Paaigedrag of pestgedrag?


Denni

Member
Lid geworden
7 januari 2022
Berichten
10
Leeftijd
26
Hallo allemaal,

Sinds vandaag heb ik een nieuw sluierstaartje in mijn aquarium. Het is een 40L bak met plantjes, een steen waar ze onderdoor en doorheen kunnen zwemmen. Er zit al 1 sluierstaart in, die ik vorige week heb gekocht. Ik heb eerder altijd 2 goudvissensoorten in dit aquarium gehad en nooit problemen.

Toen ik Frank vorige week kocht en in het aquarium deed, zat er al 1 goudvis in. Die was wel op zijn einde al, vandaar dat ik ook vast een nieuwe kocht. Misschien dat een vriendje (hij zat net een maand alleen) hem wat op zou beuren. Echter na een dag begon Frank de andere vis te duwen en achtervolgen. Ik dacht dat dit kwam omdat die andere vis zwak en ziek was. Maar nu ik de nieuwe vis, Eddy, erbij in heb gedaan, doet Frank meteen precies hetzelfde.

In andere topics heb ik gelezen over paaigedrag en dat sluierstaarten dit niet heel vriendelijk doen. Maar ik vraag me af of het wel paaigedrag is. Het nieuwe visje zit er pas 2 uur in en lijkt niet helemaal op zijn gemak te zijn. Hij heeft nog niet gegeten (had er vers voer in gedaan) en zoekt ook niet naar eten. Maar misschien dat hij in de dierenwinkel al gegeten heeft?

Moet ik dit gewoon even aankijken? Of wat zijn jullie tips? Het aquarium is schoon en hij zit ook niet de hele tijd achter de ander aan, maar wel veel.
Even een foto voor jullie beeld. De vis met oranje is Frank en de meest witte is Eddy.

Graag hoor ik jullie ideƫn!
 

Bijlagen

  • 20220107_140040.jpg
    20220107_140040.jpg
    322.2 KB · Weergaven: 117
  • 20220107_140354.jpg
    20220107_140354.jpg
    202.5 KB · Weergaven: 108
Beste Denni,

Van harte welkom op Aquaforum.

Voordat hier iedereen hun mening gaat roepen.

vind ik dat je het volgende hoort te weten.
1. Aquarium dient minimaal 4 weken te draaien zonder vis, om op te starten en de juiste bacterien te krijgen
2. Goudvis horen in een hele grote bak, het beste in een vijver. maar met een grote pomp
3. Goudvissen kunnen zo de 30cm aantikken in juiste omstandigheden.

ZO nu mijn vraag aan alle leden,

Ga niet nu allemaal schreeuwen de baks te klein blablabla. het is nu al gezegd.

Ok danku.

TS ik hoop dat je leest wat men te zeggen heeft hier en dat je hun advies te harte neemt.

Thanks
 
Bedankt voor je reactie. Zo ver ik wist, worden deze sluierstaarten niet zo groot en zou deze bak goed voor 2 moeten zijn. Dat heb ik mij laten vertellen in de speciaalzaak.
Hoe groot raad jij aan om het aquarium te zijn voor deze 2 vissen?
 
Ga niet nu allemaal schreeuwen de baks te klein blablabla. het is nu al gezegd.

Ok danku.

TS ik hoop dat je leest wat men te zeggen heeft hier en dat je hun advies te harte neemt.

Wat zou er nog te zeggen of te adviseren zijn;))
 
Bedankt voor je reactie. Zo ver ik wist, worden deze sluierstaarten niet zo groot en zou deze bak goed voor 2 moeten zijn. Dat heb ik mij laten vertellen in de speciaalzaak.
Hoe groot raad jij aan om het aquarium te zijn voor deze 2 vissen?
Minimaal een bak van 100x50x50heb ik een keer zien staan.
 
Helaas ben je verkeerd voorgelicht door de winkel kijk maar naar onderstaande foto
 

Bijlagen

  • goudvismannetje.jpg
    goudvismannetje.jpg
    42 KB · Weergaven: 122
Oh, dat wist ik niet, moet zeggen dat ik van internet ook niet veel wijzer werd. Maar dan ga ik opzoek naar een groter aquarium!

Momenteel zwemt de nieuwe vis trouwens vrolijk rond en is er niks aan de hand tussen de 2.
 
Ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb!
Is deze geschikt? Volgens internet hebben ze ongeveer 50 liter water per vis nodig.
Ik wil nu wel meteen de juiste kopen šŸ˜…

En dan moet het nieuwe aquarium dus eerst 4 weken draaien met planten ect voordat ik de vissen er in kan doen?

Screenshot_20220107-154819_Chrome.jpg
 
nee. Kijk eerder naar een Juwel Rio 180

maar dan moet je het echt op max 2 vissen en een goede filter houden.

Maar daar laat ik de mening van @michelle1 gaan. Zij is onze echte goudviskenner! ze denkt zelf soms dat ze een goudvis is!
 
Nee die is ongeschikt, dan blijf je kopen, heb je mijn foto gezien? zo groot worden ze als ze goed gehuisvest worden, dus een aquarium van minimaal 100 cm breed
 
Dag Denni, welkom op het forum! Leuk dat je er bent!

Het klopt dat er zo'n beetje een 'richtlijn' bestaat van 50L per vis, maar omdat de vissen ook zwemruimte nodig hebben in de lengte, kom je dan voor drie sluiers op een bak van minstens 100cm uit. Met dat formaat kunnen ze jaren uit de vinnen.

Wat betreft huisvesting is het verder belangrijk dat de waterkwaliteit goed blijft. Vissen zwemmen eigenlijk in hun eigen rioolwater. Een vis stoot o.a. ammoniak uit, en dat is schadelijk voor de vis zelf om in rond te blijven zwemmen. Dat is waarom je een goed filter nodig hebt, om die ammoniak om te zetten in nitriet, en vervolgens nitraat. Dit wordt gedaan door je filterbacteriƫn (die voor het grootste deel in je filter wonen).

Medeforummer @Giebeltje heeft hier speciaal voor goudvis/sluierstaarthouders een stuk over opgeschreven:

Bij sluiers gaat de vervuiling van het water een stuk sneller dan bij veel andere vissen, omdat deze soort vissen nou eenmaal meer uitstoot dan andere soorten. Daarom is een krachtig filter van belang, met voldoende capaciteit (inhoud) zodat je alle ammoniak en nitriet die je goudvissen opleveren, kan counteren. Meer liters heeft als voordeel dat je nitraat minder snel in je water opbouwt, zodat je uiteindelijk ook minder vaak water hoeft te verversen. Daarom zou ik, naast een goed filter, persoonlijk ook zeker voor meer liters gaan, als dat mogelijk is, omdat het helpt om je waterkwaliteit stabieler te houden.

Heel veel succes, en vooral ook veel plezier met je vissen gewenst, ik vind ze erg leuk! En mooi!
 
Van harte welkom hier! Leuke visjes, Eddy en Frank. Alles is eigenlijk al gezegd. Als je op de links in mijn handtekening klikt zie je hoe snel visjes van 6 cm een lengte van 20+ cm bereiken. Mijn grootste vis is 2,5 jaar oud en 26 cm langā€¦
 

Terug
Bovenaan