Paludarium Jeroen


J

JeroenH1984

Guest
Hallo allemaal,

Ik had mij al voorgesteld en een foto geplaatst van mijn nieuwe aquarium. Hierbij wat plaatjes van mijn terrarium/paludarium voor mijn gifkikkers en phelsuma.
Ik hoop dat jullie het wat vinden.

oj1es8.jpg


j5cqow.jpg


21ni5ac.jpg


j98vw2.jpg


y3VEsoZLKgTcB1L6ByZMllhPVD5DLB1L.jpeg


y3VEsoZLKgTcB1L6ByZMllhPVD5DLB1L.jpeg
 
Supermooi man!
Heb je dit zelf gemaakt of ingericht?
Echt de moeite!
Ik ben jaloers op jou stukje jungle in huis...
 
Behalve de glazen bak heb ik alles zelf gemaakt. Dus onderkast, lichtkap inrichting etc.

De achterwand bestaat uit varenwortel en Jati-hout op de plek gehouden met siliconen en PUR. Dit is ingesmeerd met epoxy en varenwortelgruis.

De bodem bestaat uit epiweb met daarover houtsnippers en grind.

Hier nog wat foto's van de inrichting:

hvqs86.jpg


2mre4w7.jpg


WRyY5gVz2HiFFEKT3QNl6qoXEso9pKIC.jpeg


WRyY5gVz2HiFFEKT3QNl6qoXEso9pKIC.jpeg


2a8gvww.jpg
 
De bewoners zijn 2 jonge Dendrobates Tinctorius "Citronella". De dieren zitten voornamelijk op de bodem van de bak (waar ze ook horen). Op dit moment zijn ze nog te jong om definitief het geslacht te kunnen bepalen, maar zoals het nu lijkt heb ik 2 vrouwen zitten. Dus moet ik t.z.t. op zoek naar een mannetje van deze soort.

De Phelsuma is een Phelsuma quadriocellata, een relatief klein blijvende dag actieve gekko. Deze zit bovenin de bak waar hij lekker kan zonnen onder de solar raptor spot. Hier heb ik nu 1 diertje van inzitten die voor onbepaalde tijd bij mij aan het logeren is omdat hij bij een kennis van mij niet goed op zijn plek zat. Echt een super leuk en actief diertje wat de hele dag door rondscharrelt en springt.

Afgelopen weekend heb ik nog een leuk nieuw mini mini orchideetje kunnen scoren. De Pleurothallis Grobii. Ik heb een stuiver tegen het plantje aangehouden om het formaat aan te geven.

eUnoCQSabGWJLVwfa125LP5UxHVmkJxW.jpeg
 
Die gekko is echt super gaaf, heb zelf een leeg terrarium staan waarin ik eerst kikkers wou houden maar helaas te klein voor de meeste kikkers. Weet je eventueel de minimum afmetingen van een paludarium voor deze gekko en of deze in een groep , solidair of in een koppel gehouden moet worden ?
 
Welke kikkers zou je willen houden dan? En hoe groot is je bak?
In mijn ogen heeft de gekko meer ruimte nodig dan gifkikkers namelijk.

Voor zowel de kikkers al de gekko's geldt in alle gevallen (hetzelfde als vissen denk ik), hoe groter hoe beter uiteraard.

Ik heb zelf nog niet veel ervaring met deze gekko, behalve dat hij het super doet in mijn bak. Ze vragen ongeveer dezelfde omstandigheden als gifkikkers dus was een mooie combi. Ik heb hem alleen zitten, en dat gaat prima, alleen kweken wordt wat lastig :)
 
JeroenH1984 zei:
Welke kikkers zou je willen houden dan? En hoe groot is je bak?
In mijn ogen heeft de gekko meer ruimte nodig dan gifkikkers namelijk.

Voor zowel de kikkers al de gekko's geldt in alle gevallen (hetzelfde als vissen denk ik), hoe groter hoe beter uiteraard.

Ik heb zelf nog niet veel ervaring met deze gekko, behalve dat hij het super doet in mijn bak. Ze vragen ongeveer dezelfde omstandigheden als gifkikkers dus was een mooie combi. Ik heb hem alleen zitten, en dat gaat prima, alleen kweken wordt wat lastig :)

Ik heb een bakje van 50 breed - 35 hoog en 35 diep. Zal wel precies een moeilijke maat zijn om iets in te houden......
 
Mooie bak, maar moet er wel bij zeggen dat ik in veel terrariumwinkels te horen heb gekregen dat de Phelsuma een soort is die niet gehouden kan worden in een paludarium. De reden hiervoor is de luchtvochtigheid, met de tijd zullen de voetjes gaan rotten door het vochtige klimaat. Kijk hier dus wel mee uit!
 
Ja dat is wel wat aan de kleine kant voor gekko's. Maar volgens mij moet een koppeltje kikkers nog wel lukken. Als je de bak lekker vol planten zet dikke laag beukenblad op de bodem etc. moet dat nog best kunnen hoor.
Zou dan wel kijken naar bodem ge-ori�nteerde soort zoals Dendrobates Tinctorius. Maar voordat je er aan begint, eerst heel goed verdiepen in hoe je de bak moet opbouwen, verwarming, verlichting etc.
 

Terug
Bovenaan