Overweging Co2 aanschaf


F

Felereca

Guest
Goedenavond,

de laatste tijd zit ik de hele tijd na te denken over een Co2 systeem.
de plantengroei is matig in mijn aquarium, ook heb ik last van baardalg de laatste tijd. daarvoor kwamen er ook gaten in de bladeren van mijn planten. ik heb veel informatie opgedaan bij meerdere aquarium speciaalzaken, en ze zeggen allemaal dat het komt door te weinig Co2 toevoer.
dus nu zit ik te denken, wat voor Co2 systeem is het best voor mijn bak?

Wat voor soort diffuser?
waar kan ik de diffuser het beste plaatsen?

hieronder heb ik wat specificaties van mijn bak.

Inhoud: 200 Liter
Heb een externe filter die 900L/h filtert (Cristalprofi 901)
Als uitstroom gebruik ik een Spraybar (heb ook een Stromingspomp aangesloten, weet niet of dat nodig is voor betere doorstroom voor de Co2)

ik ben totaal nieuw op het gebied van Co2 systemen, dus alle hulp is enorm gewaardeerd!
in iedergeval al bedankt voor uw tijd.

Met vriendelijke groet,

Peter
 
Hallo Peter. Lees je eerst goed in wat de mogelijkheden zijn. Van zelfmaak bio-co2 setje tot proffessionele sets met hervulbare flessen ( zit er een zaak in je buurt die kan vullen) en met phcontrollers, magneetventiel en externe reactors. Duizelt het je al? ;)
Op MP kun je vaak voor rond de �100 een co2 set kopen met fles, drukregelaar, co2 slang, bellenteller, terugslagventiel, diffusor oid.

Heb je veel of weinig planten? Lichtbehoeftig? Co2 wensend?

Veel of weinig verlichting boven je bak? Welke lampen gebruik je? Tijdsduur verlichting?

Je kunt ook zonder co2 een behoorlijk beplante bak houden overigens.
 
peterdenhaag53 zei:
Hallo Peter. Lees je eerst goed in wat de mogelijkheden zijn. Van zelfmaak bio-co2 setje tot proffessionele sets met hervulbare flessen ( zit er een zaak in je buurt die kan vullen) en met phcontrollers, magneetventiel en externe reactors. Duizelt het je al? ;)
Op MP kun je vaak voor rond de �100 een co2 set kopen met fles, drukregelaar, co2 slang, bellenteller, terugslagventiel, diffusor oid.

Heb je veel of weinig planten? Lichtbehoeftig? Co2 wensend?

Veel of weinig verlichting boven je bak? Welke lampen gebruik je? Tijdsduur verlichting?

Je kunt ook zonder co2 een behoorlijk beplante bak houden overigens.

Goedemorgen,

Bedankt voor uw reactie, ik had inderdaad al een beetje op marktplaats gesnuffelt. Ook heb ik hier in de buurt een winkel zitten die inderdaad de flessen kan hervullen.
Ik heb momenteel niet zo heel veel planten maar ben wel van plan om mijn bodem mooi te gaan bedekken, en nog wat hogere planten te plaatsen.
Ik heb aardig wat planten weg moeten doen omdat ze of niet goed aanslaan of ze werden heel lelijk opgeven moment, ook kregen sommige planten gaten in hun bladeren.
Ik maak gebruik van 2 T8 TL balken van ieder 30W als het goed is.
Mijn licht staat ongeveer 8-10 uur per dag aan.

Groetjes,

Peter
 
als aanvulling peterdenhaag53
kijk eens naar je water waarden vb de ph en kh waarden no3 en po4
en geef je planten voeding en bij die het nodig hebben een klei of ander voedings-balletje
al je planten het slecht doen hoeft dat niet perse een co2 te kort te zijn

groet

jaap
 
Ik zou ook eerst eens kijken naar andere manieren dan een (eventueel duur) CO2 systeem, die ze jou in die zaken graag verkopen. Houd er tevens rekening mee dat je met 2 T8 lampen wellicht licht tekort zult komen als je daadwerkelijk aan CO2 begint.
 
Om te kunnen beoordelen hoe en wat er nodig is kun je wellicht de waterwaarden posten. Hieruit is wellicht een bepaald tekort op te maken.Ik zou niet op voorhand al kosten gaan maken.
En wat voeg je allemaal toe aan je bak en hoeveel?
 
Nou prima tips allemaal om aan de slag te kunnen.
Succes naamgenoot ;)
 
flipper34 zei:
als aanvulling peterdenhaag53
kijk eens naar je water waarden vb de ph en kh waarden no3 en po4
en geef je planten voeding en bij die het nodig hebben een klei of ander voedings-balletje
al je planten het slecht doen hoeft dat niet perse een co2 te kort te zijn

groet

jaap

Goedemiddag,

om de waardes te kunnen meten heb ik alleen van die teststrips in huis liggen, waarmee je niet echt precies kan meten tot achter de komma.
het enigste wat ik kan doorgeven van wat ik duidelijk zie op de strip is dat de pH 7.2 is de kH komt het dichts bij de 3d en NO3 is 50 mg/l.
ik weet dat deze getallen niet precies zijn maar misschien dat dit jullie iets duidelijk maakt? sorry voor de weinige informatie.
mijn planten krijgen elke week vloeibare plantenvoeding toegediend en
ik heb wel een voedingsbodem.

Groetjes,

Peter
 
Ja dat is erg summier en niet heel betrouwbaar met strips. Is er niet een winkel in de buurt die de waarden (nauwkeuriger) voor je zou kunnen meten en deze wil opschrijven??
 
jessicapilon zei:
Ja dat is erg summier en niet heel betrouwbaar met strips. Is er niet een winkel in de buurt die de waarden (nauwkeuriger) voor je zou kunnen meten en deze wil opschrijven??

heb wel een winkel hier in de buurt zitten,
alleen die gaat 3 uur pas open. dus hopelijk dat die misschien iets zouden kunnen betekenen.

Groetjes,

Peter
 
Peter slangen komen via dit systeem in de bak
633855flipper34_0_85_100phot.jpg



groet

jaap
 
flipper34 zei:
Peter slangen komen via dit systeem in de bak
633855flipper34_0_85_100phot.jpg



groet

jaap
tja peter zal wel denken wat moet ik hier mee
hoort ergens anders bij :stom: :sorry:

groet

jaap
 
flipper34 zei:
flipper34 zei:
Peter slangen komen via dit systeem in de bak
633855flipper34_0_85_100phot.jpg



groet

jaap
tja peter zal wel denken wat moet ik hier mee
hoort ergens ander bij :stom: :sorry:

groet

jaap

Haha, maak niet uit. ik was inderdaad een beetje verward.
 
Wouter18 zei:
Ik zou ook eerst eens kijken naar andere manieren dan een (eventueel duur) CO2 systeem, die ze jou in die zaken graag verkopen. Houd er tevens rekening mee dat je met 2 T8 lampen wellicht licht tekort zult komen als je daadwerkelijk aan CO2 begint.

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je het evenwicht gaat instellen naar de behoefte van de planten icm de hoeveelheid licht.
Dus die opmerking van te weinig licht gaat alleen op, als je zoveel CO2 en voeding toe gaat voegen dat licht de beperkende factor wordt. Maar als we alles gaan overdrijven is het einde zoek.

Voor de topicstarter:

Zorg eerst dat je een overzicht hebt van je bak. Dus betrouwbare waterwaarden.
Hieraan kun je zien wat je eventueel tekort komt.

Verder kun je ook de stroming iets aanpassen zodat er minder CO2 uitgedreven wordt.
Vaak komt de baardalg op plantendelen die in de stroming van CO2 arm water staan.
 
Helaas nog geen waterwaardes kunnen laten meten, elke winkel hier in de buurt meet alleen met strips.
 
Vooraleer je met CO� en dergelijk begint is het nooit slecht om zelf steeds je waterwaardes te kunnen meten. ;) Volledige testkoffer vind je al voor rond de �50. Als je steeds naar een LFS moet huppelen voor dat te doen ben je het binnenkort ook kwijt aan benzine. :p
 
Dat zal ik inderdaad eens gaan kopen, trouwens ik heb van iemand een co2 systeem over kunnen nemen voor een prikkie. Had hem werkend gezien, ben nu 2 dagen bezig met het systeem omdat de bellenteller maar niet regelmatige bellen geeft. Als ik de werkdruk op 1 bar zet en ik zet de valve een klein stukje open beginnen de bellen wel te komen. Alleen komen ze opgeven moment steeds langzamer en opgeven moment geeft die helemaal geen bellen meer? Iemand enig idee? Ik heb de handleiding helemaal goed doorgenomen stap voor stap. Zonder succes.

Groetjes,

Peter
 
De fles heb ik 2 dagen geleden nieuw gekocht. Dus die dan toch nooit leeg zijn? De manometer geeft 70 bar ongeveer aan.
 
