Overstap naar sluiers.


J

Jpauliss85

Guest
Na een drama eerder vandaag staat mijn rio 180 nu leeg. Nu wil ik graag een wens van mijn vrouw in vervulling laten gaan en over gaan op sluierstaarten, een 3 stuks leek me in dit geval een mooi aantal. Nu een aantal vraagjes.
1. Het filter, ik zou graag een tetra ex 1200 gaan gebruiken en hier extra siporax aan toevoegen, zou 1 liter voldoende zijn of moet ik in grotere aantallen gaan denken?
2. Ik ben gewend om als bodem filterzand te gebruiken, kan ik dat voor de sluiers ook gebruiken, en welke maat zou dan ideaal zijn?
3. Qua planten heb ik gelezen dat de sluiers er nogal een zooitje van kunnen maken, wat is wijsheid, planten gewoon in het zand steken of beter gaan voor planten die ergens op gebonden kunnen worden.
4. Het zijn koudwater vissen met een ideaal temp. rond de 18-22 graden, zou het verstandig zijn om een verwarmings element te gebruikeb en deze bijvoorbeeld op 18 graden in te stellen om de temp. in de winter stabiel te houden?
5. Heeft iemand tips qua winkels omgeving breda - rotterdam om vissen te bekijken/aan te schaffen.

Ik weet zijn aardig wat vragen maar wil me eerst goed inlezen/ laten informeren.
 
Na een drama eerder vandaag staat mijn rio 180 nu leeg. Nu wil ik graag een wens van mijn vrouw in vervulling laten gaan en over gaan op sluierstaarten, een 3 stuks leek me in dit geval een mooi aantal. Nu een aantal vraagjes.
1. Het filter, ik zou graag een tetra ex 1200 gaan gebruiken en hier extra siporax aan toevoegen, zou 1 liter voldoende zijn of moet ik in grotere aantallen gaan denken?
2. Ik ben gewend om als bodem filterzand te gebruiken, kan ik dat voor de sluiers ook gebruiken, en welke maat zou dan ideaal zijn?
3. Qua planten heb ik gelezen dat de sluiers er nogal een zooitje van kunnen maken, wat is wijsheid, planten gewoon in het zand steken of beter gaan voor planten die ergens op gebonden kunnen worden.
4. Het zijn koudwater vissen met een ideaal temp. rond de 18-22 graden, zou het verstandig zijn om een verwarmings element te gebruikeb en deze bijvoorbeeld op 18 graden in te stellen om de temp. in de winter stabiel te houden?
5. Heeft iemand tips qua winkels omgeving breda - rotterdam om vissen te bekijken/aan te schaffen.

Ik weet zijn aardig wat vragen maar wil me eerst goed inlezen/ laten informeren.

1. zoveel mogelijk volrammen met siporax.

2. word vaak gebruikt.

3. geen idee.

4. Komt bij jou de kamertemperatuur onder 18 graden dan? volgens mij is dat niet nodig :)

5. geen idee.
 
1 groot en krachtig filter vereist. Ik gebruik matrix maar siporax ook prima. Ik heb onder groffe spons, bakken matrix en bovenste fijne spons/filterwatten. Alleen bovenste deel schoonmaken als uitstroming minder word.

2 filterzand is prima. Heel dun laagje anders kans op bodemrot. Bare bottom gebruikt de ervaren sluierhouder voor het gemak.

3 Plantjes moeilijk. In het begin kan in bodem en zie je het vanzelf wel. Als ze groot zijn gaan grote bekken grondelen bij de plantjes dus blijf je bezig. Icm dun laagje zand weinig hou vast. Stenen erop maar geen scherpe. Geen scherpe toestanden in aquarium. Bij paaien worden vrouwtjes door aquarium gebeukt dan beschadigen ze. Vallisnera giganthea, javavaren goed te doen. Waterpest word ook op prijs gesteld maar kunnen sneuvelen. Als je ze elke dag wat groenvoer geef scheelt dit wat molestraties. Ik maak bosjes planten met elastiekje erom en hang ze met zuignap op achterraam. Zelfs die trekken ze met zuignap en al van het raam :S

4 verwarming niet nodig. Constant dezelfde tempratuur niet goed. Gewoon kamertempratuur is prima. Winter wat kouder dan zomers.

5 voor de echte fancy liefhebbers. Fancy goldfish in voorschoten. volgens mij half uurtje van Rotterdam. Je zult niet weten wat die allemaal rond heeft zwemmen. Importeerd ze veelal uit japan. Zijn geen visjes van 5 euries. Kost wat maar dan heb je ook wat. :)

Rekening houden dat sluiers intensief aquarium houden is. veel verversen. Zorg dat je aquarium eerst top ingedraait is. Bij toevoegen van de vissen word filter max. belast en kan dat zo snel niet bijhouden. Bacterieen moeten nog naar belasting aangroeien. Jonge sluiers geven ook groei hormonen af. NH3 en NO2 test in huis hebben is belangrijk en makkelijke manier zoeken voor verversingen te doen. Doos zeoliet in huis hebben voor crisis waardes is altijd handig.

Zou je vrouw tevens inwerken op verversen………….. Gedeelde smart

Succes en up date wat het gaat worden leuk :foto:
 
Aquacompleet kwam ik voor ik verhuisde vaak. Prima zaak, hoop kennis, zoetwater is wel klein. Je kan er ook vanalles op bestelling kopen, vissen, co2 etc. Maar tijd niet geweest, ze waren toen in de kelder bezig, geen idee hoe t nu is.

Ook vond ik de pets place xl bij alexandrium prima. Ik weet niet hoe de beste man heet, maar tref je daar de man met bril van middelbare leeftijd, top vent! Goud eerlijk, echte liefhebber en heel veel kennis. Maar ben hier al een tijd niet geweest.

Nu ga ik ook naar Wesdijk, mooie zaak (vergeet niet even naar boven te lopen, daar staan de aquaria enz, leuk om te kijken). Heb een offerte liggen voor nieuw aquarium incl techniek. Ik vind persoonlijk de planten afdeling wat karig/er niet best uitzien. Maar dat kan n moment opname zijn.

Als je door de heijenoord moet voor barendrecht/wesdijk. Kijk dan ook even bij Koko dierenspeciaalzaak in oud beijerland. Verrassend veel aquarium spullen en (wat ik tot nu toe gezien heb) best mooie vissen, ik heb hier mijn amano garnalen gekocht. Ze hebben ook een "hele" wand met goudvissen en dus ook sluiers. Aquariumplanten zagen er ook veel beter uit dan bij de gemiddelde dierenwinkel.
 
Hai je hebt een sterke filter nodig (ik heb daar niet echt veel verstand van dus de mensen boven luister daar maar). Wel enorm veel verversen in vergelijking met tropische visjes en de bodem reinigen :p. Thermostaat hoeft niet want het zijn sterke vissen. Filterzand is prima de sluiers grondelen wel. Ik had altijd een laag van ongeveer 3 of 4 cm dik en heb daar nooit problemen mee gehad :). Mijn sluiers hielden de planten altijd met rust. Koop iig wel snelgroeiende planten zoals bijvoorbeeld waterpest enz. Ik kocht ze soms bij een speciaalzaak en ook wel is bij de Hornbach. Ze werden allemaal oud. :)
 
Bedankt voor jullie reacties.
Dan wordt het dus gewoon weer filterzand. Qua planten kwam ik inderdaad ook uit op snelgroeiers, zou co2 toevoegen nog nodig zijn? Set heb ik zoiezo in huis.
Qua verversen zal het inderdaad meer werk gaan worden, deed altijd 25 % per week, waar moet ik nu aan denken 50% per week?
 
Ik heb wel co2 op mijn aquarium staan en ben er redelijk tevreden over. Het is wel een uitdaging om de planten heel te houden komt bij mij ook nog wel eens voor dat ze weer een bos uit de grond hebben getrokken. Ik zet altijd een steen op de wortels van de plant zodat ze er niet bij kunnen. Planten wie bij goed werken zijn de ludwigia en hoornblad. Kwa verversingen moet je vooral als ze wat ouder worden toch wel denken aan 70% in de week.(beetje afhankelijk van je filter)
 

Terug
Bovenaan