Overstappen naar 1,20m aquarium


G

GuitarDion

Guest
Hallo,

Ik wil overstappen naar een groter aquarium. Ik wil een 1,20x40x50. Momenteel heb ik een 60x30x30.

Ik heb er nu zwart klein grind in zitten maar wil in het nieuwe aquarium Filterzand gebruiken. Hoeveel kg heb ik daarvan nodig? Ik wil het wel laten oplopen naar achter.

Ik wil de 60 liter die nu in mijn aquarium zit overzetten naar het grotere aquarium zodat ik wel bacteri�n behoud en de rest aanvullen met kraanwater. Wel met aquasafe natuurlijk. Ik gebruik ook mijn eigen filter. Na alles overgezet te hebben kan ik dan gelijk de vissen erin doen of moet dit ook weer 3 weken staan voordat ik er iets in mag doen?

Graag hoor ik van jullie.
 
Bedoel je het filter wat nu op je 60cm bakje zit? als dat zo is neem ik aan dat de capaciteit niet genoeg is voor de 120 en kan je die beter eerst 3 weken laten indraaien idd.
Als het goed is heb je aan een zak filterzand van 25kg wel genoeg.
 
Seabait zei:
Bedoel je het filter wat nu op je 60cm bakje zit? als dat zo is neem ik aan dat de capaciteit niet genoeg is voor de 120 en kan je die beter eerst 3 weken laten indraaien idd.
Als het goed is heb je aan een zak filterzand van 25kg wel genoeg.

Klopt. Het is een 75 liter pompje. Misschien kan ik deze met een nieuwe pomp in het nieuwe aquarium doen. Zou het dan wel kunnen? Want anders zou het betekenen dat ik ook nog een andere verwarming moet kopen en planten etc om die bak in te draaien...
 
Je gaat van ca 54 liter naar ca 250 liter dus je zult een ander pomp en verwarming moeten hebben om de capaciteit te halen qua filtering en verwarming.
 
Fozzy zei:
Je gaat van ca 54 liter naar ca 250 liter dus je zult een ander pomp en verwarming moeten hebben om de capaciteit te halen qua filtering en verwarming.

Klopt. Kan ik dan de bak gewoon in laten draaien zonder planten dan? Die laat ik in die 60cm bak totdat de vissen worden overgeplaatst over 3 weken. En als ik de vissen overzet moet ik water van mijn oude aquarium ook in de nieuwe of wat moet ik met dat water doen? Misschien in het begin een beetje water van de 60cm overzetten in de 1,20cm?
 
Nee, je zult er echt planten bij moeten zetten. Anders heb je nog geen biologisch evenwicht en plantengroei.
Hele dag alleen maar lampen aan en water rond pompen heeft weinig nut. Denk dat je dan snel alg zult hebben ook. De planten zullen moeten groeien en voor evenwicht zorgen. Je zou er een berg snelgroeiers in kunnen zetten en na het indraaien uitdunnen en een deel vervangen door de planten uit je kleine bak.
 
Okay. En wat voor filter kan je me aanraden? Niet te duur...
 
Een filter die geschikt is voor bakken vanaf minimaal 250 liter en zit je ongeveer rond een capaciteit van 1000 liter per uur.
Kijk eens op marktplaats bv.
 
GuitarDion zei:
Hallo,
Wel met aquasafe natuurlijk.

Aquasafe is (in Nederland) nergens voor nodig, is alleen leuk voor de verkoper ;)
 
Ik heb net een 1.20 aquarium neergezet met filterzand en heb iets meer dan ��n zak gebruikt.
 
Wij iets minder dan een hele 25kg zak.

Maar even terug naar af:
Dion je zegt 'ik wil'. Het zijn dus plannen. Even later schrijf je dat een filter niet te duur moet zijn. Ik zou je dus aanraden eerst eens op een rijtje te zetten wat je allemaal nodig hebt en wat dat gaat kosten. Een grote bak hebben, maar geen geld voor een filter hebt je natuurlijk niets aan.

~ Ivo
 
Een geschikt filter is bv de Tetra EX 1200 Plus (129 euro - 3% bulkbestelling korting hier )
 
Ik ben het met Ivo eens. Je zult alles vanaf het begin al in orde moeten hebben kwa techniek anders ga je het niet redden. Een aquarium opstarten met een veel te klein filter is gewoon onbegonnen werk.

Deze heb ik in mijn 120 cm aquarium:
http://www.aquarium-voordeel.nl/aquariu ... nline.html

Ben er zeer tevreden over en is heel erg makkelijk in onderhoudn en erg stil.
 
Met een e901 zul je ook nog goed wegkomen met een 'normaal' bestand voor een 1m20 bak. Daarmee bedoel ik geen grote vervuilers (maanvissen, zoals Kevin heeft in bovendien een hogere en wat diepere bak, of Malawi cichliden die worden 'overstocked' om agressie te verdelen).

Of Eheim Classic 350, maar dan vind ik de JBL en Tetratec gebruiksvriendelijker.

~ Ivo
 
De e901 is inderdaad ook een goede kandidaat alleen was uitgegaan van de 1200 liter per uur die eerder was aangegeven maar de e901 pompt 900 liter per uur dus inderdaad ook te doen met een niet al te zware bezetting zoals ik inderdaad heb haha :p
 

Terug
Bovenaan