paar specifieke vragen voor beginnend garnalen houder


axolotl kunnen 30 cm worden. een bak van minimaal 150 cm lijkt me geen overbodige luxe.
 
0.0 wow..... dat gaat sowieso nooit passen hier.... ik weet zo geen dieren op te noemen. Jullie? Hooguit 70x40x40 aquarium en het liefst iets anders dan vis of vissen samen met andere beestjes. Alleen vissen vind ik te gewoon. :p
 
Misschien is een hillstream aquarium met waaierhandgarnalen iets . lijkt je dat wat?
 
Wat houdt hillstream in? Ik typte handwaaiergarnaal in bij google en kreeg allerlei verschillende kleuren. Is bruin het meest voorkomend? Vind dat niet echt mooi.
 
Ok�, ik geef toe dat ik veel eisen stel en een beetje zeik. :p
Als een filter echt nodig is, dan neem ik dat wel erbij. Heel veel mensen kunnen het zich veroorloven dus ik ook vast wel. Ik neem aan dat een sponsfilter bij meer dan alleen garnalen kan? En kweken is dus niet zo simpel als het lijkt dus ik houd een aquarium als hobby en als decoratie. Dan heb ik maar een paar eisen waar vast wel een paar diersoorten aan voldoen:
- koud water (ook nog stroom voor verhitters kan ik niet erbij hebben)
- zoet water (vrij duidelijk, ik ben een beginner :p)
- kleine diertjes (zodat er in een 70x40x40 een school van elke soort in kan)
- niet te veel gedoe met ph, gh, kh enzo (ook niet makkelijk voor een beginner lijkt me)
Hopelijk zijn er wat diertjes die bij zo'n aquarium passen! Laat graag zoveel mogelijk soorten achter. Ik ga kijken of ik ze mooi vind en dan komt pas of ze bij elkaar kunne enzo.
Alvast bedankt! :)
 
Misschien is het handig om je eerst eens goed te verdiepen en dan te bedenken wat je wil en wat mogelijk is. 1 step at a time!

Edit: Ik zie dat je al wat opties uitgesloten hebt, de Afrikaanse waaierhandgarnaal is blauwig, ik vind ze erg mooi...
 
Ik verdiep me in wat ik wil en wat mogelijk is! :D Ik ken gewoon niet echt vissoorten uit mijn hoofd en jullie misschien wel! :)
 
De afrikaanse waaierhand kan van bruin tot blauw van kleur gaan. Telkens als ze vervellen krijgen ze dus een andere kleur terwijl de aziatische bruin/oranje blijft. :)
 
Wat dacht je van:
- een kolonie vuurgarnalen
- een kolonie mini-japonica garnalen
(kruisen niet)
- een groep Japonica garnalen
- een flinke groep (20 moet in 70cm wel kunnen) Hypessobrycon amandae

Kan prima onverwarmd, als je bak tenminste in een kamer staat die niet te ver afkoelt.
Als je het niet erg vindt dat af en toe eens een jonkie vuurtje of mini-jap als snack eindigt: koppel Trichogaster chuna.

~ Ivo
 
Of een groep Crystal red en black's met een school Boraras brigittae.
 
Ik zal eens kijken welke ik mooi vind, maar Ivo. De japonica kruist toch dan met de vuurgarnalen?
 
Seabait zei:
Of een groep Crystal red en black's met een school Boraras brigittae.
Lukt dat John, met deze wens: "niet te veel gedoe met ph, gh, kh enzo (ook niet makkelijk voor een beginner lijkt me)" ?

markvt14 zei:
Ik zal eens kijken welke ik mooi vind, maar Ivo. De japonica kruist toch dan met de vuurgarnalen?
Japonica en vuurtjes kruisen niet. Vuurtjes en mini-japonica ook niet bij mijn weten.

~ Ivo
 
Is die vis makkelijk verkrijgbaar, Ivo?
 
En ik vind de trichogaster chuna wel mooi en vind het niet erg als er jonkie garnalen op worden gegeten.
 
Een beetje zaak zou hem wel moeten hebben eigenlijk, of op zijn minst kunnen bestellen ;)
 
Mascha&Ivo zei:
markvt14 zei:
Ik zal eens kijken welke ik mooi vind, maar Ivo. De japonica kruist toch dan met de vuurgarnalen?
Japonica en vuurtjes kruisen niet. Vuurtjes en mini-japonica ook niet bij mijn weten.

~ Ivo

als je de echte mini-japonica's hebt kruizen ze niet.
Helaas worden veel naamloze grijze garnalen als mini-japonica's verkocht. ook bij dierenwinkels!
dat kunnen grijze vuurtjes zijn en die kruizen dus wel met je mooie rode vuurtjes.
(zo had ik als beginner mijn mooie vuurtjes populatie om zeep geholpen)

de gewone japonica garnalen zijn geen probleem.
 
Mascha&Ivo zei:
Seabait zei:
Of een groep Crystal red en black's met een school Boraras brigittae.
Lukt dat John, met deze wens: "niet te veel gedoe met ph, gh, kh enzo (ook niet makkelijk voor een beginner lijkt me)" ?

Zijn genoeg van deze garnalen te vinden die op enkel kraanwater kweken zonder poespas.
Gewoon zorgen voor schoon water en zijn ze net als ieder andere garnaal prima te houden.
 
Seabait zei:
Mascha&Ivo zei:
Seabait zei:
Of een groep Crystal red en black's met een school Boraras brigittae.
Lukt dat John, met deze wens: "niet te veel gedoe met ph, gh, kh enzo (ook niet makkelijk voor een beginner lijkt me)" ?

Zijn genoeg van deze garnalen te vinden die op enkel kraanwater kweken zonder poespas.
Gewoon zorgen voor schoon water en zijn ze net als ieder andere garnaal prima te houden.

:thumbs:
 
Prima, jullie raden wel altijd aan dan niet te veel; te gaan afwijken van de kweker zijn waarden, toch?
(of met andere woorden: zoek een kweker die ze op vergelijkbare waarden houdt).

~ Ivo
 
Voor zover mij bekend is klopt dat Ivo. Soms kweekt men een cr op leidingwater en een ander op een lage ph.
Vandaar dat je dit advies wel vaker leest.
Maar ja als je in de winkel koopt weet je ook niet waarop ze zijn gekweekt. En de winkel weet dat in 99,9% van de gevallen ook niet.
 

Terug
Bovenaan