Wat is er nieuw

Overstap naar een biotoop.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Robert1234
  • Startdatum Startdatum
R

Robert1234

Guest
Beste,

Ik ben benieuwd welk biotoop dit voor moet stellen. Wil mijn huidige bak 'verbouwen' naar een soort gelijke bak zoals hieronder. Zeg maar 50/50 plant en hout.
Vooral mos en gras soorten.

FKvqrdEVlHaElLMm-qNF17ewrNsJtWZ-.jpeg


Ben trouwens ook benieuwd naar
Wat voor soort hout ik hier voor moet hebben. ivm met de verschillende namen zoals kienhout, spiderwood etc.
Wat voor soort stenen. Misschien hebben deze ook een specifieke naam?
en eventueel de planten met benaming.

Ik ga even alles op een rijtje zetten en kijken hoe ik het beste naar deze biotoop kan omschakelen. Vind het een interessant biotoop met die donkere verstop plekken onder het hout en de mossen.
Een bak met veel details waar je lang naar kan kijken! 🙂
 
Ik waag te betwijfelen of dit een biotoop is: Crinum calamistratum (rechtsachter, als ik het goed zie) en Cryptocoryne (linksvoor) en zelfs als je een heel werelddeel een biotoop wilt noemen ga je al de boot in.

Desalniettemin een prachtige bak en een hele leuke inspiratiebron. Je kunt er net zo goed een gezelschapsbestand in houden.

Het hout is in ieder geval geen spiderwood. Kienhout/wortelhout zou je aan kunnen denken.
Stenen kun je zo gek maken als je zelf wilt. Opletten voor kalk. Goedkoopste is een stapeltje maaskeien van bij het tuincentrum of iets anders dat ze daar hebben.

~ ivo
 
Is het mogelijk om stapsgewijs mijn huidige set-up te veranderen in die hierboven?
Huidige bak heeft een voedingsbodem en grind.

Mijn huidige bak
bsyV_nv46GnhPE1btOi-97ZkNauVQVaQ.jpeg


Vind mijn bak nu erg chaotisch. Het groen neemt zowat de hele bak in beslag.

Ben van plan om binnenkort naar Aquaria Veldhuis te gaan in Enschede. Deze lijkt zo goed als alles te hebben waar een aquariaan van kan dromen. 😛
Nadeel is wel dat het erg ver is. 200km !

Misschien nog webshops voor kienhout of aquarium planten die aan te raden is? Misschien goedkoper zelfs?
 
Als je zoiets als in je voorbeeld wil, kan je huidige planten grotendeels weg doen. Die zijn te breedbladig/groot.
Mooi stuk hout zoeken en de planten als in je voorbeeld aanschaffen.
 
Ik vraag me af of er nog technieken zijn om tot zo'n 'aquascape' te komen.
bv, speciale voedingsbodem of watertoevoegingen, anders dan normaal.

Misschien denk ik er te moeilijk over en is het gewoon doen! 😛
 
Morgen naar de winkel om zoveel mogelijk te halen voor de nieuwe inrichting. Ben voor eerst naar Romberg in delft geweest en echt een top winkel!

Paklijst bestaande uit:
Kienhout
Stenen
Mossen
Planten

En misschien:
Een paar corydoras erbij. Heb er nu twee.
Een kreeftje en/of de waaierhandgarnaal
3 Agassizii dwergcichlide
En heel misschien nog een groep kleinere visjes. bv roodkopzalm. Heb er nu ��n.

Maar vissen kunnen eigenlijk beter wachten heb ik het idee. Misschien beter een week later.

Huidig, na een beetje planten onderhoud

fHalfbMu59D7iivYsFypdz6RnX0FvBm2.jpeg


En mijn allerbeste Paint kunstwerk voor de nieuwe indeling xD

fHalfbMu59D7iivYsFypdz6RnX0FvBm2.png
 
Stap 1

aCgt4A-3OI2VHfdNHyC0RrxXUzWcTxUw.jpeg


heb het formaat hout enigszins onderschat 😛
 
Niks mis met het formaat,geeft de bak diepte.
 
Ik blijf het lastig te vinden om stukken uit te zoeken. Eigenlijk wil je zoveel mogelijk proberen tot iets staat en past.
Ook bv stenen om een niveau verschil te krijgen is lastig te vinden. welke soort, grootte en hoeveel.

Maar goed, nu wat smalle takken om het op te vullen. Daarna nog planten die erbij passen.

En als laatst het visbestand.
 
Details die maken het verschil.Je moet de bak niet in 1x kunnen overzien.Idd kleiner hout grotere en kleinere stenen etc etc.
 
Ja! Precies mij doel.
Dat je ervoor staat en dat je na een uur nog steeds nieuwe vissen, garnalen, planten etc ontdekt.

Toevallig nog tips voor de stenen?
Of is het echt aquaria winkels afgaan tot je het vindt?
 
Zoek het dicht bij huis,de afgeronde stenen bij mensen in de tuin bijvoorbeeld. Een zak van de Gamma kost ook geen drol.
 
Even gegoogled. Breuksteen! dat heb ik nodig.
Morgen maar eens kijken of de gamma dit heeft.

Als het goed is bevat het verder geen kalk, mits de juiste soort breuksteen.
 
Voor breuksteen moet je bij een tuincentrum zijn.
 
Als ik trouwens zo'n niveau wil maken met stenen en daar ook kleine plantjes tussen, zoals op het voorbeeld.
Moet dit eigenlijk opgevuld zijn met een voedingsbodem...

Dat wil zeggen water en vissen eruit toch? :/

Ik kan me voorstellen dat ik het water tijdelijk in een (schone) metselkuip of iets dergelijks kan houden en de vissen even in een apart aquarium.
 
Vissen kunnen ook in de speciekuib evt.
 
Zorg ik eerst dat ik alles heb. Ook kienhout en planten.
Want het wordt een hele operatie zo.

En ook echt geen idee of het echt iets gaat worden. 😛

Toevallig kennis wat deze planten kunnen zijn?
Moeten wel planten zijn die ik er niet uit hoef te halen om ze te snoeien. Van boven afknippen of bladeren verwijderen lijkt me de beste optie

tW3vfKctH-UTT54D82c-VvVAZzygiW3B.jpeg
 
De rechts vooraan lijkt me een echinodorus tenellus erg leuk plantje de rest geen idee.

Denk dat je nog meeste moeite gaat krijgen met het plaatsen van het hout want dat stuk is uit meerdere stukken samen gesteld.
 
Zeker weten. Elk stuk hout is net iets anders, maar wel heel bepalend voor de uitstraling.
Natuurlijk 1:1 zoals in de foto gaat nooit lukken. Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk bij mij gaat uitzien.

Ik ga zeker voor de echinodorus tenellus kijken. Dank
 
Helanthium Tennelum,heet de plant tegenwoordig.
 
Is inderdaad ondergebracht in een ander genus. De schrijfwijze met 1 'n' en 2 'l' is wel ongewijzigd gebleven: Helanthium tenellum 😉
Al is veel informatie erover nog terug te vinden onder Echinodorus tenellus en is hij soms ook nog wel onder die naam te koop, bij aquaplantsonline bijvoorbeeld ook nog,

~ Ivo
 
Haha
Ik kreeg de echinodorus tenellus idd bij aquaplantsonline te zien.
Dus dat komt wel goed.

Dank!

Tevens is dat javamos op de foto?
Die heb ik gister aangeschaft maar is wat langdradig.
Welke zou het anders kunnen zijn?
 
stap 2

duidelijk nog een chaos 😛
En wijkt trouwens ook wel sterk af van het voorbeeld, maar zoals het er nu eruit begint te zien vind ik et ook mooi.

Zelf wil ik nog wel wat stenen toevoegen, maar niet te veel.

Iemand nog tips?

K4u80ZyzCCi95GslP7rVOEKHaojz3nB9.jpeg


(water beetje troebel door hout plaatsen)
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan