overloop zonder kam


B

Bjorn vd Linden

Guest
situatie:

aquarium 100L
overloopkamer 30x15cm met overloop over kam en 3 buisjes 'onderloop' (bodemafzuiging)
opvoerpomp jebao dcs 12000l/u max

alle leidingwerk af en aanvoer klaar, vandaag maar eens getest..

capaciteit afvoer en opvoer buizen allemaal in orde... gesplitste uitstroom duwt mooi over de hele 2m70 lengte vanaf 3/4 tot max stand opvoerpomp...

Heb echter 1 probleem ondervonden..
ik krijg niet genoeg water in mijn overloopkamer als ik de pomp half of verder open heb.. waterspiegel in aquarium stijgt dan.
nu heb ik de bodemafzuig buisjes in de overloop al een 5 cm korter gemaakt (6cm onder de overloopkam ipv 1cm)zodat hier meer water doorheen gaat. dit was sowieso wel nodig om voldoende zuigkracht te hebben bij de inzuigopeningen onderaan. lager wil ik ook niet gaan omdat ik genoeg hoogte over wil houden voor een droog/nat gebeuren om mijn overloopkamer..

maar nog steeds gaat er niet genoeg water over de kam.. zelf niet na het verwijderen van een aantal tanden in de kam.. alleen zonder kam gaat er genoeg water overheen. nu zoek ik uiteraard een oplossing...
ideeën wat ik zelf heb zijn:

- andere kam met dunnere tanden
- geen kam, bovenste laag van het droog nat gedeelte in de overloopkamer een grove spons deze doet dan dienst als vuil vanger...

Wat is jullie mening hierover of weet iemand een andere oplossing?

op de foto de overloop die ik heb en een foto van de kam die ik nu heb

20170329_174135.jpg


20170404_211619.jpg
 
edit.... 1000L ipv 100L
 
Heb echter 1 probleem ondervonden..
ik krijg niet genoeg water in mijn overloopkamer als ik de pomp half of verder open heb.. waterspiegel in aquarium stijgt dan.
nu heb ik de bodemafzuig buisjes in de overloop al een 5 cm korter gemaakt (6cm onder de overloopkam ipv 1cm)zodat hier meer water doorheen gaat. dit was sowieso wel nodig om voldoende zuigkracht te hebben bij de inzuigopeningen onderaan. lager wil ik ook niet gaan omdat ik genoeg hoogte over wil houden voor een droog/nat gebeuren om mijn overloopkamer..

Ik snap je niet helemaal.
- Als je de pomp half of verder open hebt, bedoel je dan dat je hem harder zet?
En als je waterspiegel in je aquarium stijgt, dan gaat het toch je kam over?

Als je de bodem-aanzuig-buisjes korter maakt, dan gaat er dus meer water door de bodem-aanzuiging en minder over je kam.
Ik weet niet precies of ik jou niet snap, of dat je even moeite hebt om de balans te vinden qua bodem aanzuiging en waterhoogte.


Ik zou de tanden van de kam iig nooit weg halen. Het zorgt er voor dat je vissen of grote dingen in je overloop krijgt.

Ff heel simpel, als je de buisjes behoorlijk/helemaal afknelt (maakt even niet uit hoe), dan loopt het toch altijd over je kam heen?
Als je ze dan ietsje minder afknelt dan zakt het waterpeil van je aqarium en daar ergens zit de 'perfecte' balans tussen oppervlakte stroming en bodem aanzuiging.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik bedoel idd de pomp op half vermogen of meer (tot max vermogen dus).

de weerstand bij de kam is zoveel dat het water in het aquarium stijgt... de doorlaat van de kam is te weinig. op zich geen probleem dat het water iets stijgt alleen zit bovenkant kam aan bovenzijde aquarium..
de stabilisatie strips zitten dan in het water dit ziet minder mooi uit...
daarnaast als het water zover moet stijgen dat het door de hele hoogte van de kam gaat zit ik dus echt iets van 'n mm onder de rand van het aquarium... met de golfbeweging van de uitstroom golft het er dus ook echt overheen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vissen zullen de overloop niet in kunnen er komen geen vissen kleiner dan 20-25cm in de bak..

denk dat ik maar moet gaan voor zo'n kam met smalle tandjes... veel ruimte er tussen.. evt paar tandjes weghalen... al is het voor het aller grofste vuil zoals bladeren of takjes.. of geen kan maar iets van een rooster/gaas achtig iets met relatief grote opening en een dunne draad
en vervolgens een grove spons bovenin de overloopkamer voor het overige grof vuil
 
Oh, begin het te snappen :).

Vreemd dat je kam niet zoveel water door kan laten. Zitten de vingers zo dicht op elkaar? Zijn ze erg kort?

Je hebt een grote overloop (30cm) en ook nog een bodem aanzuiging. Dan hoeft er toch niet zóó veel water tussendoor?

Misschien dan doen wat je al gedaan hebt? Tand weg halen, tand laten zitten etc..

Ik zou dus niet zonder kam gaan werken. Als je dorre blaadjes hebt of wat dan ook, gaat dan allemaal je overloop in.
 
12000l/h is niet niks he.. weet echter niet hoeveel het netto is maar de uitstroom geeft 2m50 verderop nog stroming, om een idee te geven..

het is een standaard kam van aqua medic met tanden en openingen van 3-4mm breed... k zie dat er ook jammer zijn met dunnere tanden en anders een kam maken van gaas met fijne draden (tanden).

zonder kam zou volgens mij toch wel kunnen als de overloopkamer gevuld is met bioballen en daar boven op grof schuim of een roostertje ipv een kam.. ?
 
Je kan de ruimte tussen de tanden wat vergroten idd
Maar heb eerder het idee dat je overloop te hoog is.

Hoeveel afstand zit er tussen je overloop en je strips?

Formaat van de vissen zegt niks.. ik heb er ook al eens een maanvis uit gehaald..
 
de bovenkant van de kam zit gelijk aan de bovenkant van de strips..
onder de strips heb ik de tanden iets korter gezaagd hier zitten ze tegen de onderkant van de strips aan..

de houder van de kam heb ik ook al korter gezaagd dus lager als dit kan ik niet of ik moet de glazen schotten al er uit halen, korter laten snijden en op nieuw er in kitten maar dat ga ik dus niet doen bij voorkeur..

maar dan nog.. al zou de kam lager zitten... veranderd niks aan dat het water stijgt en over de kam heen gaat, dat blijft toch en dat moet ik zien te verhelpen door meer doorstroom capaciteit door de kam te krijgen.

kga eens kijken of ik iets van gaas vind, dan nog maar enkele tanden laten staan en dit gaas tegen deze tanden vast lijmen.

mocht dit ook niet voldoende zijn dan maar geen kam en in plaats daarvan een roostertje of grove spons bovenin de overloopkamer..
 
Ik heb de kam op dezelfde hoogte. Dat zal het probleem niet mogen zijn.
Ik denk ook niet dat je het probleem op lost om je overloop lager te maken, want dan zal het water over je kam lopen, wat er zo'n beetje het zelfde op neerkomt als geen kam.

Hoe lang zijn de vingers van je kam?

Blijf het bijzonder vinden. 12.000 liter per uur is inderdaad niet niets, juist heel veel.
Ik heb een 4.000 liter en ik knel de bodem aanzuiging wat af en nu stroomt er een klein beetje water over mijn kammen. Ik heb zelfs plakband om de kam heen gedaan onderaan, zodat het water niveau heel iets hoger staat, zodat ik de rand niet zie.
Stel jouw pomp stroomt 3x zo hard. Hoe kan het dat je met een extra bodem-aanzuig-buis, 15cm grotere overloop en alle bodem-aanzuig-buisjes helemaal open nog problemen hebt?


maar goed, het feit is zo :).


Ik zou net zoveel tanden van je kam weg halen tot het wel werkt.
 
@Canon jij kan met een dcs4000 geen 4000L/U draaien, het water moet ook nog omhoog..

Maar 4000L/U heb ik ook over me kammen gehad en ging goed.

Maar @Bjorn vd Linden reken eerst ff uit hoeveel je daadwerkelijk je aquarium in perst..
Je hebt ook zat verliezen in je leidingwerk en opvoerhoogte.
 
Nee snap ik. Maar de 12.000 L/U zal ook niet gehaald worden, dus kom je aan ongeveer 3x zoveel als wat mijn pomp doet.

Maar waarom zou je overigens een 10.000 - 12.000 liter per uur willen pompen in een aquarium van 1000 liter?

richtlijn is toch 4 keer per uur je aquarium? Of komen er vissen in die wel van wat stroming houden?
 
Hangt van je debiet af, maar dat heeft jebao wel in grafieken staan hoor
 
ik heb een opvoerhoogte van 1.2 meter, de rest is horizontaal... volgens de grafiek hou ik dan 9500 over. daar nog wat aftrekken van een flexibele slang bocht, een veerloze terugslagklep, 4x 45 graden bocht en 2 y-stukken met verloop van 32 naar 20mm bij de uitstroom... zeg dat we nog 7000 overhouden.. kan er eens een emmer onder houden kijken na hoeveel seconden die vol is en dit omrekenen naar liter per uur... is voor later wel interessant... maar voor nu even relevant... het systeem moet gewoon kunnen werken op vol vermogen.. mocht het nodig zijn. en nu kan ik alles veel beter aanpassen en instellen dan als hij straks echt draait.

waarom ik eventueel zo veel wil filteren is om een goede stroming tot aan de andere kant van de bak te bereiken (zodat ik alleen nog maar stromingspompen hoef te plaatsen voor de 'terugweg'), er komen grote zuid Amerikanen in, ook gravers dus om zweefvuil zo goed mogelijk rond te duwen en zo min mogelijk ( hopelijk géén) bodemvuil meer over te houden, dus min of meer overcapaciteit wat betreft mechanische filtering.. mocht blijken dat een te hoge stroming een goede biologische filtering in de weg staat kan ik nog altijd minder filteren.

ik heb het probleem iig opgelost.. had een oude frietenpan liggen en het van het RVS korfje een strook uitgesneden dat dienst doet als kam.. ga straks natuurlijk even vervangen voor een nieuw stukje maar om te testen is dit ff goed.. Wat blijkt? super doorstroming... minder weerstand door iets meer opening maar vooral fijnere draden ipv die dikke tanden denk ik.. met de pomp op vol vermogen stijgt het water in de bak niet meer wat betekend dat de bodem buisjes icm de kam hetgeen er in komt ook afgevoerd krijgt. bij vol vermogen pomp staat het water 'in' de kam ongeveer 8mm en pomp op half vermogen nog net eroverheen. Ikke errug blij zijn :D

het enige wat me wel opviel.. een geluk bij een ongeluk... mijn asbak met daarin 3 peuken viel het aquarium in.. kon ik meteen even zien hoe de stroming loopt maar, toen de 3 peuken even later tegen de kam aan zaten... daalde het water in het pompvak en steeg het in het aquarium.. Niet gedacht dat zo'n beetje troep voor de kam zoveel verschil maakt...
ik had verwacht doordat het water stijgt er meer door de kam en ook door de bodem buisjes gaat, dit zal ool wel maar blijkbaar niet genoeg om het helemaal op te vangen.

20170405_202559.jpg
20170405_202238.jpg
20170405_201245.jpg
 
Best slimme oplossing, maar goede motivatie om je aquarium netjes te houden :p
 
Goed bedacht zeg!

Ik kreeg de tip om de kam schoon te houden met een tandenborstel (hoeft geen elektrische te zijn ofzo hoor :) ).

in de praktijk doe ik het eigenlijk nooit.
 
Ja geniaal hé..?? :!

maar om eerlijk te zijn... op internet gezien haha.. trekstaal
 
strekmetaal
 
Goed opgelost zo. Ik had hetzelfde probleem (geen zelfbouw aquarium) in mijn bak van 1300L met 5000L pomp. Heb alleen grotere vissen en mijn overloop staat altijd hoog water in. Dus heb het risico maar genomen en werk zonder kam.
 
Goed opgelost zo. Ik had hetzelfde probleem (geen zelfbouw aquarium) in mijn bak van 1300L met 5000L pomp. Heb alleen grotere vissen en mijn overloop staat altijd hoog water in. Dus heb het risico maar genomen en werk zonder kam.

en heb je dan nog grove spons bovenin om het grof vuil op te vangen?
 
Nee filterwatten die ik wekelijks verschoon. Heb er namelijk geen bioloog onder en anders heb ik teveel zweefvuil.
 

Terug
Bovenaan