Wat is er nieuw

Overschakelen "plantenvoeding"

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Sparkske
  • Startdatum Startdatum
S

Sparkske

Guest
Hoi allemaal!

Het is weral een tijdje geleden maar hier ben ik nog eens 🙂

Ik gebruik al een tijdje de EI methode:
ZO: NPK
MA: P+
DI: NPK
WO: P+
DO: NPK

elke keer de verschillende busjes enz..
Daarom zou ik willen beginnen met de micro en macro maar kan ik dan gewoon de P+ bestellen of moet ik overschakelen op de poeder CSM+B
 
Wat versta je onder de P+??
Ik gebruik de poeders kaliumnitraat en kaliumfosfaat en de csm+.
De plantenvoeding kun je ook vloeibaar kopen en dat maakt verder niet uit.
 
P+ = De plantenvoeding van aquariumbemesting.nl

gebruik ook hun poeders:
KNO3
KH3PO4
KS2O4

Moet alleen nog magnesium extra bestellen.

Wat wel raar is al ik de gewone kant en klare koop moet ik 16 ml doseren per week en koop ik de csm+b moet ik 120 ml per week doseren ??
 
Ja de concentratie zal anders zijn bij de kant en klare.
ik gebruik alleen de kaliumfosfaat en de kaliumnitraat.
De andere die je noemt dus niet en ook geen magnesium. dat zit in ons leidingwater eigenlijk al voldoende hoor.
ook de kaliumsulfaat is niet nodig want je doseert al voldoende kalium met de fosfaat en de nitraat.
Dus die 2 kun je wel achterwege laten hoor.

Van de csm+ doseer ik op een bak van 200 liter 20ml.
Wat voor grote bak heb jij dan want ik lees 240 liter. dat zou zo n 25ml betekenen.
Je lost toch het hele zakje op in 500ml water?? Dan moet je rond de 10ml maximum doseren op 250 liter. Ik geef dus 10ml op iedere 100 liter.
Of los je het anders op misschien?? Het makkelijkste is gewoon het hele zakje op 500 ml water op te lossen.
 
De bak ik 240 Liter dus volgens het schema:
Kant en klare 16 ml per week
poeder 120 ml per week ( ik volg de instructie die ze geven los 6.... gram op in 480 ml water.



(Momenteel doseer ik 22 ml per week van de kant en klare en heb minder groene aanslag op de ramen)
 
Op het zakje van de csm staat als het goed is dat je alles kan oplossen in 500ml water en dan kun je 8 a 10ml per 100 liter doseren.

Tja als je het oplost zoals jij zegt met 6 gram dan ben je veeeeel meer nodig natuurlijk omdat het minder geconcentreerd is dan.
Ik doe er 8x zoveel in en dan heb je ook maar 1/8 nodig ongeveer van de 120ml en dat is dan zo n 15ml.
Die 8 a 10ml die ik gebruik is dus iets meer dan wat jij toevoegt. Iets minder dan wat ik geef kan best hoor.
Maar dat je zoveel moet gebruiken komt doordat je het met maar 6 gram vermengt.
 
Je kan prima ook de kant en klare gebruiken hoor. Ik heb weinig verschil tussen die en de poeders gemerkt.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: redelijk, we zijn allebei doodmoe van het gedoe van de verhuizing, de schapen, verdriet over...
      Terug
      Bovenaan