Wat is er nieuw

Oxidator

henk1500

Well-known member
Lid geworden
31 december 2009
Berichten
169
Locatie
Lelystad
Goedemorgen. Is er iemand die mij wat meer info kan geven over het gebruik van een oxidator A.
Voor aquarium van 400 liter. Henk
 
Wij hebben deze oxydator gebruikt. Ik vind het een lelijk lomp ding, en ik vind het lastig dat je niet makkelijk kan zien of er nog vloeistof in zit.

Inmiddels gebruiken wij nog zelden een oxydator. Alleen wanneer de temperatuur van het water oploopt tot boven de 26 graden ongeveer.

Dan gebruiken we in een bak van 325 liter 2 oxidators van het kleinste soort, met 1 steentje en 6% vloeistof.

Dat werkt hier goed. We zien dan bij licht eerder bellen aan de bladeren van de planten, en ik heb begrepen dat dat betekent dat het water verzadigd is met zuurstof. Als ik me dat verkeerd herinner is er vast iemand die me corrigeert 🙂
 
Dat klopt Marjan want de oxidator geeft zuurstof af en dat kan dan belletjes geven.
 
Je kunt jezelf de vraag stellen of een oxydator nodig is, bij hoge temperaturen is er aanzienlijk minder zuurstof in het water en dan is een oxydator een uitkomst in bijv. een garnalenbak (daar wordtie het meest gebruikt) maar in een gewoon aquarium wordtie zelden tot nooit gebruikt omdat de beplanting zorgen voor voldoende zuurstof, je zou ook een berg hoornblad of waterpest in je bak kunnen doen, heeft een soortgelijk effect
 
ik gebruik ze hier in m'n maanvis bakken, houden ze de blauwalg onder controle.
Ik gebuik ze icm 12% peroxide.
Vullen gebeurt wekelijks bij iedere waterwissel. Gaat prima zo.

Enkele kanttekening..
De potten zijn enorm breekbaar
De fles met peroxide moet met het vulgat naar onder in de pot.
 
Ik gebruik ook oxydators. Maar ik heb in de Rio 350 drie mini oxydators. Deze kun je beter verstoppen en je kunt zien of er nog waterstofperoxide in zit.
Ik gebruik de 6% vloeistof 🙂
 
ik gebruik ze hier in m'n maanvis bakken, houden ze de blauwalg onder controle.
Ik gebuik ze icm 12% peroxide.
Vullen gebeurt wekelijks bij iedere waterwissel. Gaat prima zo.

Enkele kanttekening..
De potten zijn enorm breekbaar
De fles met peroxide moet met het vulgat naar onder in de pot.
Als je blauwalg hebt dan zal dit een oorzaak hebben en in een bak met planten heb je normaliter al voldoende zuurstof. Volgens mij is in een bak met voldoende gasuitwisseling het dan ook niet nodig, uitgaande van normale temperaturen.
 
Als je blauwalg hebt dan zal dit een oorzaak hebben en in een bak met planten heb je normaliter al voldoende zuurstof. Volgens mij is in een bak met voldoende gasuitwisseling het dan ook niet nodig, uitgaande van normale temperaturen.
De oorzaak ligt bij een hoge belasting en grote verversingen. Geen van beide kan en wil ik veranderen.

Planten geven ook maar (in het beste geval) zuurstof als er licht is, welk er veelal maar een derde van de dag is. De rest van de tijd verbruiken ze zuurstof. Je moet de hoeveelheid die ze bijdragen dus niet overschatten.
Komt daarbij dat mijn blauwalg altijd aan het oppervlak groeit, recht in de stroming van een 5000lph opvoerpomp( op een 700l water).
 
Ok bedankt voor de informatie. Ik denk dat ik voor 2 kleine oxidators ga. Henk
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Ik heb ook een Oxydator A bij mijn kogelvissen (Juwel Vision 450). Bij mij staat hij simpel achter beplanting (een grote Echinodorus bos) dus je ziet er verder niks van. Ik haal hem om de waterwissel er uit om bij te vullen (ik doe wekelijks een 50% waterwissel).

Ik gebruik de oxydator omdat mijn vissen uit warm, zuurstofrijk water komen van oorsprong (congo basin). Daarnaast hebben we een nogal oud huis en vind ik het prettig dat er een back-up is in het geval de stroom er uit zou klappen.

In de bak met nakweek (140cm - 200 liter) heb ik 3 kleintjes neergezet verspreid over de bak. Het is daarmee namelijk inderdaad wel handig dat je kan zien hoeveel er nog in zit.
 
Ik gebruik de oxydator omdat mijn vissen uit warm, zuurstofrijk water komen van oorsprong (congo basin).
In water zit bij een bepaalde temp een hoeveelheid zuurstof. Zover ik weet zit er meer zuurstof in de lucht dan in het water. Maar als door een warme zomer de temp stijgt dan zal de hoeveelheid zuurstof in het water minder zijn. Heeft het dan nut om een oxidator te gebruiken want door de hogere temp kan het water niet meer zuurstof bevatten dus volgens mij vervliegt de extra toegevoegde zuurstof weer. Misschien sla ik de plank mis hoor.
 
In water zit bij een bepaalde temp een hoeveelheid zuurstof. Zover ik weet zit er meer zuurstof in de lucht dan in het water. Maar als door een warme zomer de temp stijgt dan zal de hoeveelheid zuurstof in het water minder zijn. Heeft het dan nut om een oxidator te gebruiken want door de hogere temp kan het water niet meer zuurstof bevatten dus volgens mij vervliegt de extra toegevoegde zuurstof weer. Misschien sla ik de plank mis hoor.

Wat ik er van heb begrepen, is dat wat verandert met de temperatuur, het percentage zuurstof is dat maximaal opgelost kan zitten in het water. Hoe hoger de temperatuur, hoe lager het maximale percentage opgelost zuurstof in het water.

Uiteraard kan de zuurstof vervliegen, net als co2, maar wij gokken er op dat dat, misschien niet in dezelfde mate, maar qua idee net zo werkt als co2.

Iemand gaf eerder al aan, zuurstof wordt vooral tijdens de lichtperiode geproduceerd. Het percentage tot aan waar dat lukt is bij warmer water lager. Dan wordt er bij donker juist zuurstof gebruikt. Als je hetzelfde weg haalt, van een lagere voorraad, kom je waarschijnlijk uiteindelijk lager uit.

Dat is, met mijn beperkte kennis hiervan, mijn reden hier bij warmer weer 2 kleine oxydatoren te gebruiken.

Daarnaast, met warmer weer doen onze planten het vaak iets minder goed. Dat geeft altijd iets meer afval. Dat is voor mij juist het moment dat ik ook voldoende zuurstof in het water wil houden voor nitrificerende bacteriën, in ons filter en in de bak.
 
Zo zie ik het ook Marjan en net als met co2 zal de hoeveelheid zuurstof dan toch wat hoger zijn omdat er continu wordt toegevoegt door de oxidator. Lekker he al die chemie 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Zat hier ook nog even over na te denken 😉

Volgens jouw eerste redenering @jessicapilon ga je ervan uit dat het water in ons aquarium ten alle tijden verzadigd is met zuurstof maar ik denk dat uitgezonderd plantenbakken, dat maar zelden waar is.


Dat is ook de reden dat we extra oppervlakte beweging dmv filteruitlaat en bv luchtpomp aanraden als de temperatuur van het water erg op loopt of als er medicatie in de bak zit.

Ik heb zelf wel eens gezien bij hoge temperaturen dat de vissen boven in gingen hangen en na het verhogen van de oppervlakte beweging ze hun normale gedrag weer gingen laten zien.

En dan trek ik net als jij het effect van een CO2 diffuser door naar de minuscule belletjes (meestal niet eens met het oog te zien) door de oxidator. Er zal als de temperatuur en verzadiging van het water het toelaten, nog meer zuurstof opgelost worden in het water. (Zeg ik dat wel goed zo, opgelost?)
 
Volgens jouw eerste redenering @jessicapilon ga je ervan uit dat het water in ons aquarium ten alle tijden verzadigd is met zuurstof maar ik denk dat uitgezonderd plantenbakken, dat maar zelden waar is.
Tja wat is verzadigd maar ik bedoel inderdaad dat er bij een bepaalde temp max ... mg zuurstof in de bak kan zitten inderdaad. Volgens mij is dat richting de 5 mg als ik me niet vergis.
Ik denk dan ook dat dit toch hoger kan worden door continu zuurstof dmv een oxidator toe te voegen. Net als met co2 zal veel dan verdwijnen maar dat wordt wel steeds aangevuld waardoor je per saldo door de oxidator meer zuurstof in de bak hebt.
 
Er zal van nature maar een bepaalde hoeveelheid zuurstof zitten in het water, afhankelijk van de temperatuur.
Maar dat wil niet zeggen dat er niet meer in kan. Alles hangt af van de manier van toedienen.
Kijk maar naar het verschil tussen bioCo2 met een omgekeerd bakje en gas Co2 toegediend met een diffusor.
Zo is het heel goed mogelijk om je vissen te laten sterven door een zuurstofvergiftiging, een overdosis zuurstof.

Mijns inziens zal het zuurstofgehalte met een oxidator hoger zijn dan wat je door natuurlijke gasuitwisseling kan krijgen.
 
Mijns inziens zal het zuurstofgehalte met een oxidator hoger zijn dan wat je door natuurlijke gasuitwisseling kan krijgen.
Dat denk ik ook maar een dood door zuurstof teveel is nieuw voor mij.
 
Mijn gevoel zegt ook dat wat Vis&Versa klopt.

Daarnaast denk ik sowieso dat je hiermee het verschil kan aanvullen tussen "wat water bij een bepaalde temperatuur aan zuurstof kan bevatten" en hoeveel zuurstof het daadwerkelijk bevat in een bepaalde situatie. Net als dat het helpt om water op het oppervlakte te laten kletteren vs. je uitstroom onder water hebben. Bijvoorbeeld.
 
Dat denk ik ook maar een dood door zuurstof teveel is nieuw voor mij.
Dat durft wel eens te gebeuren in kwekerijen waar ze zuurstofgas doseren om aan hogere bioload (meer vis per liter water) te kunnen kweken(en dat wel eens mis gaat)
 

Bijlagen

  • Screenshot_2021-08-16-12-30-51-241_com.opera.browser.jpg
    Screenshot_2021-08-16-12-30-51-241_com.opera.browser.jpg
    243.2 KB · Weergaven: 85
Er zal van nature maar een bepaalde hoeveelheid zuurstof zitten in het water, afhankelijk van de temperatuur.
Maar dat wil niet zeggen dat er niet meer in kan. Alles hangt af van de manier van toedienen.
Kijk maar naar het verschil tussen bioCo2 met een omgekeerd bakje en gas Co2 toegediend met een diffusor.
Zo is het heel goed mogelijk om je vissen te laten sterven door een zuurstofvergiftiging, een overdosis zuurstof.

Mijns inziens zal het zuurstofgehalte met een oxidator hoger zijn dan wat je door natuurlijke gasuitwisseling kan krijgen.
Dat denk ik ook maar een dood door zuurstof teveel is nieuw voor mij.
Voegt misschien ook iets toe:
https://www.lenntech.nl/zuurstof_oplosbaarheid.htm
Waarbij ik mij dan afvraag wat overbemesting, zie ook bovenstaand artikel, doet in onze bakken bij de EI methode?
 
Buiten alles wat over zuurstof is geschreven werkt een Oxydator op H2O2 (waterstofperoxyde) welke wij ook wel gebruiken in deze hobby als alg bestrijding, welk aandeel dat eventueel kan hebben is mij niet helemaal duidelijk maar ik kan mij voorstellen dat dit ook aan het water word meegegeven en daardoor een gunstig (bij) effect geeft.
 
Zover ik weet geeft een oxidator alleen zuurstof af aan het water na de reactie met dat steentje wat erbij moet maar goed ik ben geen chemicus.
 
Zover ik weet geeft een oxidator alleen zuurstof af aan het water na de reactie met dat steentje wat erbij moet maar goed ik ben geen chemicus.
Ik vermoed dat er bij die reactie ook vrije zuurstof vrij komt. O dus, geen O² welks zuurstofgas is.
 
Dat gaat me net even te ver Ivo 😉
Komt er op neer dat een zuurstof atoompje niet graag alleen is en zich zeer agressief gaat binden aan de eerste de beste andere atoom die die tegenkomt. (vandaar de bruisende reactie als je peroxide op iets organisch doet)
Zuurstof gas daarentegen is al 2 zuurstof atoompjes samen, minder agressief dus (maar nog steeds hard zoekende naar een trio🤣🤣🤣)
 
De theorie van de radicalen... We hebben het ook wel eens over gehad in een andere vorm namelijk bij het gebruik onder andere met de Chihiros doctor.
 
Ik zie nog steeds het nut van die dingen niet in...

Ik heb plantloze bakken, geen groen te bekennen.
Zuurstofproblemen heb ik nog nooit gehad, als je er maar voor zorgt dat je wateroppervlakte in beweging is gebeurd er niks.

valt de stroom een keertje uit voor 12uur? dan zwemmen de vissen nog gewoon doodleuk rond en hangen niet aan het oppervlakte, en dat is dan een, vanuit perspectief gezien, overvolle bak.
Wellicht bij extreem overvolle bakken dat het effect heeft.. maar buiten kweek om moet je dat niet willen :deal:

Die paar dagen in het jaar dat het echt warm is (en dan heb ik het over 30c+) kan je ook een bruissteentje in je bak erbij hangen. wellicht dat het bij garnalen wat gevoeliger ligt.. maar die van mij hadden in der tijd ook weinig problemen met 29c (paar dagen, niet constant natuurlijk).

Werking op (blauw)alg... zou het daadwerkelijk een merkbaar effect hebben?
waterstofperoxide direct op algen spuiten werkt zeker... maar dat ene bubbeltje dat direct in het water oplost?
 
Laatst bewerkt:
waterstofperoxide direct op algen spuiten werkt zeker... maar dat ene bubbeltje dat direct in het water oplost?
Dat betwijfel ik ook en ik weet niet eens of dat wel in de bak komt. Er zit ook zo n steentje in en wat doet die dan? Het zal al met al wel weer een scheikundige bedoening zijn 😉

In de link staat dat deze voor de reactie zorgt maar als je het puur in de bak spuit dan valt het toch ook uitelkaar en heb je deels zuurstof?

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/soechting-katalysator-steen-oxydator-w-a-en-d.html#read-more
 
Ik zie nog steeds het nut van die dingen niet in...

Ik heb plantloze bakken, geen groen te bekennen.
Zuurstofproblemen heb ik nog nooit gehad, als je er maar voor zorgt dat je wateroppervlakte in beweging is gebeurd er niks.

valt de stroom een keertje uit voor 12uur? dan zwemmen de vissen nog gewoon doodleuk rond en hangen niet aan het oppervlakte, en dat is dan een, vanuit perspectief gezien, overvolle bak.
Wellicht bij extreem overvolle bakken dat het effect heeft.. maar buiten kweek om moet je dat niet willen :deal:

Die paar dagen in het jaar dat het echt warm is (en dan heb ik het over 30c+) kan je ook een bruissteentje in je bak erbij hangen. wellicht dat het bij garnalen wat gevoeliger ligt.. maar die van mij hadden in der tijd ook weinig problemen met 29c (paar dagen, niet constant natuurlijk).

Werking op (blauw)alg... zou het daadwerkelijk een merkbaar effect hebben?
waterstofperoxide direct op algen spuiten werkt zeker... maar dat ene bubbeltje dat direct in het water oplost?
Laat me het zo zeggen, ik moet m'n potten van m'n oxidators niet open doen om te zien of ze leeg zijn. De bkauwalg die terug opkomt maakt me dat meer dan duidelijk
 
Dat betwijfel ik ook en ik weet niet eens of dat wel in de bak komt. Er zit ook zo n steentje in en wat doet die dan? Het zal al met al wel weer een scheikundige bedoening zijn 😉

In de link staat dat deze voor de reactie zorgt maar als je het puur in de bak spuit dan valt het toch ook uitelkaar en heb je deels zuurstof?

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/soechting-katalysator-steen-oxydator-w-a-en-d.html#read-more
Moet je maar eens proberen diezelfde hoeveelheid peroxide zo los in je bak te doen...
'k zou het mortuarium maar alvast bellen.

Dat steentje, icm de pot, die enkel lekt bij overdruk, zorgt dat de peroxide slechts beetje bij beetje gelost wordt.

Veel mense denke ook dat het zuurstofgas is dat uit de pot komt maar het is weldegelijk enkel peroxide. De opening zit immers onderaan.
 
Veel mense denke ook dat het zuurstofgas is dat uit de pot komt maar het is weldegelijk enkel peroxide
Ok en doordat dit langzaam aan vrij komt en uiteenvalt krijg je dus extra zuurstof door het uiteenvallen als ik het goed begrijp. Ik dacht ook dat er zuurstof onderuit zou komen namelijk.
 
Is daar de echte werking wel van bekend want zover ik las is dat ook niet echt duidelijk toch?
Nou, Twinstar heeft er wel ooit een dergelijke claim opgelegd. Aanvankelijk las je daar de termen radicalen of een vergelijkbaar iets wel eens. Zelf heb ik qua test zelf wel eens van die dingen gemaakt. Misschien weet je dit nog. Nu lees je meer dat celwanden vernietigd worden van algen. Maar wat nu precies juist is weet ik ook niet. Wel moet ik zeggen dat die dingen die ik fabriceerde wel iets deden maar echt de moeite vond ik het toen niet.

https://www.azaqua.nl/twinstar
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan