Wat is er nieuw

Paarse witte vlek

Merijn

New member
Lid geworden
7 mei 2022
Leeftijd
25
8232CE13-BB20-4F5F-8A30-20030AA4BC6F.png
Hoi, wij hebben een goudvis ik denk rond de 7-8 jaar jaja houd het een flinke tijd vol! Maar we kwamen terug van vakantie en hij heeft ineens een hele vreemde paars/witte vlek op zijn/rond zijn mond. Of wat rood geen idee. We hebben de vissenkom natuurlijk direct verschoond. Wel is het zo dat onze kat al jaren uit de vissenkom drinkt zonder de vis maar aan te raken. Wie weet wat dit kan zijn? Ik hoor het graag

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien dat 1 van onze goudvissen experts (@michelle1, @Giebeltje enz) hier wat van kan zeggen Merijn.

Bekijk bijlage 343420Hoi, wij hebben een goudvis ik denk rond de 7-8 jaar jaja houd het een flinke tijd vol! Maar we kwamen terug van vakantie en hij heeft ineens een hele vreemde paars/witte vlek op zijn/rond zijn mond. Of wat rood geen idee. We hebben de vissenkom natuurlijk direct verschoond. Wel is het zo dat onze kat al jaren uit de vissenkom drinkt zonder de vis maar aan te raken. Wie weet wat dit kan zijn? Ik hoor het graag
Lijkt me een bacteriële infectie, misschien dat poes toch met een nageltje de slijmhuid heeft beschadigd? Katten dragen ook vaak vervelende bacteriën bij zich, hoewel ik niet weet of vissen ook op Pasteurella reageren. Als je vogels of knaagdieren hebt, kan zo’n schrammetje fataal aflopen.

In zo’n geval zorg ik zelf voor voldoende waterwissels, en als er echt een wondje zit is er wound-en finrepair (kingyo, fancy goldfish store)en ik geef sowieso zinkende pellets met vitaminedruppels bestoven met cacao, wat ook weerstand verhogend werkt.

Hmm, hij had wel echte een vieze kom, hij bewoog er niet veel in we hebben hem direct verschoont en nu is ie weer lekker aan het zwemmen als normaal, soms ligt ie wat stil en dan zwemt ie weer als een gekkie.

Zwemt jouw vis in een kom rond of begrijp ik het verkeerd? Dat betekent dat je ook geen filtering hebt. Klopt dat? Ik had even snel gereageerd en had meer op de vis zelf gelet.

Een vis in een kom kan het inderdaad lang uithouden, vooral als hij deel uitmaakt van een groep mensen. Het schoonmaken van een kom en vullen met vers water levert extra zuurstof, waardoor de vis levendiger zal zijn. Vooral als het dier niet anders gewend is. Maar of dit genoeg is om een infectie te genezen vraag ik me af…

Nog een kanttekening: een goudvis is een intelligent groepsdier, en de vraag blijft of zo’n dier een leven lang rondjes moet zwemmen. De oudste Goudvissen leefden jarenlang in een kom, soms meer dan 40 jaar, maar wetende dat het ook anders kan, wil je een dier op die manier houden? Kijk voor meer informatie eens op onderstaande link:

https://aquaforum.nl/threads/stikstofcyclus-speciaal-voor-goudvis-sluierstaarthouders.171486/?amp=1

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan