Overstap nieuw aquarium


W

wereld

Guest
Er staat vast al genoeg over op het forum maar ik kan het niet vinden.. Deze week komt mijn nieuwe aquarium. In het nieuwe wil ik een zandbodum, het oude heeft grind.

Hoe kan ik het beste de overstap maken? Filtermateriaal uit het oude filter in het nieuwe doen, en mischien wat water van het ene in het nieuwe doen? Wanneer kan ik de vissen overzetten?
 
Je bent sowieso je bacteri�n van de bodem kwijt.

Als het oude filtermateriaal in het nieuwe filter past, dan zou ik dat overzetten. Verder zoveel mogelijk oud water meenemen naar het nieuwe aquarium.
De vissen kunnen dan mee over, zo heb ik het toen de tijd ook gedaan met bodemvervanging.

Wel je NH3/NH4 en NO2 even blijven meten!

Het beste is natuurlijk om je nieuwe aquarium in te draaien (3 weken) en dan pas alles overzetten, heb je de minste kans op uitval.
 
Hmmm ja maar dat is lastig. Ik heb namelijk geen plek om 2 bakken neer te zetten..
 
Zoveel mogelijk water overzetten. Eventueel de oude filter op de nieuwe bak zetten en het nieuwe filter mee laten draaien. Meeste bacteri�n zitten in je filter. Zorg ook dat het filter blijft draaien in een emmer als je de boel aan het overzetten bent.
 
En in het begin spaarzaam voederen. Kijk of ze alles opeten.
Blijf meten en zonodig water verversen.
 

Terug
Bovenaan