Wat is er nieuw

Overloop

Silcootje

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2011
Website
www.aquaforum.nl
Heeft iemand misschien meer info voor mij hoe deze overloop werkt?

539284silcootje_0_82__855.jpg

Gewoon als een normale. Hoe lang is de pijp die er in zit?

Ja dat is het nou juist.
Ik ben op zoek naar een iets kleinere bak.
Deze die nu heb gevonden heeft deze overloop.
In mijn huidige bak heb ik dis een overloop met een zwarte kam.
Deze zit nm hoger waardoor mijn waterlevel ook hoger is

Ja. Zo is het bij mij ook. Alleen de pijp die naar de bioloog gaat is 10cm hoog. En dan de overloop gevuld met bioballen en dan een fijne filtermat er op.

Zit er ruimte tussen die sleuven ? Zie het slecht. Anders kun je altijd een strook glas ertegen plakken tot de gewenste hoogte

Ja dat snap ik dat ik het dicht kan plakken 😉
Maar lijkt mij dat dit een bedoeling heeft en dus zo gemaakt is dat je gewoon het water level tot bovenaan kan hebben.

Overigens zit er in deze bak maar 1x 40mm gat in de overloop.
Bij mijn huidige bak heb ik 2x 40mm gat in de overloop, vindt/vond ik wel zo veilig als "nood" overstroom.

Ik weet dat ik deze overloop ook al een heb gezien bij Franknikki volgens mij toen hij zijn discus bak verkocht.
Volgens mij heb ik het ook ergens anders gezien hier op het forum.

Zijn inderdaad plaatjes glas met daartussen een minimaal spleetje. Verder weet ik het nog niet, ga Zaterdag kijken naar de bak 🙂

In mijn huidige bak heb ik 2x standpijp waarvan 1x en 5cm schuin afgezaagd en 1x recht afgezaagd een 1 tot 2 cm boven waterlevel (is de noodafvoer) verder gevuld met bioballetjes en daarop een Japanse mat met daarop een fijn (watte) doek/filter.

Nu heb ik dat eens gezien hier op het forum dat de bovenkant gevuld is met watten in deze nieuwe overloop. Klopt dit? of is dit nou juist een overloop voor zeewater?

Noodpijp is idd wel lekker. Heb het zo ook nog niet gezien

Ik had bij mijn takkenbak net dezelfde overloop, alleen, had ik geen buis erin zitten, bij mij was enkel de doorvoer aanwezig. 😉
Deze foto was van mijn bak

luc_0_7_img_0377.jpg

Het is dus zo,
er zit tussen de buitenkant(glazen plaatjes) en de binnenkant van de overloop ongeveer 2 cm.
Hierdoor gaat het water tussen de plaatjes, het moer(zwaarder vuiligheid)zakt tussen de plaatjes en de binnenkant naar beneden, hierdoor valt de vuiligheid als het ware op die 2 cm breedte(ik kon met een lange smalle eetlepel de vuiligheid om het jaar verwijderen.

Dus het water gaat tussen de glasplaatjes en over de overloop naar beneden.
Beste is dat je deze opvult, eerst met van die groene of zwarte pvc biolballen(ze zijn +- 4cm dik en met veel pinnetjes aan)
Je vult deze tot ongeveer een 6 cm van de oppervlakte van je overloop(binnenkant)
daarop leg je dan een stuk van die blauwe mat van 5cm dikte.
Op je overloop(niet op de glazen plaatjes)leg je een pvcplaatje waarin je zoveel mogelijk gaatjes hebt geboord van 0.5cm grootte, hierdoor gaat je water over en valt er door de gaatjes op de blauwe mat(de blauwe mat waste ik maandelijks uit)dan gaat het water door de blauwe mat, door de bioballen naar je bioloog onderaan.

Nu heb ik dat eens gezien hier op het forum dat de bovenkant gevuld is met watten in deze nieuwe overloop. Klopt dit? of is dit nou juist een overloop voor zeewater?

Het is zo dat mijn bak in zijn vorig leven ook een zeebak was, maar die overloop kan perfect voor zoetwater worden gebruikt.

Ik zou sowieso geen glasplaatjes tegen plakken, dat deze spleten zo hoog zijn is enkel een voordeel, op deze manier moet er al zeer veel vuil tegen komen wil alles verstopt geraken 😉

Is wel een mooi systeem op zich zo. Niet eerder gezien op deze manier

Aha dank je wel Luc :thumbs:
Ik wist dat ik het ergens op dit forum had zien staan en nu weet ik het weer......

Was van LUC :foto:

Nou nieuwe bak is aangeschaft :thumbs:
De maat is 170x60x70 LxHxD
Meteen bij thuis komst de bak vol water gezet om te kijken of hij lek is.

861825silcootje_0_82_img_0118.jpg

Heb nog eens goed naar de overloop gekeken maar voor een "nood" afvoer hoef ik me geen zorgen over te maken, die nm. al meteen bij de overloop van glas gemaakt.

249542silcootje_0_82_img_0116.jpg

"nood" afvoer zit geheel links op de foto (smal strookje naast de glasplaat).

Blijft het natuurlijk nog wel een punt als de afvoer door het glas verstopt zit 😳

Gaan in de toekomst maar weer eens een fotoboek bijhouden van de opbouw van deze bak :c
Zal wel weer een klusje gaan worden om hem mooi af te werken!

Mooie bak hoor 🙂. Daar kun je leuke dingen mee 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan