioelende bak... maar een mooiere verhouding lijkt me toch leuker in de bak.

Weet iemand hoe dit mogelijk is?
 
bij mij net zo.
ik had ook gelezen dat black overheerst ,maar deze ervaring kan ik ook niet delen.

ik heb nu 2 bakken staan (1 daarvan staat in te draaien)daar komen straks ss+ cb in.
kijken of er dan meer zwart in komt.

ik weet niet of daar ook cr uit kan komen omdat de voor ouders wel cr en cb waren?
 
ja maar als ik crystal red uit mijn bak haal dan haal ik dus de meeste weg uit mijn bak. Ik probeer juist een mooie kweek groep te krijgen.



Ja ik vond het ook al erg apart dat rood nu overheerst. Ik heb nog een apart aquarium staan maar die word ingericht voor de TB. wellicht komen daar meer zwarte uit zodat ik de lijn door kan zetten.
 
CB hebben volgens mij liever iets andere waterwaardes dan CR, weet het niet zeker hoor..
 
andere waterwaardes ? het is toch dezelfde soort maar een andere kleur?
 
Inderdaad dezelfde soort ;) Hier Staat een kleur verervings schema van de cr/cb. De cb is inderdaad dominant en zal uiteindelijk gaan overheersen. Zou dus gewoon nog een tijd afwachten ;)
 
Het feit dat een eigenschap dominant is wil niet noodzakelijkerwijs zeggen dat die eigenschap overheerst in een populatie. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat alle CB's heterozygoot zijn voor de eigenschap kleur (ik weet niet wat het fenotype van de beide ouders was) verder is het zo dat de genen van garnalen meer informatie bevatten dan enkel de kleur van het lichaam.
Omdat ik de details verder niet ken heb ik verschillen in selectiedruk buiten beschouwing gelaten.
Daarbij vinden garnalen rode partners misschien wel veel mooier/geschikter en zullen die eerder als partner worden gekozen. (Blonde mensen hebben ook geen dominant allel voor haarkleur)

Je zou het ook kunnen vergelijken met oogkleur bij mensen: dat het allel voor bruine ogen dominant is wil niet zeggen dat er bijna alleen maar mensen met bruine ogen zijn. ( Kijk maar om je heen dit is niet het geval ;))Sterker nog een heterozygote ouder (bruin) die kinderen krijgt met een homozygoot recessieve (blauw) ouder geeft 50% kans op blauw of bruine ogen.
 
Overigens hoeft het niet zo te zijn dat vanwege het feit dat ze dezelfde soort zijn ze ook dezelfde waterwaardes nodig hebben. De tijgergarnaal is ook dezelfde soort als de CR en CB toch doet die het beter in zwak basisch water en is de kans klein dat hij zich voortplant op een pH verlagende bodem, terwijl CR's het juist het beste doen op licht zuur water met pH verlagende bodem.
 
De tijgergarnaal is een ondersoort en de Cr/Cb zijn kleurvarianten, dat zou het verschil in waterwaardes kunnen verklaren. Over de kleuren heb je gelijk, je weet niet met welke genen je begonnen ben. Maar ik denk dat het aantal zwarten uiteindelijk gaat toenemen, alleen is de vraag hoelang dat duurt.
 
Er zijn veel meer variabelen dan alleen waterwaardes. Ik zou me ook voor kunnen stellen dat de bodemkleur of beplanting van invloed kan zijn op het welbevinden van een soort.
 
Toen ik nog veel van deze garnalen had was de verhouding ongeveer 50/50 maar als er iets mankeerde viel me wel op dat de crs sneller het loodje lagen dan de cbs.
 
bedankt voor de uitleg :)... ik zal kijken of de zwarte zich vermeerderen.

Verder maakt het weinig uit, ze zijn allemaal net zo leuk om naar te kijken :)
 

Terug
Bovenaan