Nee, die is nog niet leeg.
Zet de werdruk eens wat hoger bijv. 1,5 bar .
Welke set heb je en wat gebruik je als diffusor of reactor?
 
peterdenhaag53 zei:
Nee, die is nog niet leeg.
Zet de werdruk eens wat hoger bijv. 1,5 bar .
Welke set heb je en wat gebruik je als diffusor of reactor?

ik heb niet echt een samengesteld pakket wat je zo in de winkel koop.
Ik heb een 2kg fles. Manometer van sera en daartussen ook nog een magneetventiel. De bellenteller is van jbl en ik gebruik een jbl taifun. Als diffuser.
 
Klinkt okee.
Die bellenteller kan je ertussenuit halen, omdat je ook je bellen kan tellen met de taifun.
Zou er wel een terugslagventiel bij plaatsen om je drukregelaar te beschermen tegen terugstromend water.

Heb je de werkdruk al wat verhoogd?
 
peterdenhaag53 zei:
Klinkt okee.
Die bellenteller kan je ertussenuit halen, omdat je ook je bellen kan tellen met de taifun.
Zou er wel een terugslagventiel bij plaatsen om je drukregelaar te beschermen tegen terugstromend water.

Heb je de werkdruk al wat verhoogd?

Heb de werkdruk nog niet verhoogd. Ga ik straks meteen ff doen, er zit ook al een terugslagventiel 7 cm onder uitgang van de co2 van de manometer. Is dat niet te dichtbij?
 
Ik heb die taifun ook gehad maar had dan aan een werkdruk van 1 bar meer als genoeg.
Daar zal het probleem niet zitten denk ik. Maar probeer het zoals Peter al zei maar eens met wat meer druk. Ben benieuwd.
 
Dit is heel raar. Deze bellenteller kwam nieuw uit de doos. Krijg geen regelmatige bellen, en nu ik de bellenteller ertussen uit haal en op 1 bar werkdruk zet. werkt het gewoon, komen mooie regelmatige bellen in de taifun.
Klopt het ook dat de bellen soms niet helemaal oplossen in de taifun en dat ze dan 1 grote bel worden opgeven moment?
 
Ja dat had ik ook hoor, maar de taifun moet ook vaak een paar uren even inlopen zeg maar waarna je wel de bellen tot bovenaan krijgt. Bovenin kun je af en toe een bel krijgen omdat het niet helemaal oplost. Dat heb ik ook bij de flipper van Dennerle.
ik zou dan de bellenteller er mooi tussenuit laten want tellen kun je wel met de taifun.
 
jessicapilon zei:


Dit is inderdaad een goed setje. Ik gebruik hem ook. Er zit niet alles in, wil je bijvoorbeeld een Fe (ijzer) test doen zal je er een extra flesje bij moeten kopen maar dat zal je de kop niet kosten.


Groet,
Ben.
 
Ijzer meet ik haast nooit en is vaak ook moeilijk te testen dacht ik. Ik vindt zelf de no2 en de po4 en de no3 het belangrijkste en daarnaast heb ik een ph pen.
 
Moet inderdaad volgende week nog even zo'n test lab koffertje kopen,
pH heb ik inderdaad ook een meter voor die ook mn co2 afsluit als de pH op de gewenste waarde is.
kreeg ik er gratis bij van diegene, die blijkt ook 150 nieuw te zijn zag ik.
niet noodzakelijk, maar zeker handig!
de co2 loopt nu gewoon goed door zonder de bellenteller ertussen. gelukkig kan je inderdaad de bellen per minuut via de taifun zien,
dus in mijn opzichte is dit ook weer opgelost! alleen jammer dat het niet werkt met de bellenteller ertussen, vind het wel een leuk gezicht.

Groetjes,

Peter
 
Alles werkt inderdaad zoals het moet,
alleen nog 1 vraag (sorry als ik een beetje lastig ben)
waar kan ik alles het beste plaatsen voor de beste Co2 verspreiding?
mijn bak is 1 meter. heb aan de linkerkant eigenlijk alles zitten, dacht omdat ik de taifun onder mijn spraybar hang dat het opgeloste co2 ook gelijk door heel m'n bak wordt verspreid.
heb aan de linkerkant ook trouwens een stromingspompje hangen, weet niet of dat goed is ja of nee.
zal wel even een foto plaatsen van waar alles hangt, ook heb ik mijn pH controller probe links hangen.
hoor graag wat advies over waar je alles het beste op kan hangen.
vAxsd7z
 

Terug
Bovenaan