Overstart van malawi naar gezelschap: voorstellen

E

Edolem

Guest
Hoi Ik ben Edo,

woon in Zuid-Limburg en heb jarenlang malawi-cichliden gehad. Ik heb het aquariumvirus gekregen van mijn vader, die jarenlang wedstrijden heeft gedaan met zijn 200x60x60 bak. Hij had altijd een gezelschapbak.

Nu ben ik een beetje uitgekeken op de malawi's. Ik mis vooral de plantengroei en het echte scholengedrag van de vissen.
Ik heb nu een 170x66x60 bak met een heel bestand aan malawi.
Uitgangspunt is een mooie plantenbak en een stel mooie scholen en vissen. Ik ga mezelf niet meer beperkingen opleggen met biotoop en herkomst, dat heb ik jaren al gedaan. Natuurlijk ga ik voorkeuren wel op elkaar afstemmen.

Ervaring heb ik wel, maar dat is van ruim 15 jaar geleden, dus ik zal aardig wat vragen gaan stellen.

Ik hoop dat jullie dit niet erg vinden:
1) op dit moment hangt er een ledbalk boven de aquarium van JMB:
http://www.jmbwebshop.nl/a-35916075/jmb ... -cichlids/
Erg mooie installatie. Maar heb ik daarnaast nog een groei tlbuis nodig, of is LED net zo goed geschikt om goede groei te krijgen van planten?
Ik heb nu algengroei en groei van anubias.

2) ik heb nu als bodem filterzand gebruikt. Als uitgangspunt is een mooi plantenbestand, moet ik dan dit filterzand vervangen, of kan ik het bovenop een voedingsbodem strooien of kan ik het zelfs wel laten zitten? Het zand is natuurlijk al een tijdje in gebruik dus er zitten genoeg voedingsstoffen (uitwerpselen) in.

3) ik heb 2 stromingspompen. Die heb ik omdat cichliden behoorlijk vervuilen en ik die troep via stroming wil afvoeren. Zijn die nog aan te bevelen of kan ik die beteren wegdoen?

4) ik heb een biologisch filter met een overloop met een redelijke zware pomp erop. Ik heb zelden visjes onderin de filter, maar wat raden jullie aan. Geschikt? Misschien extra gaas ervoor?

5) door de biologisch filter heb ik veel beweging in het water. Ik las dat CO2 installaties gebruikt worden om plantengroei te maximaliseren, maar... dat schrikt me een beetje af. Die dingen zijn heel erg duur. Heb je die altijd nodig? Wat zijn dan aanraders voor mijn maat bak?

wie helpt me op weg?

Alvast bedankt
 
Welkom!

2) Je kunt het filterzand gewoon blijven gebruiken, een voedingsbodem is niet nodig. Er zijn volgens mij maar weinig mensen hier op het forum welke dit gebruiken, het wordt ook wel eens afgeraden omdat het na enige tijd is uitgewerkt en het dan kan gaan rotten. Veel mensen maken gebruik van vloeibare plantenvoeding en kleibolletjes welke je in de bodem kunt steken.

3) Dit hangt denk ik er ook vanaf wat voor vissen je hebt, sommige vissen kunnen stroming wel waarderen terwijl dit bij andere vissen niet zo is.

4) Heb je een foto? Indien je van bent om kleine vissen te nemen en je denkt dat die hier door kunnen zou ik er wel wat voor plaatsen.

5) Je hebt niet perse een C02 installatie nodig tenzij je misschien erg lastige planten hebt (Ik heb zelf niet heel veel ervaring met moeilijke planten), je kunt eventueel ook zelf een Bio C02 instalatie maken: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... zelf-maken

Ik heb simpele planten zoals Javavaren, anubia, valisneria ect en gebruik helemaal geen plantenvoeding of voedingsbodem.
 
Bedankt, kun je ook iets zeggen over de LED?
 
Oh een leuke tip trouwens over die biologische co2. Ik ben bierbrouwer, dus inderdaad het maken van co2 is me niet vreemd. Alleen kun je natuurlijk niet exact controleren hoeveel co2 er in zit. Misschien ook goed eerst een te meten, voordat ik dit soort dingen ga doen?
Die permanente co2 meter staat me wel aan. Misschien zorgt mijn biologisch filter voor genoeg co2?

Ik heb natuurlijk allerhande idee�n over visbestand en plantenbestand. Misschien al eens goed om daar iets over te posten? Uitgangspunt is dat mijn vissen de planten en wortels met rust laten. Anders was ik wel bij malawi gebleven.. hehe.

eerste gedachte is een combinatie van scholenvissen en meer solitaire/haremvissen. Erg aantrekkelijke vissen vind ik de volgende. En ik moet uiteindelijk even zien wat het uiteindelijk wordt, maar als er soorten zijn met een uitgebreide handleiding, of onverenigbaar zijn met de andere soorten, dan hoor ik het heel heel graag.
Ik denk dan aan een paar grotere scholen, interessante bodemvissen, een paar koppels interessante territoriumvissen (cichliden) en kleinere groepjes:
grote scholen:
kardinaaltetra
roodoogzalm
Congozalm
sumatraan of prachtbarbeel
regenboogvis


interessante bodemvissen:
vuurstaartlabeo
labeo erythrurus
Clown
Synodontis punctatus / angelicus
ik begreep corydoras zijn lastpakken?
Pimelodus pictus (te bezig baasje?)

kleinere groepen:
natuurlijk onvermijdelijk guppen en zwaarddragers
zeilvinkarper

interessante territoriumvissen (cichliden)
vuurkeelcichlide
Apistogramma soorten? Een paar koppeltjes/harems?
kersenbuikcichlide
 
Welkom op het forum.

De verlichting wordt doorgaans afgestemd op de gebruiker.
Dus welke verlichting vind je mooi om naar te kijken.
Wil je fris wit aquarium. Een tropisch warm geel.
Of wil je extra color.
Als we puur naar de planten zouden kijken, dan hadden we mooie natrium assimilatie verlichting ( type westland kassencomplex) maar dat heeft niemand hier geloof ik.

Ik heb stiekum even op de jmb site gekeken. Maar ook daar heb je een community led met enkel wit en blauw, die ook voor planten is. Dus ik denk dat het wel goed komt.
Planten willen gewoon voldoende licht.

En als je geen CO2 wilt toepassen, is een schaarse verlichting ook wenselijk.
Minder licht, minder groei, minder co2 behoefte.

De rest van je setup is prima geschikt.

Ik zou je bodem niet te grondig spoelen, ivm bacterien en voeding.
Gewoon hier en daar de vuilklok erin steken.

Stromingspompen zijn voor planten niet echt noodzakelijk. Mits er wel voldoende stroming van het gebruikte filter is. Denk hierbij aan de beroemde lilypipe, deze maakt een zachte stroming.

Voor je overloop heb je denk ik al een kam zitten. Zoniet dan zou je zoiets kunnen plaatsen.
 
Bierbrouwer zuid limburg.

Even een gokje Gulpener ( of de conculega Brand)
 
Corydoras zijn hele vredelievende bodembewoners. Ze houden van gezelligheid dus neem een schooltje. Eventueel 2 schooltjes.

Wat ik zelf ook erg mooi vind is een harem labyrinth vissen.
Bijvoorbeeld de goudgourami. (zie mijn topic met fotos)
Ik heb 1 man met 3 vrouwen. Mooie blikvanger. En een hele gezellige vis.

Guppen zijn wel mooi, maar voor je het weet zit je bak vol.
 
bedankt voor de info.
Nee ik ben hobbybrouwer, dus ik koop bijna geen bier meer. Ik maak speciaalbier.
Ik zat te denken aan Apistogramma's naast de andere gezelschapssoorten, en daar las ik van das corydoras voor stress zorgen? of valt dat wel mee?

als ik het zo lees, moet ik gewoon vooral veel geduld hebben en beginnen.
ik denk dat ik eerst maar eens begin met mijn huidige malawi bestand te verkopen.
ik hou denk ik de synodontis. de rest gaat gewoon weg.
en dan beginnen met een paar groepen grotere planten, om te bekijken welke goed groeien.
 
Welkom op het forum.
Qua CO2 zou ik toch IETS doen, bio of andere, maar als je veel planten wil kan je haast niet zonder.
(dit is mijn gedachte)
 
Oh overigens...
ik ben nog altijd aan het lezen over het co2 toevoegen. Vooral voor grotere bakken wordt aangegeven dat bio-co2 vaak niet functioneert. Dus dat is dan jammer, maar... mijn vader heeft jarenlang een goede plantengroei gehad zonder co2 toevoeging.
Hoe nodig is het dan?
 
Dat ligt mede aan wat de planten verlangen en hoeveel licht je gebruikt.Met weinig licht is er minder vraag naar co2 en voeding.

Via MP kun je best voor max 100 af en toe een mooie co2 set kopen hoor. Zo heb ik er al 3 gekocht namelijk.
 
sorry OVL ik had je post niet gezien.
Ik ben wel binnenkort jarig, dus .. ik zou natuurlijk in een keer een goede investering kunnen doen, door wat geld bijeen te leggen.

Is er dan een goede prijs/kwaliteit verhouding set (nieuw), die jullie me zouden aanbevelen voor het aquarium?

oh... en ik zag ook dat er webshops zijn voor planten, maar levend materiaal versturen?? doen jullie dat wel eens daar bestellen? Hoe is de kwaliteit?

en kunnen jullie iets zeggen over mijn vissenlijstjes?

(Ja ik weet het.. heel heel veel vragen)
 
Ik heb nu even wat gemeten in de bak. (nog malawi opstelling)

KH=3
pH = 7,5 misschien zelfs veel meer.
GH is extreem hoog.. ik ben bij 15+ gestopt met meten

dus dat Co2 is nu al veel te laag. 2mg/l zo ongeveer, door een te groot overschot aan Ca en Magnesium.
Dus dat verklaart ook al de matige groei voor mijn 3 anubiassoorten.

een ander vraagje nog... (zoveelste). Ik heb nog van mijn vader een zelfgemaakte ionenwisselaar. Een soort glazen buis met hars erin. ik weet dat mijn vader vroeger daar water inpompte om het water minder kalkrijk, of eigenlijk minder ionenrijk te maken.
Ik herinner me ook dat hij dat apparaat geregeld vulde met pure zoutzuur om de hars weer operationeel te maken. Ik kan dat natuurlijk ook nu weer gaan proberen en kijken wat de ph, en de kh, en gh wordt van het water dat eruit komt..

daarmee kan ik de bak in ieder geval water geven dat minder co2 bindt.
een idee?
 
Misschien de verschillende vragen even verdelen over de topics?
 
Die ionenwisselaar die jij aanhaald, dat is tegenwoordig erg primitief.
Vroegah, toen was dat de enige optie naast destilleren voor het zuiveren van water.
Je zet 2 kolommen achter elkaar. Een kation wisselaar en een anion wisselaar.
De kation wordt met zoutzuur geregenereerd, de anion met natronloog (caustic soda, ontstopper). De kation haalt alle positieve ionen uit het water ( Calcium, Magnesium) de anion haalt alle negatieve ionen uit het water ( Chloride, Sulfaat)
De kation geeft voor ieder ion een Waterstof ion, de anion geeft voor ieder ion een Hydoxy ion. Die waterstof plus het hydroxy ion geven dan samen water.
Dus uit de kolommen komt dan puur water.

Dit gaat tegenwoordig met een osmose apparaat. Membraan waar bijna alleen water doorheen kan.
Makkelijk in gebruik. Geen chemicalien.

Voor 49 euro heb je al zo'n osmose apparaat.
 
Toch eigenwijs geweest, ionenwisselaar erop gezet.

pH - 7
KH - 3
GH - 0

Geeft in ieder geval minder binding aan vrije CO2, toch?

Hoogstwaarschijnlijk ga ik toch kiezen voor CO2 installatie.
PH gecontroleerd en magneetventiel is niet echt noodzakelijk, toch?
Waaraan zie ik nu dat het systeem geschikt is voor 700 liter?

En ook: is het bestellen van planten per post een gOed idee?
 
Wel oppassen met je KH waarde. Deze zit op het minimum.

CO2 pH sturing is niet echt noodzakelijk. Een magneetventiel is wel een must.
Dit sluit de CO2 toevoer als het licht uit is. Zodat als de planten geen CO2 nodig hebben, je ook geen CO2 doseert.
Je kunt dit via de verlichting schakelen. Maar beter is een uurtje eerder aan en uit als de verlichting.

De capaciteit van de instalatie is van 2 dingen afhankelijk. Hoe vaak wil je van fles gaan wisselen? Dus een grote fles gaat langer mee.
De manier van oplossen is ook belangrijk. De flippers hebben naar mijn idee weinig capaciteit.
Een taifun van JBL doet het al beter, zeker als je deze verlengt. Zo wordt de weglengte van de bellen groter en lossen ze beter op.

Je kunt ook een diffuser in de bak hangen. Geeft kleine belltjes.
Een atomizer in je slang van het externe filter. Geeft ook kleine belletjes.
Kan wel veel oplossen.
Of een externe reactor. Nadeel is de remming op de doorstroom.

Planten per post, geen ervaring mee. Maar ik hoor wel goede reacties hier.
 
Voor de C02 in de tank heb ik (sinds enkele dagen) een diffuser op de uitlaat van de pomp/filter. Werkt uitstekend.

Qua planten heb er reeds meerdere online besteld, ... zonder enig probleem hoor. Netjes verpakt en snelle levering.
doe me maar een PB als je de link wil
 
zo, vandaag een volledige automatische co2 installatie gekocht op MP voor 1000 liter. Met magneetventiel, ph meter, de hele rimram!
Ik heb er zo een diffusor bij, zo een bakje met een rotortje erin, waar bovenin co2 wordt gepompt. Nu voorzichtig ingesteld en ph op 7 gezet.
Ook een permanent tester opgehangen.
Ik krijg het idee dat het ph nu eerst is aan het stijgen????

maar goed... waar moet ik nog op letten?
ph is 7,5
gh is best hoog, 8 of nog hoger
kh is rond de 4,5

lijkt goed.
ook een heel bestand aan vissen gekocht vandaag. het was een mooie, maar toch ook dure dag:
congozalmen 10 stuks
bloedvlektetra 10 stuks
citroentetra 10 stuks
kardinaaltetra 21 stuks
rode regenboogvis 10 stuks
zwaarddrager 1m/2f

ziet er heel moooi uit.
binnenkort veel meer planten toevoegen!
 
oh en nog een vraagje:
als de planten er komen, naast co2 waar kan ik ze het beste mee bemesten? een voedingsbodem heb ik niet, behalve het malawi- eentoppig filterzand.

maar ook: iemand vertelde me dat gedroogde konijnenkeutels goed zouden werken bij veeleisende planten. Wie heeft daar ervaring mee?
 
oh en ik heb een Dennerle Profi-Line CO2 langetermijn test Correct, wat zijn jullie ervaringen ermee? Betrouwbaar?
 
Edolem zei:
oh en nog een vraagje:
als de planten er komen, naast co2 waar kan ik ze het beste mee bemesten? een voedingsbodem heb ik niet, behalve het malawi- eentoppig filterzand.

maar ook: iemand vertelde me dat gedroogde konijnenkeutels goed zouden werken bij veeleisende planten. Wie heeft daar ervaring mee?

Coulibaly heeft ervaring met bosgrond. Maar of het met konijnenkeutels werkt.....

Veel moerasplanten hebben graag wat kleibollen van lateriet. Of de 7 bollen van JBL. Die werken ook goed.

Daarnaast is een goede vloeibare plantenvoeding nodig.
Denk aan profito. Of als je goedkoper zelf wilt maken. Op aquariumbemesting hebben ze poeders.

Met een redelijke visbezetting, heb je niet perse nitraat of fosfaat extra nodig. Maar als je maximale groei wilt, kun je het toevoegen.
 
Terug
Bovenaan