Overleden sluierstaart


M

Manoe

Guest
Hallo allemaal,

Zojuist ging ik onze sluiers eten geven, een van de vissen kwam niet op het voer af, dus ik keek even verder ligt hij dood (op zn kop) aan de watergrens.

Mijn man is bij ons degene die voor de vissen zorgt en er verstand van heeft, maar hij is niet thuis en ik kan hem ook niet bereiken. Ik kan niks geks zien aan de overleden sluier en hij heeft ook niet gek gedaan de afgelopen dagen. Ik wil graag het water testen of er misschien iets mis is maar ik heb geen flauw idee welke test ik moet doen. We hebben er heel veel.

Iemand een idee? of een andere doodsoorzaak?
Ik wil alles proberen om de andere niet dood te laten gaan. Ze zien er gewoon normaal uit gelukkig.
Help!
 
Voor nu de dode vis eerst uit het aquarium verwijderen, met een netje o.i.d.
Als je wilt testen, test dan eerst op ammoniak en nitriet.
 
Manou je zou NH3/4 en NO2 kunnen meten. Heb je druppeltesten in huis?
Daarna een eventueel een waterwissel als de waardes daar aanleiding toe geven.

Edit: Ronald was me voor.
 
Het kan natuurlijk van alles zijn want de rest vertoond geen ander gedrag begrijp ik. Ik zou dan enkel de waterwaarden die al zijn aangegeven even meten.
 
Bedankt voor de reacties. No2 is goed. De vis heb ik er uit gekregen. Ik ga het vandaag goed in de gaten houden. en de rest van jullie tips opvolgen.
 
Hoe heb je gemeten? Als je met strips hebt gemeten, deze zijn vaak erg onbetrouwbaar.

En wat was de NH waarde?

Als je die niet meten kunt zou ik voor de zekerheid toch een waterwissel doen.
 
Wat sneu voor jou en de vis manou!

Heb je foto van de dode vis voordat hij in kliko ligt?
 
Ik wil je niet ongerust maken maar een sluier valt meestal niet zomaar dood neer. Waterwaardes kan dodelijk zijn maar dan moet er al een lange tijd sprake van zijn ernstige vervuiling en liggen ze al tijden stil op de bodem te hangen.

Vanavond aan het werk en probeer 80% water te verversen zonder teveel tempratuurschommeling. Beter 1 graad te warm dan te koud. Tuinslang erin en andere kant aanzuigen zodat het water eruit gaat lopen. Kijk uit met tuinslang in aquarium dat er geen vis bij kan want staat zuigkracht op en anders wellicht een oog weg. In hoge beker of iets dergelijks. Zoveel mogelijk water eruit zodat je visjes net nog een laagje hebben. Vullen met tempratuurmeter erin. Goed kijken als je verschil zie en dan bijstellen.

In je aquarium leeft van alles op het gebied van bacterieen, parasieten etc. door het verversen hevel je een hoop ellende weg. Alles wat op de dode vis leefde laat los en gaat op zoek naar een verse sluier om die de nek om te draaien.

Voor het aquarium gaan zitten en kijken naar de sluiers.

Zie je iets aan de staarten/vinnen? Witte randen, rafelige uiteindes? Hoe houden ze de vinnen, rugvin hoog onderste vinnen losjes of houden ze deze strak geklemd tegen lichaam?

Ogen en bek bekijken. Zie je oogjes die wat naar voren komen? Wit aan de bek of misvormingen aan bek?

Kieuwen. Hangen ze voor je filteruitlaat? gebruiken ze beide kieuwdeksels? Gapen ze?

Poep. Zie je witte draden poep? Zie je rode witte pukkeltjes op kop?

Kleine net zoutkorreltjes op vis mn. staarten/vinnen. Iets anders op huid wat niet hoort schubben die naar voren komen bij staart als dennenappel? Witte waas over de vis mn bij zwarte vis goed te zien.

Gedrag. Schuren soort van snoekduiken over de bodem met kop of zijkant lichaam, vinnen die trillen/uitschudden, schrikachtige bewegingen, flitsen dan in 1 keer weg.

Het handigste is om een afstrijkje te laten maken zodat er met een microscoop kan bekeken worden of er iets aan de hand is en wat het is. Ik weet niet waar jij woon maar in voorschoten bij dino kan dit en veel koi centrums kunnen dit ook. Ziekte verwekkers zijn veelal hetzelfde bij alle vissen dus een koikenner kan dit ook met een sluier. Vele doen dit gratis als je open sta voor aankoop van hun medicatie. Let wel op dat je geen flubenol/flubendaqzole meeneem want hier kunnen sluiers niet tegen!! dit is niet overal bekent. Dit is veel gebruikt voor wormen. Op een afstrijke zie je altijd wat ellende!!! het gaat om de hoeveelheid.

Post fotos dan kan ik me je meekijken.
 
Wat sneu voor jou en de vis manou!

Heb je foto van de dode vis voordat hij in kliko ligt?

Hoi Michelle
Ik heb fotos gemaakt maar ik weet niet hoe ik ze hier moet posten. Zou je me dat kunnen uitleggen dan post ik even een foto.
 
Hoi Michelle
Ik heb fotos gemaakt maar ik weet niet hoe ik ze hier moet posten. Zou je me dat kunnen uitleggen dan post ik even een foto.
Als je onderaan de post op de uploaden Bestand knop klikt kan je de foto zo ophalen, na het uploaden even op volledige weergave drukken.
 
Ik weet dat het geen super fotos zijn, maar dit is alles wat ik heb. Hij stonk gelukkig nog niet echt dus denk niet dat hij al lang dood was.
20180422_132955.jpg
20180422_125937.jpg
20180422_132959.jpg


20180422_132959.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb alles wat jullie zeiden opgeschreven wat ik zou kunnen testen, maar ik geloof dat ik op de No2 na, niet de juiste testen heb. Ik heb: PH, GH, KH, No2,Co2, Po4 & No3. Heb ik aan een van die nog iets op dit moment?
Mijn idee was om ze nu erwtjes te geven, stel er zit iets van verstopping of zo in hun buikje dan gaat dat er in ieder geval uit. Is dat een idee?
Ik heb het aquarium water nog niet gedaan. Afgelopen donderdag heeft mijn man nog 40% ververst en dit doen we elke week. Ik kan me niet voorstellen dat het daaraan ligt. Als jullie hier anders over denken hoor ik het graag!
Mijn dank is groot.
 
Dit zijn de andere visjes. Niet heel scherp, maar ze zwemmen natuurlijk als malle :p

20180422_204112.jpg
 
Hoe warm is het water in het aquarium? Ik ben me deze dagen kapot geschrokken hoe snel dit per dag steeg. Ben iedere dag minimaal drie emmers koud water aan het toevoegen/wisselen. Zo houdt ik het water enigszins op de juiste temperatuur (22 graden).
Door de hoge temperatuur van het water, daalt het zuurstofgehalte flink.
 
Ik ga ervan uit dat je waterwaardes geen probleem zijn. Je meet geen NO2 en als water niet goed is zie je dit aan je vissen. Als er hoge waardes zijn liggen je vissen voor pampus op de bodem. Zo te zien zwemmen ze nog goed rond.

Een gezonde vis gaat meestal niet spontaan dood. Er is een oorzaak waardoor de vis dood is. Dit kan heel veel wezen vandaar je moet kijken naar uiterlijk en gedrag. Sommige ziekteverwekkers kun je herkennen aan bepaalde zaken. Ik denk dat je bacterieen kunt uitsluiten want zo te zien op de foto staan vinnetje mooi, oogjes goed, geen rafelige vinnen en staarten of problemen bij de bek, geen uitstaande schubben. De overleden vis ziet er ook tamelijk gaaf uit. Zie ik zo met blote oog niets raars aan. De wat donkere strepen zullen komen doordat hij dood is. Mensen krijgen ook lijk vlekken als bloedsomloop weg is.

Hou je nog andere zaken over. Parasieten, wormen, schimmels of flagelaten.

Met verversen hou je niet alleen de waterwaardes beter maar hevel je tevens ziektekiemen, beestjes af. Elk aquarium heeft van alles leven op dit gebied. Op alle sluiers leven wormen, parasieten etc. Een gezonde sluier heeft genoeg afweer om dit zelf aan te kunnen. Een verzwakte sluier niet en de beestjes die op hem leven kunnen zich daardoor massaal gaan vermeerderen. Vele vormen zoals eitjes, levendbarend etc. Nestelen zich ook in je bodem, planten, filter etc. Door de verversing hevel je eitjes, baby gespuis af. Stel je heb 1000 baby gespuis rondzwemmen en je hevel af gaan er een hoop baby gespuis het riool in ipv op de vis te kunnen nestelen en die weer babys krijgen.

Kun je nog een close up maken van de oranje vis en de zwarte vis. Liefst zijkant. Bij voorkeur als ze stil liggen :rolleyes: Als je even bij aquarium blijf zitten zullen ze vanzelf rustig worden als ze door hebben dat je geen eten bij je heb..........kan even duren:sorry:

Heb je nog iets gezien van bovenstaande post qua gedrag, uiterlijk en poep?

Op de onderste foto zie ik blauw op je achterwand. Is dit lichtval of alg? Als het alg is is het blauw of komt dit door verlichting? Als je stukje af schraap met nagel even aan ruiken stinkt het heel erg?
 
Hoe warm is het water in het aquarium? Ik ben me deze dagen kapot geschrokken hoe snel dit per dag steeg. Ben iedere dag minimaal drie emmers koud water aan het toevoegen/wisselen. Zo houdt ik het water enigszins op de juiste temperatuur (22 graden).
Door de hoge temperatuur van het water, daalt het zuurstofgehalte flink.

Sluiers kunnen wel wat hogere tempraturen aan. Mits geleidelijk, niet in 1 dag van 22 naar 30 graden. In hete zomers heb ik ze wel rond 30 graden gehad. Moet geen weken duren maar trekken ze wel. Mijne zitten nu op 23 graden. Beter geleidelijk naar hogere tempratuur dan in 1 keer afkoelen. Als ze in 23 graden zitten en ik zou aquarium afkoelen naar 20 graden is dit niet fijn voor ze omdat dit in 1 keer shock is en activeert nog meer gespuis. Weekje 30 graden ben je ook een hoop gespuis mee kwijt veel ellende kan niet tegen hogere tempratuur.
 
Erwtjes geven is altijd goed. moet je eigenlijk standaard in hun menu geven. Paar keer per week prima.
 
@myduster89 goede tip, ik heb gekeken en het was 25 graden. Ik heb de bak open gezet en t huis aan t door tochten. Morgen zal ik het goed in de gaten houden.

@michelle1
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het ligt is al uit dus kan geen fotos meer maken. Zal ik morgen proberen!
Ik heb mijn man ondertussen gesproken en hij denkt dat Kroontje te veel lucht gehapt heeft. (Hij doet dit al vanaf we hem hebben)
Ik heb verder niks geks gezien bij de andere vissen zoals jij beschrijft. Ik ga morgen nog een keer alles na voor de zekerheid.
Het blauwe is het licht. Er zit wel wat alg op de achterwand maar geen blauw alg gelukkig.
 
Deze had ik nog van net. Ook niet heel duidelijk, maar iig al iets. Morgen zal ik goede fotos proberen te maken. Fijne avond!
20180422_204052.jpg
 
Mooie vissen hoor. Knalgeel zie je weinig en vind die oranje/witte super. Beetje ruykin rug. Zal een aardig visje worden zo te zien. Te onduidelijk om bepaalde dingen nader te bekijken.

Het lucht happen. De gele vis heeft rood bij de kieuwdeksel? Kun je zien wat dit is? Als ze ademen moeten aan beide kanten van de kop de deksels open en dicht gaan. Zie je dat er vis eentje dicht houd? Zie je de vissen gapen. Dan tuiten ze de bek heel opvallend. Het ziet eruit als een gaap bij mensen.

Kijk ook eens of je in de kieuwen kan kijken. Als ze ademen gaan die deksles open welke kleur zit daar in. Zie je zwart, licht roze of roodachtig. Zie je verschil van kleur in de kieuwen bij alle vissen bijv. eentje licht roze, ander meer roodachtig.
 
Het is best lastig te zien, maar de kieuwen gaan bij alle 4 netjes open en dicht.
Ik geloof dat de gele (jut) binnen in licht roze en boven een beetje rood is. Bij Jul (oranje) lijkt t rood en bij roodkapje (rood met witte vis) zoet t er ook rood uit. Bij Jack (zwart) zie ik alleen zwart. Hij is de enige die wat slomer doet. De rest zwemt vrolijk rond
Jack rust veel vandaag, hij is ook behoorlijk wat schubjes kwijt maar dat is vaker zo.
20180423_162339.jpg
20180423_162335.jpg
20180423_162106.jpg
20180423_162315.jpg
 
Ze zien er goed uit hoor! Zie duidelijk dat Jack het mannetje is en zal zo nu en dan schubben verliezen in zijn paai strijd:D Dat kost ook wel wat energie al dat vrouwen jagen.

Sluiers zijn helaas wat je zorgenvisjes noemt. Ze lopen van alles op. Het herkennen van bovengenoemde zaken is erg handig want als je vroeg ergens bij bent blijft de schade beperkt.

Jammer dat je mooie red cap is overleden. zoals gezegd vallen visjes niet zomaar dood neer en helaas zijn het vaak zaken wat van de een naar de ander overgaat.

Hou het gewoon even goed in de gaten. De binnenkant van de kieuwen horen roodachtig te zijn. Als je hier zwart in zie is het een teken dat er wat aan de hand is. Dit is dood weefsel. Bleek worden en meer slijmafscheiding hier kan betekenen dat ze last van kieuwwormen hebben. Dan gaan ze vaak lucht happen en/of bij je filteruitstroom hangen. Met kop schuren en gapen.

Goed letten op gedragsveranderingen. Gapen, vinnen schudden/trillen, glijden/schuren, schrikken. Alles is een bepaalde indicatie waar ze mogelijk last van kunnen hebben.

Zorg dat je in de loop der tijd wat medicatie in huis heb gespaard zodat als je wat zie en weet wat er loos is dat je dan iets in huis heb zodat je meteen kan ingrijpen. Sommige dingen kunnen heel snel gaan en zit je op pakketje van de post te wachten en is het al te laat.

Handig om in huis te hebben;

bactopur direct tabletten voor bacterieel . Vinrot, bekrot, oogjes.
Manaus cypricil voor wormen. manaus manacil voor parasieten. Als je google op manuas aquarium zie je hun lijn van medicatie. Als je links op de naam klik zie je tevens een stukje tekst waar info staat wat je zoal aan de vis kan zien. Apo verkoopt dit allemaal.

Het is wat duurder in aanschaf maar gezien je een groot aquarium heb (liters) het beste en goedkoopste. Een klein flesje van 10 euro heb je meestal niet genoeg aan voor je 450 liter en eventuele verversingen. je red dan met 1 flesje niet om de kuur af te maken.

Ik hoop dat het rustig blijft bij je over gebleven visjes en je nog lang van ze kunt genieten.
 
Geen kritiek maar een tip. Je bodem en stenen zijn niet ideaal voor je vissen. dit zorgt voor de beschadigingen aan de vissen. Houd tevens veel vuil vast. Niet zomaar er uit gaan halen hoor want dit geeft een NH3/4 piek. Als je dit ooit van plan ben even informeren hoe beste is.
 
Hoi Michelle,

Heel erg bedankt voor al je goede uitleg. Echt super fijn en lief. Ik hou de visjes goed in de gaten :) Mijn man is ook weer bijna thuis en gaat alles meteen goed na lopen.

Groetjes!
 
Naar mijn idee mag erook wel wat groen bij.
Ik kan niet zien of ze erin zitten maar wat drijfplantjes isook wel goed.
 
Naar mijn idee mag erook wel wat groen bij.
Ik kan niet zien of ze erin zitten maar wat drijfplantjes isook wel goed.

Drijfplanten zitten er in inderdaad :) we gaan binnenkort voor zuurstof kijken en hopen dat dan de plantjes beter gaan groeien.
 
Tja plantjes en sluiers is en blijft moeilijk. Je ga voor zuurstof kijken? Weet niet in welke vorm maar een luchtpompje is genoeg. De co2 enzo voor een mooie plantenbak blijkt uit vele ervaringen niet te werken met sluiers. Blackmoor heeft zich hier veel mee bezig gehouden en heeft ten slotte ook de moed opgegeven. Even goed orienteren voordat je allerlei dure zaken aanschaf wat niet gaat werken. Zorgen dat je filteruitstroom flink wat golven bovenin maakt dat is zuurstof die je vissen nodig hebben. Een luchtpompje met die bellen werkt hetzelfde princhipe. De bellen zijn niet de zuurstof maar de bellen zorgt dat het oppervlakte water in beweging is dat zorgt voor zuurstof.

Ik heb ook al van alles geprobeerd op gebied van planten en allerlei tierelantijnen maar te frustrerend. Ik koop gewoon regelmatig nieuwe bossen waterpest en gooi oude zutzooi eruit en verse bosjes er weer in. . De een koopt een bloemetje voor op tafel en ik koop een paar bosjes voor me aquarium.:daisy:Volwassen sluiers en paaien zorgt voor complete ravage in je aquarium. Ze lusten ook nog wel eens een hapje plant en zie je complete stengels in bek voor bij zwemmen. Voedingsbolletje etc. grondelen ze uit de grond en als het lekker smaakt vreten ze het op:oops:
 

Terug
Bovenaan