Wat is er nieuw

Overschakelen naar nieuwe verwarming

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Ik krijg vanmiddag een nieuwe verwarming, de Tetra Heater Proline 50, voor mijn Aqua 60.
De Tetra Proline Heater 50, is 50 Watt en voor Aqua's van 20 tot 60 liter.

Momenteel zit er een verwarming in van Superfish, van 100 Watt.
Reden voor vervanging is omdat de 100 Watt eigenlijk wat te sterk is.
Die van 100 Watt gebruik ik dan als reserve.

Hoe kan ik het beste omschakelen naar die van Tetra?

Het zal wel koud zijn in de bus van de pakketbezorger.
Dus ik laat hem eerst even uit de verpakking op tafel liggen voor een uurtje.
Dan even 30 minuten in het aquarium ZONDER meteen de stekker erin te doen.

Na die 30 minuten de stekker van de Superfish eruit halen en die van Tetra erin en klaar?
Koelt het water dan niet af?
Want de verwarming van Tetra moet eerst op temperatuur komen nog.
Of is dat niet zo erg en trekt dat weer snel bij?

Je kan je nieuwe verwarming er gewoon inhangen...als hij de temperatuur van het water heeft...aanzetten en de oude verwijderen...het water koelt niet zo heel snel af hoor...vissen merken er niet zo heel veel van.

Maar je geeft als reden op...dat je 100 watt TE sterk is?? Die vat ik niet helemaal...ik vind dat juist beter voor je bak...hij gaat namelijk minder snel aan - uit - aan - uit 🙂

Ik had hem mooi laten zitten...qua stroom verbruik maakt het namelijk weinig uit volgens mij.

Suc6

Zora zei:
Hoe kan ik het beste omschakelen naar die van Tetra?

Het zal wel koud zijn in de bus van de pakketbezorger.
Dus ik laat hem eerst even uit de verpakking op tafel liggen voor een uurtje.
Dan even 30 minuten in het aquarium ZONDER meteen de stekker erin te doen.

Na die 30 minuten de stekker van de Superfish eruit halen en die van Tetra erin en klaar?
Koelt het water dan niet af?
Want de verwarming van Tetra moet eerst op temperatuur komen nog.
Of is dat niet zo erg en trekt dat weer snel bij?

Ik heb hier nog nooit over nagedacht, ik heb mijn nieuwe verwarming gewoon meteen erin gezet. Wordt toch meteen warm als het water te koud is 😛

Ik heb er ook nooit bij nagedacht en ze altijd zo in de bak gedaan hoor.
Met de temp van ons water geeft dat geen problemen denk ik.

De verwarming is inmiddels in gebruik.

Vind wel dat hij niet zo stevig in de houder klikt, maar als hij eenmaal hangt in het aquarium is dat eigenlijk niet zo zeer meer van belang.
De zuignappen lijken goed te blijven zitten, ze laten ( nog) niet los gelukkig.

Die grote groene knop had in mijn ogen anders gekund, maar dat zal ook deels de kleur/merk van tetra zelf zijn.

Ik vind alleen nergens terug hoe je hem in moet stellen.

Ik neem aan dat het punt waarop je hem instelt, dat dat bij die punt van het LED-lampje is?

Het LED-lampje had wat mij betreft wel wat sterker van kleur mogen zijn.
Moet soms heel goed kijken.

Ik las ergens dat hij groen moet branden als hij op temperatuur is?
Nou dat doet hij hier niet.
Hij brandt rood als hij aan het opwarmen is, hij gaat uit na een tijdje en that's it.
Heb hem nog niet 1x groen zien branden.

Een verwarming die een te hoge wattage heeft is niet goed.
De verwarming kent maar twee standen volgas of uit.

Nu zal een verwarming die een te hoog vermogen heeft er voor zorgen dat de temperatuur te veel gaat wisselen.

Vergelijk een porche en een Citroentje. Ze vertrekken gelijktijdig, ze kennen maar twee standen vol gas en uitbollen.
De porche schiet zeer snel vooruit, en als de snelheid behaald is neem je de voet van het gas, de auto blijft echter nog even verder versnellen voordat hij gaat uitbollen. Bij het citroentje gaat je dat ook hebben maar veel minder.

Als het water niet direct de temperatuur kan opnemen gaat de zware verwarming gaan pendelen, terwijl de gewone verwarming het water op zijn gemakje opwarmt.

Jb Malawi

Ik vraag me serieus af hoe groot dat effect is op 30/50/100/250+ liter water. Zelfs met een 300 watt verwarming in een emmer water (krap 10 L) om tot 25 graden C. op te warmen is het geen 26 graden C. geweest, hier enkele dagen geleden, dus om nou van 'schommelingen' te gaan spreken gaat wel wat ver. En als het al een half graadje is lijkt me dat dat niet iets waar de vissen ooit wakker van zullen liggen.

Met een auto die blijft versnellen na je voet van het gaspedaal te hebben gehaald moet je naar de garage, overigens.

Dus die vergelijking, nee ik zie hem niet.

~ Ivo

Je krijgt het zelfde effect vroeger toen er nog geen modulerende cv ketels bestonden.
Als de ketel te groot was gekozen, krijg je te maken met grote schommelingen.
de cv krijgt zijn warmte niet kwijt en gaat dan pendelen.
een kleine verwarming gaat voor het opwarmen van een bak minder energie nodig hebben dan een grote.
Niet dat je bij de ene meer Watt nodig hebt om het water op te warmen, dat blijft uiteraard gelijk.
maar gewoon omdat het niet gaat pendelen gaat hij minder verbuiken.

Jb Malawi

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan