Wat is er nieuw

Overstappen op zandbodem met planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ferry Heibrink
  • Startdatum Startdatum
F

Ferry Heibrink

Guest
Dag,

Ik heb een 2 meterbak. Hierin zit een bodem met alles er op en er aan, voedingsbodem, Sera floreground (12 emmers!), grind, bodemverwarming.

Deze bodem heb ik bij de plaatsing laten installeren op advies van de verkoper, maar ik ben er nu enkele maanden later totaal niet tevreden over. De floreground korrels komen stuk voor stuk allemaal naar boven. Ik heb vissen die wel eens een kuiltje graven. Dit zou geen probleem zijn, maar de lichtgekleurde voedingsbodem komt samen met de korrels naar boven en raakt helemaal vermengd.

Ondanks dat deze bodem een vermogen heeft gekost overweeg ik toch om deze er uit te gaan halen en de bak opnieuw in te richten.

Mijn buurman heeft een 3 meterbak met filterzand op de bodem en is daar uiterst tevreden over. Hij kan het zonder problemen schoonhouden en er is niets dat er mee vermengd. Het enige verschil is alleen, dan hij geen plantenbak heeft.

Nu kwam hij met het idee dat ik de planten zou kunnen vastzetten in potjes of klei, maar ik kan me daar niet echt een voorstelling van maken.

Is er een manier om een plantenbak te houden met filterzand, zonder hier andere stoffen aan toe te voegen die weer met het zand vermengd raken?

Akadama heb ik ook naar gekeken, maar gezien de hoeveelheid die ik nodig ga hebben vind ik dit een te dure oplossing. Mijn aquariumzaak zei dat ik rekening moest houden met 400 to 600 euro aan Akadama. Als filterzand net zo goed is dan doe ik dat liever. Zand vind ik denk ik ook wel het mooist (licht). Mijn huidige bodem is vrijwel zwart.

Graag jullie inzicht hierin.

PS. Wat verder van belang is voor de planten om te weten, er hangt veel licht boven de bak (180watt LED met VT420 controller en een volledige CO2 installatie met computer, fles, probe, reactor etc..

Alvast dank voor jullie inzichten!

Je kan als voeding voor in de bodem prima gebruik maken van bodemcapsules of kleibollen. ik zou in geen geval de planten in potjes laten staan want wortels hebben ook ruimte nodig.

Ik bedoelde op zich ook niet de potjes die bij levering om de planten zit, maar wat grotere pot, of misschien een afgebakend stuk waar de planten voeding uit kunnen halen.

Sowieso moet ik nog zien hoe ik dat voor elkaar ga krijgen om de huidige bodem te verwijderen. Dit zal in etappes moeten gebeuren.

Tja, meestal wordt hier een voedingsbodem dan ook afgeraden. Er zijn heel wat leden die filterzand gebruiken zover ik weet.
Bij Wildkamp wordt het ook nog eens gratis verstuurd dacht ik.

Ik heb hier ook 200x80x80 met bodem verwarming en alleen filter zand en planten met kleibollen en voeding aparaat kan je gewoon doen hoor dat hebben de meeste hier op het forum.

Oke mooi, die kant wil ik ook op gaan. Met voeding apparaat bedoel je zo'n doseersysteem voor plantenvoeding? Dat die ik nu namelijk nog handmatig elke dag.

Oke mooi, die kant wil ik ook op gaan. Met voeding apparaat bedoel je zo'n doseersysteem voor plantenvoeding? Dat die ik nu namelijk nog handmatig elke dag.

Juist dat is wat ik bedoel en werkt perfect.

M'n vrouw vermoord me als ik er weer een apparaat bij koop 😛

Ik heb ook filterzand in mn bakken vd Wildkamp. Als voeding heb ik leem, lateriet en kleibollenmix eronder gestrooit als eerste aanzet voor de wortels.

Ik heb ook filterzand in mn bakken vd Wildkamp. Als voeding heb ik leem, lateriet en kleibollenmix eronder gestrooit als eerste aanzet voor de wortels.

Wildkamp zit in Zwolle dat is dichtbij 🙂 Ze hebben 3 maten 0,4-0,8 10,71-1,25 en 1-2mm

Denk dat ik 0,71-1,25 moet hebben toch?

De middelmaat is wel de lekkerste ja, ik heb de fijnste ook al eens gehad. Maar de middelste is net wat prettiger.
Ik haal het vaak in Hardenberg. Beste om even op de site de winkelvoorraad te bekijken en anders bestellen en aangeven dat je t wilt halen in de vestiging van jouw keuze.

Ik lees nu echter wel dat bodemverwarming met zand niet ideaal is, maar als t echt moet, dan zou 1,00 - 2,00 beter zijn.

Begin ik weer even te twijfelen wat nu wijsheid is....

John (waterbewoner) gebruikt zo te lezen ook filterzand + bodemverwarming.

anders even reactie van hem afwachten hoe hij dit ervaart.

wat is voor jou de reden om de bloemen in potjes te zetten? dit is me niet duidelijk namelijk.

Ik ben er tevreden over ik heb ook 0,71-1,25 en de bodem verwarming word aangestuurt door Duomat Evolution deluxe van Dennerle. tot nu toe geen problemen.

John (waterbewoner) gebruikt zo te lezen ook filterzand + bodemverwarming.

anders even reactie van hem afwachten hoe hij dit ervaart.

wat is voor jou de reden om de bloemen in potjes te zetten? dit is me niet duidelijk namelijk.

Ik was in de veronderstelling dat ik de planten moest voorzien van voeding, maar als ik zo lees hoeft dat zelfs niet eens.
Over een uur stap ik in de auto op de spullen in huis te halen. Ik twijfel alleen nog steeds een beetje tussen de maten van 't zand

John heeft het naar tevredenheid, maar hoe lang heb je dit al zo?

de planten die het nodig hebben kun je voorzien van voedingsbolletjes/capsules die je in de bodem bij de wortels drukt, werkt prima.

De bodemverwarming heb ik al, dus om die er uit te gooien dat vind ik zonde.

Ik heb intussen de bak helemaal opnieuw ingericht! Ik heb filterzand gekocht bij de Wildkamp (100KG). Dit meerdere keren gewassen en het is echt prachtig in mijn bak. Mijn vorige bodem was zwart, maar dit geeft zo veel meer helderheid in de kamer.
De andere bodem verwijderen was wel echt een ramp op zich, Daar ben ik gisteren vanaf de middag tot laat in de avond mee bezig geweest, wat een ellende!

-O ja ik heb 0,70-,1,25 gehaald. 1.0-2.0 was me echt te grof.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vind het zelf een enorm risico hoor maar ben best een watje met zulke dingen.
Straks kan de warmte niet weg oid knapt de bodem bv. ze raden het niet voor niks af om geen fijn materiaal te gebruiken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan