Wat is er nieuw

Paar/Paaigedrag sarasa's

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mariskings
  • Startdatum Startdatum
M

Mariskings

Guest
Beste liefhebbers,

Ik heb geprobeerd of ik op internet en op YouTube antwoord kon krijgen op de volgende vraag: zijn mijn sarasa's aan het "spelen" of aan het "paaien"? Maar, ik kwam niet verder.

Ik heb 2 sarasa's, geslacht onbekend. Ik heb ze een klein weekje, en onze vijver is (naar zeggen van mijn vriend) goed gevuld met water en niet te klein. Onze vijver is vooral diep, maar ik durf niet zo 1 2 3 te zeggen hoe groot en breed en diep hij is, maar wat we hadden nagekeken voordat we de vissen gingen halen, was de vijver groot en diep zat.

Sinds dag ��n dat we deze sarasa's hebben (we hebben ze samen met 2 goudwindes) zijn ze samen. Net maatjes. Zwemmen samen, eten samen, alsof het een stelletje is dat net een maand samen is.

Nu heb ik ze de afgelopen tijd rondjes om elkaar heen zien draaien. Ik kan het eigenlijk niet anders omschrijven dan een hond die zijn staart achterna zit, zo draaien hun ook om elkaar heen.

Ik had gelezen dat als vissen paaien, de een de ander goed achterna zit en naar boven duwt, en probeert om het vrouwtje zover te krijgen dat zij haar eitjes af staat zodat hij kan doen wat 'ie moet doen.

Nu doen mijn vissen dat ook, maar niet op de manier zoals ze dat doen zoals ik YouTube heb gezien. Ze doen het voornamelijk nadat ze voer hebben gehad, en soms 's avonds. Het is niet continue, en het is best lief om te zien, maar ik vraag me toch af of ik straks gewoon nog met 4 vissen ben of met een stuk meer.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Liefs,
Mariska

Het kan ook gewoon speels gedrag zijn dat zie je wel vaker.

Je weet dat de Goudwinde eigenlijk een scholenvis is?

Hmm, dat laatste wist ik niet.
Het klinkt misschien h��l stom, maar zoveel namen weet ik nog niet, en op Google leek de Goudwinde heel erg op de kleintjes die wij hebben. Als dat zo is, dan heb ik in ieder geval weer wat geleerd!

Ergens hoop ik dat het speels gedrag is, het lijkt me wel leuk om kleine visjes te hebben, maar ik zit er nu nog niet op te wachten als ik eerlijk ben.

Ondanks dat de Goudwinde een scholenvis is, is het een onwijze ramp dat ze dan met 4 in een vijver zitten?

Ze zullen wat sneller gestrest kunnen raken als ze met zo weinig zijn. Je bent er van op de hoogte dat ze 60 cm worden?

*kunnen worden

Maar 45 cm. worden ze wel.
Houden van snelle stroming en heel veel zuurstof

Ik heb zelf 3 blauwe windes. Expres geen school want ik wilde dat ze het gedrag van m'n goudvissen zouden overnemen 🙂
Dit is gelukt, ze zijn een stuk rustiger en zwemmen altijd mee met de goudvissen.
Ze zijn wel vaak in het snelstromende stuk van de vijver te vinden, en schieten dan af en toe naar het oppervlak om een insect te pakken.

Weet je niet ongeveer wat de afmetingen van je vijver zijn?

Waarom zouden ze de 60 cm niet halen? Als ze de ruimte krijgen die ze nodig hebben worden ze dat wel hoor.

Niet halen bedoel je?

Ze hebben vaak al een groeiachterstand als je ze koopt. Daarnaast hebben de gekleurde varianten vaak minder potentie (genetische aanleg) om zo groot te worden. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is natuurlijk 😉

Om op de vraag van de topicstarter terug te komen:
Als het twee mannetjes zijn, kan er sprake zijn van milde agressie (competitie om voer)

Wow, je kijkt even niet en je hebt weer wat te lezen!

Als het daadwerkelijk Goudwindes zijn, dan heb ik een witte en een geel/witte. Op zich zwemmen ze niet veel aan het wateroppervlak maar blijven ze op de bodem. Zodra ze in beweging zijn doen ze het lekker op hun dooie gemak en lijkt het of ze net als bij de wendes van Olympus met het gedrag van de andere vissen meedoen.

Hmm, wat betreft de afmetingen van onze vijver, ja jeetje.
Ik ben echt niet goed in inschatten, maar ik denk dat als ik zeg 1,5 x 1 meter, dat ik hopelijk in de buurt zit.

Heb het net even gevraagd en hij is inderdaad ongeveer die afmeting. Volgens m'n vriend gaat er 250 liter in (ik geloofde hem niet, maar hij zei zelf dat ie een emmer van 10 liter heeft en er ongeveer 25x mee liep toen ie nog leeg was)

Het zou misschien lichte agressie kunnen zijn, maar dan lijkt het me niet dat ze dat over de hele dag verspreid doen (weliswaar in "liefdevolle" vorm) maar dan ook precies na het voermoment. Of zeg ik hier iets geks?

1,5 bij 1 ? Kijk ik dan met een reden raar naar de inhoud van 250 liter? Of heb ik het helemaal verkeerd?

En qua lengte wat betreft de windes spreek ik uit jaren ervaring met goud-, zilver- en blauwe winde. Een enkele vis redde de 60 cm niet door een eerdere vergroeiing of tekleine vijver.

Het zal wel een ondiepe vijver zijn met veel terrassen?
Wel is het (veel) te klein voor de vissen die je nu hebt, als je er rekening mee houdt dat sarasas/goudvissen groter dan 30 cm. kunnen worden en windes nog veel groter worden.

@rikkert: gaaf!! Foto? 🙂

Olympus zei:
@rikkert: gaaf!! Foto? 🙂

Dat wordt nogal lastig aangezien ik nu vijverloos ben. En mn laatste vijver was te klein voor windes. Daar had ik goud elritsen in als goed alternatief.
Ik ben op forum pas begonnen metfoto's van de hobby maken dus heb geen foto's van die tijd.

Toen hij het zei keek ik 'm al zo aan van: you gotta be kidding me.
Dat leek me ook al zo onwaarschijnlijk.

Als je met ondiepe vijver met veel terrassen een vijver met lagen bedoeld, dan is dat zo.

Ik heb even een foto gegoogled, da's meestal handiger.
http://www.vijverinsite.nl/afbeeldingen/voorgevormd.jpg
Hij lijkt op deze, alleen is ie iets langer en iets dieper.

Ik weet wel dat er veeeeeel emmers met water in die vijver gaan, je blijft heen en weer lopen.

Als het echt veel te klein is, dan ga ik toch maar eens met hem overleggen of we vijver niet kunnen vergroten. Zou het zielig vinden als de vissen door onze "fout" het niet kunnen doen zoals ze het moeten doen.

Ik heb net nog even foto's van de vijver gemaakt in het donker dus ik hoop dat het met de flits goed zichtbaar is.

https://imagizer.imageshack.us/v2/320xq ... WGe2eB.jpg
https://imagizer.imageshack.us/v2/320xq ... jf4cV5.jpg

Wat je op de foto ziet links is de waterval, daaronder kunnen de vissen nog een stukje zwemmen en in het diepe duiken, bij de rechterkant heb je een moerasje voor de planten die erin staan en daar kunnen ze ook nog tot een stukje diep duiken.

Ik hoop dat het nu even wat duidelijker word allemaal, voor m'n gevoel ben ik soms vrij vaag overgekomen namelijk!

Het ziet er misschien klein uit, maar we hebben de zwarte kunststof randen bedekt met stenen zodat het er wat mooier uit zag 🙂

Als ik heel eerlijk ben vind ik jullie vijvertje alleen maar geschikt voor (goud)elritsen, andere shiners en stekelbaarsjes.

Wel een mooi en schattig vijvertje hoor

Mooie vijver inderdaad!

Je huidige visbestand past hier helaas niet in.

Nog een leuke suggestie misschien: chinese danio's

@Rikkert: jammer, maar begrijpelijk natuurlijk 😉
Ik ben nog een 'Noob' wat windes betreft, maar probeer ze zo goed mogelijk te verzorgen.
Veel water verversen, grote luchtpompen en veel diepvriesvoer 😛
Ze zijn volgens mij al verdubbeld in lengte in de 8 weken dat ik ze heb 🙂
Mooie beesten zijn het, al denk ik dat die blauwe rug nog wel eens weg kan trekken als ze groter worden.

De suggestie van Laurens is ook een geschikte. Het nadeel van windes (uitgezonderd de zilverwinde) vind ik ook dat de qua kleur nog gigantisch kunnen veranderen, ook al zijn zijn ze al 30 vm.

Rikkert zei:
De suggestie van Laurens is ook een geschikte. Het nadeel van windes (uitgezonderd de zilverwinde) vind ik ook dat de qua kleur nog gigantisch kunnen veranderen, ook al zijn zijn ze al 30 vm.

Ik heb geprobeerd er drie uit te kiezen die geen zwarte spikkels hadden, want die blijven volgens mij of worden alleen nog maar meer zichtbaar. Ze zijn wit aan de onderkant en blauw aan de bovenkant 😉

Prachtige vissen die Winde's. Ik heb pas 20 Goudwinde's in een vijver gezet. Wel een vijver van 12 meter lang. 😉

Dank jullie wel! We zijn er ook erg blij mee. En thanks voor de tips over de andere soorten vissen!

We willen volgend jaar de vijver gaan uitbreiden door sowieso een nieuwe vijverbak te plaatsen die wat dieper en langer en gewoon groter is.

M'n vriend is best wel van het bouwen, en hij zag laatst op internet een vijver met plexiglas ervoor zodat je ook in de vijver kan kijken ipv alleen erop. Zodra dit allemaal in werking word gezet gaat de vijver ook groter worden.

Vind het ergens wel jammer dat de visjes die wij hebben niet de geschikte vissen zijn. Hadden we eigenlijk even moeten informeren.

Ik heb de vissen net gevoerd (even on-topic nu haha) en de sarasa's hadden inderdaad weer het "hondje-rent-achter-zijn-staart-aan" kwaaltje. Dus ik gok dat het een milde vorm van haantjes gedrag is, in plaats van paaien! Nu maar hopen dat het mild blijft....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan