Wat is er nieuw

Paaigedrag

Anne-Marije

Active member
Lid geworden
21 juli 2010
Goedemiddag
Mijn vissen zitten in een +/- 350 liter bak, 5 sluiers, 2 vrouwtjes en 3 mannetjes.
Ze vertonen alleen nu wel erg heftig paaigedrag, het gaat er flink aan toe. Met 3 mannetjes achter 1 vrouwtje aan, de andere laten ze met rust.
Haar vinnen worden ook wat gerafeld.
Hoe lang houd zoiets nou meestal aan?
Ik begin een beetje medelijden te krijgen met het visje. Ze wordt overal tegenaan geduwd enz.. maar kan er waarschijnlijk niks aan doen?

Heb jij wel eens Karpers aan het paaien gezien-gehoort?
Maken een lawaai, en maar strooien,met de hom.

Zal 2 dagen duren,dan is het over.
He, Fabienne.?

Nee dat heb ik nog nooit gezien.

Ik zie in de bak trouwens ook geen eieren.
Ze zijn sinds gistermiddag non stop aan het paaien.

Hoe komt het eigenlijk dat ze het ene vrouwtje wel met rust laten?

bij een paring kan het er inderdaad heftig aan toe gaan, maar het blijft wel oppassen: in het wild kunnen karpers vluchten/ dekking zoeken, maar dat kan in een aquarium niet.

Als het er echt zo heftig aan toe gaat zou ik het vrouwtje even apart zetten. Ik heb zelf een mandje met gaten die ik gewoon in de bak kan laten drijven. Zo zit de vis apart, maar toch ook weer niet helemaal en er stroomt gewoon vers water door.

Ik ben zelf weleens 2 vrouwen verloren door heftig paaigedrag!

@Bertus, over het algemeen hebben vrouwelijke sluiers geen paaipukkels. Uitzonderingen daargelaten.

@Anne-Marije, ik zie hier vaak dat de mannen 1 vrouw uitkiezen om mee te paaien. Misschien is het
andere vrouwtje nog niet klaar om te paaien of is ze niet aantrekkelijk genoeg. (zie hier dat de mannen
meestal achter het vrouwtje aangaan met de dikste buik)

Oke, heb er weinig verstand van. hihi.

Hier laten de mannen vrouwen met dikke buik JUIST met rust. 😉

Haha inderdaad Bertus. 😛

Maar inderdaad het is de vis met de dikste buik. Waar kan ik zo'n soort mandje halen? Lijkt me handig om de vis dan af en toe even te kunnen afzonderen.

Is het ook normaal dat de vinnen er door beschadigen?
De staart is ook een beetje gerafeld nu...

Ik heb het mandje gewoon gekocht bij een goedkope huishoudwinkel. Je kan het dan gewoon met bijv.
een touwtje en een zuignap vastzetten aan de wand.

Ik zou een vrouw pas apart zetten als de paring al een hele poos heftig aan de gang is en je
echt het idee hebt dat het vrouwtje het niet meer aankan.
Met paren opzich is voor de rest namelijk niks mis, en het is normaal dat vrouw (en man) licht gehavend zijn.
Dat wil zeggen: een schub die mist, een gescheurde vin, rode plek bij haar kont.

Mocht er echt een halve staart verdwenen zijn (heb ik een keer meegemaakt), en het vrouwtje hangt lusteloos op de bodem of
bijv. aan het oppervlak, dan zou ik actie ondernemen.

En voor de rest zou ik gewoon de natuur z'n gang laten gaan 🙂

Heb je bossen met planten in de bak? Dan kan het vrouwtje zich af en toe verstoppen.

Bertus zei:
Oke, heb er weinig verstand van. hihi.

Hier laten de mannen vrouwen met dikke buik JUIST met rust. 😉

😀 😀 😀

Hoe vaak paren goudvissen eigenlijk? Ik heb het nog nooit zo vaak meegemaakt.

Ze hebben echt bijna 2 dagen nonstop achter haar aan gezeten, haar twee onderste staarten zijn helemaal 'gesliert' en gerafeld, en haar buikvinnen en anaalvinnen ook...
Ze laten haar nu weer even met rust gelukkig, de mannetjes lijken er ook moe van te zijn, die hangen een beetje bij de bodem.

Het vrouwtje zwemt nog wel een beetje rond, en eet ook nog.

Ik kwam net thuis uit mijn werk om te eten, toen schrok ik!
Ze hebben haar gisteren met rust gelaten, maar nu zaten ze weer met zijn 3en er achteraan.
Ze zwom niet eens meer zelf, dreef maar een beetje, aan de ene kant bijna al haar schubben er af, en haar staart van onder zijn nog maar een paar rafels.
Ik heb haar nu in een vergiet in het aquarium gedaan zodat ze er niet bij kunnen, ik moest weer naar mijn werk, dus kon verder weinig doen.

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ze het red, ze was zowat half dood, dus ik denk dat ik er vanmiddag zelf een einde aan maak. Heel jammer, het was zo'n mooi visje, ik had haar nog maar net..

Nu ben ik wel een beetje huiverig om een nieuwe te kopen, want wordt het dan niet weer hetzelfde verhaal? Heb ik dan zulke agressieve mannetjes of hoe zit dat?

Ik heb het al eerder meegemaakt met een redcapje, die ook een zwemblaasprobleem had, die maakte dus ook niet zo veel kans bij de mannetjes...

Verder heb ik nog wel ��n vrouwtje maar die is nog klein en daar doen ze niks naar...

En heeft het visje het gered?

Nee helaas niet, toen ik thuis kwam was ze al ver heen. Toen heb ik haar maar uit haar lijden verlost.
Heel jammer...🙁

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan