Wat is er nieuw

Overweging Superfish Aqua Expert 70

• Onderwerp starter Onderwerp starter bezoeker
  • Startdatum Startdatum
B

bezoeker

Guest
Goeiedag,

Ik heb in het verleden een Juwel Rekord 60 gehad (welke mij beviel). De hobby heb ik destijds beeindigd vanwege verhuizing.

Ik wil opnieuw een bak opstarten met guppen en garnalen om te beginnen.
Ik ben aan het kijken naar het aanbood aan aquaria en zag dat tegenwoordig ook aquaria met led-verlichting op de markt zijn. De meningen hierover zijn nogal uitlopend op het internet.

Ikzelf vind de superfish aqua expert 70 er mooi uitzien als beginnersbak, maar hier zijn twee dingen waar ik zo mijn twijfels over heb:

• Verlichting - deze bak bevat led verlichting en de meningen hierover zijn uitlopend over deze bak.
  • Filter - deze bak bevat een filter waar bij vervanging van het filtermedium ineens alles tegelijk vervangt.

Ik lees wat betreft de verlichting terug dat bijvoorbeeld vervanging erg duur zou zijn (prijsindicatie kon ik echter zo gauw niet terugvinden).
Ik vroeg mij af of dit ten opzichte van TL verlichting ook echt duur is. TL moet immers vaker vervangen worden.

De led-verlichting geeft niet hetzelfde brede spectrum als een tl. Is dat ook echt een probleem, of is gebleken dat de meegeleverde leds voldoende (juist) licht afgeven om de planten goed te laten groeien?

Het filter baart mij zorgen. Is het niet zo dat je nooit alle medium tegelijk mag vervangen?

Wat zijn de ervaringen van eventuele Aqua expert 70 bezitters?

Bedankt alvast voor uw feedback.

De led verlichting van de superfish bakken was en is een zwak punt,gaat de verlichting kapot buiten de garantieperiode betaal je net zoveel voor zo'n lamp als voor een stuk of 6 tl buizen van een 60cm.
Hoor ook van veel mensen dat de verlichting erg matig tot zelfs zwak is.
Als ik het goed heb kan je bij deze bak net zoals de nieuwere leveringen van de Expert 30 ook geen tijdschakelaar gebruiken voor het licht en is natuurlijk ook waardeloos.

Vind zelf het bijgeleverde filtertje ook niet veel soeps maar zo heeft ieder z'n eigen mening natuurlijk.
Filtermateriaal vervangen hoeft het eerste jaar iig niet en kan je gewoon net als bij alle andere binnenfilters als de rondstroming minder is wat uitknijpen in aquariumwater.

Vind het zelf wat uiterlijk betreft een heel mooi bakje maar als je naar de kwaliteit en de prijs die het kost gaat kijken zwaar tegenvallen.

Dat van die tijdschakelaar kwam ik inderdaad ook tegen (hier op het forum).

Wat betreft het kapot gaan van de verlichting net buiten de garantieperiode kun je nog over touwtrekken natuurlijk. De fabrikant geeft aan dat het aannemelijk is dat deze een lange periode meegaat en prijst zijn product hiermee aan. Dan voldoet het product niet aan de verwachting. Je moet alleen aannemelijk kunnen maken dat je het product op juiste wijze hebt gebruikt en dat het dus niet is stukgegaan door eigen toedoen. Die uitdaging zou ik nog wel aangaan als het moet.

Maar ik zal me eens verder verdiepen in wat er nog meer verkrijgbaar is.

Ik heb een expert 30 en bij mij werkt de tijdschakelaar wel. De verlichting vind ik 10x niks! Veel te zwak, heb er een extra lamp bij gedaan en dan is het een stuk beter.

Ik zou er niet aan beginnen.... maar goed dat is mijn mening.

Ja, het design van de bak zelf is mooi strak, dat trekt me. En het heeft me nieuwsgierig gemaakt naar led verlichting t.o.v. TL. Ik ga me hier verder in verdiepen. Waarschijnlijk kom ik uiteindelijk toch uit op TL, omdat ik ook niet van plan ben een klein kapitaal uit te gaan geven voor het beste van het beste. Ik ga immers een beginnersbak opstarten.

Het is een 2e hands Juwel 54 liter bak geworden, die ik al heb gehad. Het is wel een nieuwer of luxer model dan ik voorheen had.
Ik heb er gelijk planten, hout en vissen bij.
Platy's, 5 neon terras, 1 kardinaal, 3 corridoras (helaas 3 verschillende ook nog), vuurgarnalen en 1 Helena slak. Had zelf guppen, die heb ik toegevoegd. Kijken hoe de planten aanslaan. Heb allereerst het aanwezige kroos verwijderd en achterin wat vederkruid toegevoegd.

Herstel: 5 kardinaal tetras en 1 neon.
Alle vissen zien er gezond en lijken niks te hebben geleden onder de verhuizing en lichte herinrichting.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan