Wat is er nieuw

Overzicht leeftijd vissen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Astilaroth
  • Startdatum Startdatum
A

Astilaroth

Guest
Hoi allen,

Is er ergens een overzicht van de (geschatte) leeftijd van vissen? Natuurlijk zal het nogal verschillen in het wild versus in onze bakken, maar ik ben toch wel benieuwd. Natuurlijk is het altijd jammer als een vis dood gaat, maar wanneer het van ouderdom is hoeft er niet meteen paniek te zijn over ziekten en dergelijke.

Omgekeerd heb ik het idee dat verschillende vissen in de hobby nogal een korte 'houdbaarheidsduur' hebben, terwijl ze forse leeftijden kunnen bereiken.

AquaVisie geeft dit niet aan, Planetcatfish en dergelijke ook niet.. iemand een idee?

hobbykwekers heeft dit er wel bij staan volgens mij. Ook hangt de leeftijd af van de omstandigheden waarin je ze houd, denk aan bakmaat, medebewoners, temperatuur, waterwaarden, omgeving(vlak bij een deur>stress of in een lekker rustig hoekje van de (slaap)kamer)

Nee, op Hobbykwekers staat het er ook niet bij. Hoe oud een vis kan worden hangt enorm af van de vis, waterwaardes, voeding, medebewoners etc etc. Ook in de natuur varieert dat enorm. Ik denk niet dat we een lijstje zullen gaan zien waarin de gemiddelde leeftijd van vissen komt te staan.

Vaak verschillen de meningen nogal over maximum leeftijden.. Als het gaat om de Japonicagarnaal bv. spreken sommige sites over een leeftijd van 2 � 3 jaar.. de meeste (wat beter ge�nformeerde sites) spreken over 5 � 6 jaar.. maar soms lees je ook wel weer ervaringen van Japonica-houders dat ze 10 � 12 jaar kunnen halen..
Dus meestal is het toch het beste om je breed in te lezen, dan krijg je meestal wel een aardige indruk van wat het zou kunnen zijn, dit in plaats van af te gaan op 1 bewering van wie dan ook.

Ik heb hier iig 3 aardig ouwe japonica's 😀

Het lijkt me logisch dat hoe oud vissen kunnen worden afhangt van hoe ze gehouden worden, dat geldt voor vrijwel alle dieren. Mijn punt is meer dat ik me afvraag of er enige consensus is over de maximale leeftijden. Het lijkt me zo stug dat er vrijwel niets over bekend is, nergens? Is het een kwestie van desinteresse? En zo ja, zegt dat niet iets over het belang dat wij als hobbyisten hechten aan dierenwelzijn?

Er is vaak al niet eens consensus over de temperatuur en waterwaardes....

De meeste vissen in Nederland halen het jaar niet eens door onkunde. De Dierenbescherming schatte dit eens op 40 miljoen per jaar. Wat er op neerkomt dat aquarium houden de meest dieronvriendelijke hobby is.

Botia zei:
De meeste vissen in Nederland halen het jaar niet eens door onkunde. De Dierenbescherming schatte dit eens op 40 miljoen per jaar. Wat er op neerkomt dat aquarium houden de meest dieronvriendelijke hobby is.

Beetje kort door de bocht.

Aquarium houden is niet zo eenvoudig als veel mensen denken.Mensen nemen soms niet de moeite om zich goed voor te bereiden voordat ze besluiten een aquarium te starten. Sommige winkels die er geld aan willen verdienen geven soms te weinig of zelfs verkeerd advies en dat is een dodelijke combinatie.

En ja ik spreek helaas uit eigen ervaring...

Botia zei:
:O 40.000.000 dat is veel!
ik denk dat mensen maar eens moeten na gaan in hoevere ze willen gaan met het verkeerd houden van vissen voor hun lol.
en of die"lol" de slechte tijd die de vis krijgt, het wel waard is.

in iedergaval

ik denk dat als je je dieren koopt je toch van te voren leest en en ook kijkt naar de leeftijd van de vissen?

want als jij guppen koopt kijk je toch gewoon even op (meerdere) sites.
en kan je toch zien wat er meestal voor leeftijd word vastgesteld??

mvg

joris

Een vis in gevangenschap KAN ouder worden dan in het wild. MITS goed verzorging. En daar schort het nogal aan helaas.
Simpel voorbeeld: Een goudvis. Die kan wel 30 jaar oud worden als het niet meer is, maar doorgaans gaan ze al het hoekje om bij max 2 jaar.

Astilaroth zei:
Het lijkt me logisch dat hoe oud vissen kunnen worden afhangt van hoe ze gehouden worden, dat geldt voor vrijwel alle dieren. Mijn punt is meer dat ik me afvraag of er enige consensus is over de maximale leeftijden. Het lijkt me zo stug dat er vrijwel niets over bekend is, nergens? Is het een kwestie van desinteresse? En zo ja, zegt dat niet iets over het belang dat wij als hobbyisten hechten aan dierenwelzijn?

Persoonlijk denk ik dat deze bepaling voor vissen gewoonweg vrij lastig is. Wellicht een stukje desinteresse, maar ook moeilijk meetbaar; hoe oud is een (kleine) vis al die je ergens in een zijrivier vangt bijvoorbeeld? En hoe ga je die vis "volgen" om te zien hoeveel tijd hij na het opnieuw uitzetten nog doorleeft? Wil je hier een gedegen "uitslag" van krijgen, zal je een vrij grote testgroep moeten hebben om mee te beginnen. Het liefst van ei/geboorte af aan. In de vrije natuur is dit sowieso al een uitdaging natuurlijk en doe je dit in een kunstmatig samengestelde omgeving, be�nvloed je de resultaten dan ook kunstmatig? En alsnog zal eventuele (voortijdige) uitval onderhevig zijn aan (te) veel factoren. Tijdrovend, kostbaar en wellicht toch niet helemaal accuraat (want; optimale leefomstandigheden?), daarom waarschijnlijk geen consensus.

Andere diersoort als voorbeeld.. Paarden kunnen gemakkelijk dertig jaar oud worden. Inderdaad, onder goede/juiste omstandigheden. Toch ligt de gemiddelde leeftijd die paarden in Nederland bereiken op slechts 8 (!) jaar. Genetica? Pech? Menselijk handelen? Onkunde?

Waarschijnlijk zitten er dus te veel haken en ogen aan het bepalen van een maximumleeftijd.. En zijn er altijd uitzonderingen die de regel bevestigen 😀

Vind dit overigens een erg interessante kwestie, heb het me eerder ook wel eens afgevraagd toen ik naar mijn Japonica's van zeker vijf jaar oud zat te kijken. Volgens Internet zouden ze qua leeftijd tegen omvallen aanzitten - geen idee hoe oud ze waren toen ik ze mee naar huis nam, maar hierboven las ik al het meer hoopgevende tien tot twaalf jaar! :daisy:

pauolo zei:
Botia zei:

Beetje kort door de bocht.

Aquarium houden is niet zo eenvoudig als veel mensen denken.Mensen nemen soms niet de moeite om zich goed voor te bereiden voordat ze besluiten een aquarium te starten. Sommige winkels die er geld aan willen verdienen geven soms te weinig of zelfs verkeerd advies en dat is een dodelijke combinatie.

En ja ik spreek helaas uit eigen ervaring...
Er worden meer vissen jaarlijks verkocht dan alle andere soorten huisdieren bijelkaar. Daarom gaan er in de aquariumhobby ook de meeste dieren dood dus is het de meest dieronvriendelijke hobby.

Veel mensen zien een vis ook meer als een ding wat beweegt dan als een levend wezen.

Botia zei:
Er worden meer vissen jaarlijks verkocht dan alle andere soorten huisdieren bijelkaar. Daarom gaan er in de aquariumhobby ook de meeste dieren dood dus is het de meest dieronvriendelijke hobby.

Veel mensen zien een vis ook meer als een ding wat beweegt dan als een levend wezen.

Ik vind stierenvechten, kievitseieren rapen, jagen, kikkers opblazen, hanen gevechten (en zo weet ik er nog wel een paar) dieronvriendelijker.

Pantodon buchholzi Vlindervis 4

Hmm dat lijkt niet oud, eens kijken of ik dat kan verbeteren 😀

Leuk zo'n longvis, wordt net zo oud als jezelf. Zouden mensen zich zoiets wel realiseren vraag ik me dan af? Van papegaaien en schildpadden wellicht wel, maar van aquariumvissen?

Botia zei:
Ik denk dat veel mensen een vis zien als iets dat op hun etensbordje thuishoort.

SaskiaZ zei:
Pantodon buchholzi Vlindervis 4

Hmm dat lijkt niet oud, eens kijken of ik dat kan verbeteren 😀

Leuk zo'n longvis, wordt net zo oud als jezelf. Zouden mensen zich zoiets wel realiseren vraag ik me dan af? Van papegaaien en schildpadden wellicht wel, maar van aquariumvissen?

Ik ken een club waar ze al een 25 jaar een longvis hebben, deze is ongeveer een goeie meter lang en heeft een lijf zo dik als mijn onderbeen.
Deze gaat ook altijd mee naar tentoonstellingen, als men deze wil vangen wordt dit gedaan met een wasmand, als die jou duim in zijn bek krijgt is hij met 1 hap eraf 😉

Dierenwinkeltje om de hoek heeft er eentje, vraag me inderdaad af waar zo'n beest beland uiteindelijk.

Dank voor de link trouwens!

pauolo zei:
Botia zei:

Ik vind stierenvechten, kievitseieren rapen, jagen, kikkers opblazen, hanen gevechten (en zo weet ik er nog wel een paar) dieronvriendelijker.
Nouja jagen is niet in alle gevolgen zielig. In sommige gevallen is het juist beter. Neem bv de Oostvaardersplassen jaarlijks sterven honderden grote grazers de hongerdood omdat er teveel dieren op een klein stukje leven. In dit geval is het zieliger om alles maar rond te laten lopen waarvan een deel een zware doodsstrijd wacht. Dan is afschot van het aantal wat teveel is de oplossing. http://www.youtube.com/watch?v=FWvFAGWwmeg

Wat betreft stierenvechten. Ja, deze dieren komen op een gruwelijke wijze aan hun einde maar ze worden de 5 jaar voor ze sterven beter verzorgt dan menig koe in Nederland. Jou biefstuk van vanavond heeft het slechter gehad.

kievietseieren rapen is een traditie wat ook een beetje uit de tijd is. Maar de kieviet legt vaak weer snel 2 eieren als de oude zijn geraapt. Er gaan er meer verloren door boeren die te vroeg maaien dan door eierrapers.

Vriend van me is een jager, met de manier waarop hij het doet heb ik er ook geen moeite mee.

Wat ik wel echt een punt vind is inderdaad de mate van dier(on)vriendelijkheid in deze hobby. Ik heb ook vissen gehad die het niet lang uithielden... op navraag was het dan 'tja deze soort kan wat gevoelig zijn' of 'tja deze soort is door overkweek vrij zwak'. Bah.

Het grote verschil met de andere dingen die genoemd werden is ook dat wij als aquarianen niet tot doel hebben dieren te doden of te zijn strijden voor hun leven. Ook eten we onze vissen niet op. Met andere woorden, onze hobby bestaat uit het in leven houden en laten leven van beesten. Het 'zien leven' is het doel, niet vetmesten, neerschieten, winnen-van of wat dan ook.

Vind het niet verkeerd om er eens bij stil te staan af en toe waar we mee bezig zijn.

@ Botia
Is het wel handig om meer dieren uit te zetten dan het gebied aan kan (rekening houdend met voortplanting) zodat het overschot in de winter afgeschoten moet worden? Naar mijn mening hadden ze daar nooit beesten uit moeten zetten. Als het een geschikt leefgebied is komt het leven vanzelf wel. Wat een fiasco, die hele Oostvaardersplassen.
Dus ja, in dit geval vind ik jagen ook zielig. Het hoeft namelijk helemaal niet nodig te zijn. Het doet me denken aan mensen die graag pretnestjes van hun kat hebben en de kleintjes de nek omdraaien of verzuipen omdat ze deze niet kwijtraken i.p.v. het dier simpelweg te laten castreren.

Jones zei:
@ Botia
Is het wel handig om meer dieren uit te zetten dan het gebied aan kan (rekening houdend met voortplanting) zodat het overschot in de winter afgeschoten moet worden? Naar mijn mening hadden ze daar nooit beesten uit moeten zetten. Als het een geschikt leefgebied is komt het leven vanzelf wel. Wat een fiasco, die hele Oostvaardersplassen.
Dus ja, in dit geval vind ik jagen ook zielig. Het hoeft namelijk helemaal niet nodig te zijn. Het doet me denken aan mensen die graag pretnestjes van hun kat hebben en de kleintjes de nek omdraaien of verzuipen omdat ze deze niet kwijtraken i.p.v. het dier simpelweg te laten castreren.
Ze hadden die beesten idd beter niet uit kunnen zetten. Maar het is nu eenmaal gebeurt.

het beste zou zijn flink wat dieren te verwijderen en door afschot en Eventueel castratie de populatie in evenwicht te houden met wat het gebied aan kan. Doe je dat niet dan kom je weer tot hetzelfde probleem.

Ik vind jacht vaak onnodig maar in sommige opzichten is er wat voor te zeggen. BV de uitheemse bruine eekhoorn begint de inheemse rode te verdringen. Dan is er wat voor te zeggen om de bruine te te bejagen.

Zonder de grote grazers zou het hele gebied dan weer zijn dichtgegroeid en er weinig 'natuur' zijn overgebleven. Niet dat ik hier op deze plek over wil discussi�ren, maar er zitten vele, VELE kanten aan dit verhaal 😉

Ik was ook altijd wel benieuwd waarom nergens te vinden is wat onder "goede" omstandigheden de "gemiddelde" leeftijden van verschillende vissen zijn. Je zou denken dat er wel een gek is die zoiets bijhoudt. 😛 En dan wil ik niet zeggen dat dat geheel accuraat zal zijn, maar het kan ik veel gevallen wellicht een soort van idee geven. Want er valt soms wel eens zomaar een visje om in de bak. Ouderdom? (Niet-besmettelijke) ziekte? Handicap? (Interne) verwonding?

Ochja.

- Mascha

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan