Overstappen op LED verlichting


B

Biologist

Guest
Hallo allemaal,

De TL balken van mijn rio 180 beginnen op te raken en ik vind het licht ook te geel. Omdat het LED systeem in mijn 60cm me goed bevalt en de TLs in de rio enorm warm worden wil ik overstappen op LED. Momenteel hangt er 2x45 watt T5 boven. Qua planten staat er niet echt iets ingewikkelds in: Anubias, Cryptocoryne, Vallisneria en belgisch groen. Ik voeg geen CO2 toe, wel plantenvoeding in de vorm van zelf opgelost nitraat, fosfaat en csm+b

Ik ben op zoek naar systeem met balken die ik aan een controller kan hangen. Op de 60cm heb ik een systeem van kitelight en dat bevalt goed, maar er zijn vast nog meer goede merken. Ik wil mij ook oriënteren op het vivarium, maar vind het erg moeilijk vanwege de grootte/diepte van de bak.

Welke merken kunnen jullie me aanraden? Waar moet ik op letten? Hoeveel balken en welke kleur? Ik wil graag zonsopgang en ondergang simuleren en blauwe nachtverlichting (van 22:00-00:00). Ik hoef geen heel ingewikkelde planten te laten groeien, maar doe het wel liever in een keer goed.
 
Ook al wil je nu "geen ingewikkelde planten" laten groeien is het altijd verstandig om iets aan te schaffen wat dit wel aankan. Beter nu dimmen dan later bijkopen. Zelf heb ik drie JMB 90 cm. balken boven mijn Rio 180 hangen. Een rood/warmwit, een koelwit en een blauw/koelwit balk. Het geheel wordt in mijn geval aangestuurd door een eigenbouw controller. (Zie mijn fotoboek) Er zijn echter ook controllers van JMB verkrijgbaar.
 
Met de Anubias even oppassen zijn niet echte lief hebbers van veel licht
voor de rest Jmb of hvp zijn mooi oplossingen kost wel wat maar beter goed als duurkoop door goedkope rommel die je dan als nog moet vervangen voor iets goeds
 
Met de Anubias even oppassen zijn niet echte lief hebbers van veel licht
voor de rest Jmb of hvp zijn mooi oplossingen kost wel wat maar beter goed als duurkoop door goedkope rommel die je dan als nog moet vervangen voor iets goeds

Kosten vind ik niet zo'n probleem, heb liever goede balken dan goedkope die binnen een paar maanden stuk zijn. JMB en hvp was ik inderdaad al naar aan het kijken, maar ze hebben zoveel verschillende balken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ook al wil je nu "geen ingewikkelde planten" laten groeien is het altijd verstandig om iets aan te schaffen wat dit wel aankan. Beter nu dimmen dan later bijkopen. Zelf heb ik drie JMB 90 cm. balken boven mijn Rio 180 hangen. Een rood/warmwit, een koelwit en een blauw/koelwit balk. Het geheel wordt in mijn geval aangestuurd door een eigenbouw controller. (Zie mijn fotoboek) Er zijn echter ook controllers van JMB verkrijgbaar.

Ik wil inderdaad voorbereid zijn en dim nu liever iets meer. Dan kan ik later altijd nog kijken als ik wat meer lichtbehoevende planten wil proberen. Kun je met de balken van jmb ook zonsop- ondergang en nachtlicht programmeren met hun controller? (zelfbouw ben ik echt niet handig genoeg voor)
 
Kosten vind ik niet zo'n probleem, heb liever goede balken dan goedkope die binnen een paar maanden stuk zijn. JMB en hvp was ik inderdaad al naar aan het kijken, maar ze hebben zoveel verschillende balken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.



Ik wil inderdaad voorbereid zijn en dim nu liever iets meer. Dan kan ik later altijd nog kijken als ik wat meer lichtbehoevende planten wil proberen. Kun je met de balken van jmb ook zonsop- ondergang en nachtlicht programmeren met hun controller? (zelfbouw ben ik echt niet handig genoeg voor)

Geen probleem gebruik hem hier ook daarvoor wel deze trouwens https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/c...b-rgb-led-controller-aqv22313/category/30881/ met een rgb balk en twee witte
 
juwel helialux bevallen mij erg goed voordeel hiervan is dat je ze incl midden stuk van je kap koopt zodat je hem zo 1 op 1 kan uitwisselen met je huidige verlichting. De controler van juwel plug je ook zo eraan en programmeren is een fluitje van een cent. Voor mijn vision 180 koste het ongeveer 200 euro incl controller. Heb het middelste gedeelte incl mij oude lampen nog voor 50e kunnen verkopen op marktplaats.
 
De juwel helialux is niet 'flexibel' genoeg voor wat ik wil. Heb er in de lfs naar gekeken en je kunt de lichtsterkte instellen en er zit nachtlicht op, maar je kunt de kleuren niet apart instellen. Op hun allernieuwste versie overigens wel, maar dan gaat het voor mijn aquarium over de 400 euro heen en dat wordt wat gek.

Geen probleem gebruik hem hier ook daarvoor wel deze trouwens https://www.aquariaveldhuis.nl/nl/c...b-rgb-led-controller-aqv22313/category/30881/ met een rgb balk en twee witte

Zo'n controller bedoelde ik inderdaad! Dankjewel. Denk dat ik op het vivarium ze dan maar een bezoekje breng zodat ik hopelijk de lampen live kan zien.
 
Kosten vind ik niet zo'n probleem, heb liever goede balken dan goedkope die binnen een paar maanden stuk zijn. JMB en hvp was ik inderdaad al naar aan het kijken, maar ze hebben zoveel verschillende balken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.



Ik wil inderdaad voorbereid zijn en dim nu liever iets meer. Dan kan ik later altijd nog kijken als ik wat meer lichtbehoevende planten wil proberen. Kun je met de balken van jmb ook zonsop- ondergang en nachtlicht programmeren met hun controller? (zelfbouw ben ik echt niet handig genoeg voor)
Jazeker kan dit. Ze hebben verschillende controllers die dit overigens allemaal kunnen. Nacht licht hangt wel af van de balk die je kiest. Maar men heeft bijvoorbeeld ook RGB balken.
 
Dat is toch gewoon de TC420 ?
In feite wel. Maar hier is dan ook sprake van de RGB controller. JMB heeft ook een (combi-)controller die én geschikt is voor de andere balken van JMB (3 kanalen) en die RGB balken kan aansturen (5 kanalen.) Verder is er nog een 2 kanaals controller.

https://www.aquastorexl.nl/multi-co...MI--e5-OSz3gIVAed3Ch2ACQH6EAQYASABEgL2YvD_BwE
https://www.aquastorexl.nl/jmb-led-...MI--e5-OSz3gIVAed3Ch2ACQH6EAQYAiABEgKzMPD_BwE
https://www.aquastorexl.nl/jmb-led-...MI--e5-OSz3gIVAed3Ch2ACQH6EAQYBCABEgLIsPD_BwE
https://www.aquastorexl.nl/jmb-led-...MI--e5-OSz3gIVAed3Ch2ACQH6EAQYBSABEgLdw_D_BwE

Zelf zou ik, als je kiest voor RGB inderdaad een TC420 aanschaffen die prijsmatig interessanter zijn.
 
De juwel helialux is niet 'flexibel' genoeg voor wat ik wil. Heb er in de lfs naar gekeken en je kunt de lichtsterkte instellen en er zit nachtlicht op, maar je kunt de kleuren niet apart instellen. Op hun allernieuwste versie overigens wel, maar dan gaat het voor mijn aquarium over de 400 euro heen en dat wordt wat gek.



Zo'n controller bedoelde ik inderdaad! Dankjewel. Denk dat ik op het vivarium ze dan maar een bezoekje breng zodat ik hopelijk de lampen live kan zien.
Kijk wel even naar de lichtsterkte verschillen tussen de JMB RGB Balken en de overige soorten!
 
Dat is toch gewoon de TC420 ?
Ton dat vermoed ik ook maar eerlijk gezegd weet ik niet of het hier een aangepaste versie betreft
Daar voor mis ik de kennis hoe de jmb balken worden aangestuurd
Ben weet daar veel meer van over de aansturing :D
voor zonsopgang en ondergang gebruik ik in ieder geval wel een rgb balk in combinatie met twee witte balken om de overgang naar t5 wat te verzachten op de 250
 
Let wel dat alleen de SMD & RGB leds werken met zo'n TC420.

de High Power leds van JMB werken daar niet mee, daarvoor moet je die grijze controllers hebben klik
 
volgens mij zijn er ook die de JMB led balken aangesloten hebben op een aangepaste tc420.
 
Jullie overschatten mijn handigheid echt :D Ik was al trots dat ik de controller aangesloten kreeg, maar als ik ook nog moet gaan solderen... Ik heb niet eens een soldeerbout.

Maar als ik het goed begrijp heb ik voor nachtverlichting dus een rgb balk nodig? En dan 2 witte balken erbij of 1 wit/blauwe en 1 wit/rode? En die van jmb kunnen alleen op hun eigen controller?
 
Jullie overschatten mijn handigheid echt :D Ik was al trots dat ik de controller aangesloten kreeg, maar als ik ook nog moet gaan solderen... Ik heb niet eens een soldeerbout.

Maar als ik het goed begrijp heb ik voor nachtverlichting dus een rgb balk nodig? En dan 2 witte balken erbij of 1 wit/blauwe en 1 wit/rode? En die van jmb kunnen alleen op hun eigen controller?
kijk even naar de post van Benvo (knip Zelf heb ik drie JMB 90 cm. balken boven mijn Rio 180 hangen. Een rood/warmwit, een koelwit en een blauw/koelwit balk) zou daar zelf nog een rgb balk toevoegen en klaar ben je
Nou Ja op het monteren en programmeren na dan:D:D
Met de rgb balk kun je veel mooier de zons opgang en ondergang simuleren en blauw voor de nacht
 
De juwel helialux is niet 'flexibel' genoeg voor wat ik wil. Heb er in de lfs naar gekeken en je kunt de lichtsterkte instellen en er zit nachtlicht op, maar je kunt de kleuren niet apart instellen. Op hun allernieuwste versie overigens wel, maar dan gaat het voor mijn aquarium over de 400 euro heen en dat wordt wat gek.



Zo'n controller bedoelde ik inderdaad! Dankjewel. Denk dat ik op het vivarium ze dan maar een bezoekje breng zodat ik hopelijk de lampen live kan zien.

Veldhuis staat dacht ik niet op de beurs.
 
Jullie overschatten mijn handigheid echt :D Ik was al trots dat ik de controller aangesloten kreeg, maar als ik ook nog moet gaan solderen... Ik heb niet eens een soldeerbout.

Maar als ik het goed begrijp heb ik voor nachtverlichting dus een rgb balk nodig? En dan 2 witte balken erbij of 1 wit/blauwe en 1 wit/rode? En die van jmb kunnen alleen op hun eigen controller?

Wat versta jij onder nachtverlichting? nachtverlichting is voor mij de gewone verlichting maar dan laten branden op 10 a 20 %.

Probeer het even duidelijk te maken, voor het geval het dat nog niet is:

Deze lampen (de 1watt Epistar leds, staat onderaan de productomschrijvingen) kunnen alleen op Deze controllers aangesloten worden.

Deze & Deze leds (SMD) kunnen alleen met Deze controller worden aangestuurd. (is gewoon een TC420)

Wil je deze combineren, dus de 1watt Epistar leds & de RGB balk in 1 bak dan kan je Deze controller gebruiken.

Voor een mooie plantengroei zou ik wel aanraden om de 1watt Epistar balken te gebruiken.

persoonlijk zou ik beginnen met 1 rood/wit & 1 blauw/wit balk en is kijken hoe ver je daarmee komt.

Dit alles als je voor JMB kiest uiteraard.

PS: overal waar "Deze" staat is klikbaar :D
 
Veldhuis staat dacht ik niet op de beurs.
Klopt maar maar jmb wel
Schermafdruk op 2018-11-02 19-25-51.png
:D:D
 
Wat versta jij onder nachtverlichting? nachtverlichting is voor mij de gewone verlichting maar dan laten branden op 10 a 20 %.
Hier idem (gedimd tot zo'n 5% in de avond). Gewoon wit. Al die kleurtjes zijn leuk voor een toverbal (maar ik heb een aquarium).
 
Wat versta jij onder nachtverlichting? nachtverlichting is voor mij de gewone verlichting maar dan laten branden op 10 a 20 %.

Probeer het even duidelijk te maken, voor het geval het dat nog niet is:

Deze lampen (de 1watt Epistar leds, staat onderaan de productomschrijvingen) kunnen alleen op Deze controllers aangesloten worden.

Deze & Deze leds (SMD) kunnen alleen met Deze controller worden aangestuurd. (is gewoon een TC420)

Wil je deze combineren, dus de 1watt Epistar leds & de RGB balk in 1 bak dan kan je Deze controller gebruiken.

Voor een mooie plantengroei zou ik wel aanraden om de 1watt Epistar balken te gebruiken.

persoonlijk zou ik beginnen met 1 rood/wit & 1 blauw/wit balk en is kijken hoe ver je daarmee komt.

Dit alles als je voor JMB kiest uiteraard.

PS: overal waar "Deze" staat is klikbaar :D

Dankjewel, heel duidelijke uitleg! Als nachtverlichting heb ik normaal 2 uur erg gedimd blauw licht, maar wel echt blauw dus. Maar gedimd normaal licht zou inderdaad ook prima kunnen. De epistar balken hebben een grotere lichtsterkte of hoe moet ik dat zien? Het gemakkelijkst zou ik 3 smd balken vinden, 1 wit/rood, 1 wit/blauw en dan 1 rgb voor zonsopkomst en nachtlicht. Maar werkt dat op een bak van 50cm diep? 2 epistar balken zou ook kunnen, maar dan kan ik denk ik niet het hele blauwe en hele rode licht maken. De combi kan ook, maar wordt met die controller wel een duur grapje ;)

Op de 60cm heb ik 2 smd balken (1rgb en 1 6500K), maar die is maar 30cm diep dus is wel even iets anders.
 
Ik wou schrijven dat je ook eens kan kijken naar Chihiros LED RGB. In combinatie met hun "mini smart controller" zijn die makkelijk (maar basic) te programmeren. Chihiros heeft wel een aantal vrij goede lichtbalken en is zeer scherp geprijsd.
Geen topmateriaal misschien maar wel veel waar voor je geld en vrij degelijke units vind ik.
Geven vrij veel licht en er zijn veel tevreden gebruikers.
Er zit gewoonlijk standaard een 7-traps dimmertje bij maar de mini smart controller is iets leuker in gebruik doordat hij programmeerbaar is (tijd en sterkte) en toch goedkoop is.

Maar ik wou een linkje toevoegen naar Hinterfeld omdat die ze zeer voordelig aanbieden maar Hinterfeld is blijkbaar gesloten omdat ze geen magazijn meer hebben... Hopelijk is dat een tijdelijke sluiting maar dat is niet zo duidelijk momenteel.
Ook bij aquasabi kon je ze tot voor kort bestellen maar daar zijn ze "out of stock" wat doet vermoeden dat ze ze misschien ook bij Hinterfeld bestelden.. ;)
Mocht je interesse hebben: ik vermoed dat ze wel te vinden moeten zijn op andere plaatsen ook en anders kan je altijd eens polsen bij aquasabi inzake de leverbaarheid. Of wat geduld hebben en hopen dat Hinterfeld terug opstart...

Of wie weet zijn ze beschikbaar op Vivarium?

Je kan ook altijd eens kijken naar twinstar of daytime of .. (deze en andere units zijn te vinden bij azaqua) maar ik weet niet wat je budget precies is natuurlijk.
 
Dankjewel, heel duidelijke uitleg! Als nachtverlichting heb ik normaal 2 uur erg gedimd blauw licht, maar wel echt blauw dus. Maar gedimd normaal licht zou inderdaad ook prima kunnen. De epistar balken hebben een grotere lichtsterkte of hoe moet ik dat zien? Het gemakkelijkst zou ik 3 smd balken vinden, 1 wit/rood, 1 wit/blauw en dan 1 rgb voor zonsopkomst en nachtlicht. Maar werkt dat op een bak van 50cm diep? 2 epistar balken zou ook kunnen, maar dan kan ik denk ik niet het hele blauwe en hele rode licht maken. De combi kan ook, maar wordt met die controller wel een duur grapje ;)

Op de 60cm heb ik 2 smd balken (1rgb en 1 6500K), maar die is maar 30cm diep dus is wel even iets anders.

Die zijn sterker en dringen dieper door in het water, zeker voor planten richting de bodem belangrijk.
Zou dus zelf voor die gaan en de SMD en RGB achterwege laten.
 
Zou zelf altijd voor powerleds gaan bij een bak hoger dan 50cm
SMD leds hebben de worp gewoon niet om voldoende licht op de bodem te krijgen
 
Let wel voor de tegenstanders van rgb balken en de term toverbal
Daar ben je natuurlijk zelf bij een rgb geeft ook gewoon wit licht is maar net hoe je de zaak instelt
Moet trouwens de eerste zons opkomst/ondergang nog tegen komen die kleurloos verloopt :juggle::D
 
Let wel voor de tegenstanders van rgb balken en de term toverbal
Daar ben je natuurlijk zelf bij een rgb geeft ook gewoon wit licht is maar net hoe je de zaak instelt
Moet trouwens de eerste zons opkomst/ondergang nog tegen komen die kleurloos verloopt :juggle::D
Rgb heeft geen wit licht..
De rode, groene en blauwe leds lijken wit licht te geven.
Maar ze geven rood, groen en blauw
In wit licht zit ook geel, violet en diep rood
Met enkel rgb strips zul je een belabberde plantengroei krijgen omdat je niet alles aanbied
 
JMB heeft balken met ingebouwde drivers. Deze worden normaal met hun eigen controller aangestuurd. (Eventueel met een aangepaste TC420.) De RGB balken werken ook wel met een TC 420, ze hebben geen ingebouwde drivers.
Nu hoef je niet beslist iets aparts te kopen om met je licht te "spelen". Zo start mijn bak s'ochtends op met licht waar meer rood in zit. Hij start namelijk op met de wit/rode balk. Pas later starten de witte en de wit/blauwe balk op. s' Avonds is de blauw/witte balk het langst aan. Het licht heeft dan meer blauw in zich zoals je dat zit wanneer je naar buiten kijkt in de schemering. De effecten zijn er dus wel maar zonder dat mijn aquarium op een disco lijkt. Voorbeelden van deze verlichting vind je in mijn fotoboek, blz. 10 bijna onderaan.
 
Ik heb zelf na lang nadenken voor Daytime Matrix gekozen. Hele krachtige leds, hoge kwaliteit en het werkt probleemloos met een TC 420.
 
Rgb heeft geen wit licht..
De rode, groene en blauwe leds lijken wit licht te geven.
Maar ze geven rood, groen en blauw
In wit licht zit ook geel, violet en diep rood
Met enkel rgb strips zul je een belabberde plantengroei krijgen omdat je niet alles aanbied
Er wordt ook nergens gesproken over alleen een rgb strip maar een combi met de normale strips zo iets als Ben heeft
Zelf vond ik de mogelijkheden van de combi strips blauw/wit rood/wit van Jmb te beperkt voor een mooie zons opkomst en ondergang maar smaken verschillen nu 1 maal
De opmerking over de rgb strip en wit licht was meer om aan te geven dat je er veel kanten mee op kan qua kleur instelling kort gezegd je kan het zo bont of niet maken als je zelf wilt :D

Ik heb zelf na lang nadenken voor Daytime Matrix gekozen. Hele krachtige leds, hoge kwaliteit en het werkt probleemloos met een TC 420.
Krijg je geen spot werking met Daytime Matrix zit er ook al een tijd over na te denken voor de 250
is eigenlijk wat me tegenhoud en de nog niet voldoende gevulde schatkist:'( want man kost wel wat :D
 
Krijg je geen spot werking met Daytime Matrix zit er ook al een tijd over na te denken voor de 250
is eigenlijk wat me tegenhoud en de nog niet voldoende gevulde schatkist:'( want man kost wel wat :D

Dat kun je wel maken, mocht je het willen. Je kunt in principe de boel redelijk precies uitlichten qua donkere en lichte plekken en kleur, omdat je de modules vrij in je armatuur kunt zetten. Ik heb mijn 5 modules gelijkmatig over mijn 150cm verdeeld en ik heb geen last van spotwerking, ook niet aps later op de avond alleen het blauwe licht nog brandt.

En het kost inderdaad een paar centen. Ik was in eerste instantie dik 400€ kwijt en heb er later nog wat aan getweaked. Maar het was de investering absoluut waard, ook al omdat de verhouding tussen lichtopbrengst en verbruik erg goed is. Ik heb nu 50 watt aan led boven mijn bak hangen en alles doet het uitstekend.
 
JMB heeft balken met ingebouwde drivers. Deze worden normaal met hun eigen controller aangestuurd. (Eventueel met een aangepaste TC420.) De RGB balken werken ook wel met een TC 420, ze hebben geen ingebouwde drivers.
Nu hoef je niet beslist iets aparts te kopen om met je licht te "spelen". Zo start mijn bak s'ochtends op met licht waar meer rood in zit. Hij start namelijk op met de wit/rode balk. Pas later starten de witte en de wit/blauwe balk op. s' Avonds is de blauw/witte balk het langst aan. Het licht heeft dan meer blauw in zich zoals je dat zit wanneer je naar buiten kijkt in de schemering. De effecten zijn er dus wel maar zonder dat mijn aquarium op een disco lijkt. Voorbeelden van deze verlichting vind je in mijn fotoboek, blz. 10 bijna onderaan.

Ik heb in de schemering nog nooit blauw licht gezien?

Meestal heb je avondrood (geeft water in de sloot)

Wat jij denkt te zien is jouw eigen witbalans in jou hoofd.

Als jij ‘s avonds gezellig bij je kaarslicht zit. (geel), dan lijkt het buiten blauw. Dat heet Purkinje effect.

De maan heeft een Albedo van 0,136. Dus de maan reflecteerd 13,6% zonlicht! En zonlicht is niet blauw.

Dus die mooie blauwe nachtlampen zijn er alleen voor de algen.

Daarnaast krijg je slaap problemen van blauw licht.

Zie ook.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Maanlicht

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Purkinje-effect
 
Denk niet dat op de intensiteit waarop mensen de maan simuleren er daadwerkelijk genoeg licht is voor algen om van te groeien.
Maar natuurlijk is anders inderdaad
 
JMB heeft balken met ingebouwde drivers. Deze worden normaal met hun eigen controller aangestuurd. (Eventueel met een aangepaste TC420.) De RGB balken werken ook wel met een TC 420, ze hebben geen ingebouwde drivers.
Nu hoef je niet beslist iets aparts te kopen om met je licht te "spelen". Zo start mijn bak s'ochtends op met licht waar meer rood in zit. Hij start namelijk op met de wit/rode balk. Pas later starten de witte en de wit/blauwe balk op. s' Avonds is de blauw/witte balk het langst aan. Het licht heeft dan meer blauw in zich zoals je dat zit wanneer je naar buiten kijkt in de schemering. De effecten zijn er dus wel maar zonder dat mijn aquarium op een disco lijkt. Voorbeelden van deze verlichting vind je in mijn fotoboek, blz. 10 bijna onderaan.

Dankjewel! Dit is inderdaad wat ik bedoelde met nachtlicht en zonsopkomst. Ik denk dat ik voor deze balken ga, dus de epistar balken van jmb. Als ik het goed lees, passen er op hun eigen controller maar 2 ledbalken? Dan ga ik voor 1 rood/witte en 1 blauw/witte. Ik denk dat dat wel genoeg licht gaat geven.

Over de kleuren: tja echt natuurlijk zullen we het nooit krijgen en het is toch een kwestie van smaak en wat je mooi vindt. Bovendien heb ik dat 'blauwere licht' niet langer dan 2 uur aanstaan en is het echt heel zwak.
 

Terug
Bovenaan