Panasonic DMC-FZ200 krijg geen mooie Aquarium foto's


E

Edwin 1973

Guest
Ik krijg geen mooie foto's van het Aquarium uit dit toestel wie kan me helpen.
 
Heb je de handleiding wel eens gelezen ???

En misschien is dit topic ook wel handig

en dit

En dit
 
Tuurlijk AquaVisie heb ik de handleiding door gespit.
En dat Topic heb ik me ook in verdiept zal hem morgen nog eens door nemen.
Ik loop te kloten met de F waarde van het toestel en daar kan ik namelijk niets over vinden.
Oh ik weet wel wat de standen zijn op een Camera hoor heb jaren een Canon 10D gehad maar werd gek van die losse lenzen.
Maar misschien toch spijt ;-(


Toch bedankt !

Groet Edwin
 
Het was maar een vraagje. Ik heb dit soort vragen meerdere keren langs zien komen, en dan meestal verwachtte men van een camera dat hij altijd goede foto's kon maken, terwijl degene er achter over het algemeen degene is die de kwaliteit van de foto bepaalt.

Ik heb overigens geen Panasonic maar al ruim 12 jaar tot grote tevredenheid Canon. Eerst een simpele Canon powershot 40 (2 megapixel), die ik af en toe nog steeds gebruik, ook voor aquariumfotografie, en daarna in 2006 een Canon 350D, waar ik later nog een extra macro-lens heb bij gekocht. En daar doe ik het al jaren mee, ik hoef niks anders
 
Maak niet uit AquaVisie haha.
Gaat toch maar eens kijken op MP voor toch maar weer een Canon digitaal spiegel.
 
Edwin, ik heb dezelfde camera en heb ook dit probleem.
Al diverse instellingen geprobeerd maar het lukt me totaal niet. Nou ja niet, een overzicht foto gaat wel maar van de vissen individueel niet.

Buiten foto's maken gaat uitstekend maar van het aquarium is het Veel minder.
 
Hoi JdeV,

Idd is het een pracht camera vooral de Zoom en dan nog f2.8 is super.
Maar voor Aquaria is het tobben hier voor had een D10 van Canon die kon wel beter maar ach het is niet anders.

Groet Edwin
 
Ik zit nu met hetzelfde met een Sony cybershot DSC-HX60V.
Op zich een geweldige camera qua specificaties. Heb hem net en heb wat geprobeerd te schieten in de bak maar het lukt niet helemaal. Krijg niks scherp gesteld. Een aparte aquarium functie zit er dan ook niet op, wat de Canon die ik hiervoor gebruikte, wel had.
Maar ja, ik koop niet voor niets een nieuwe camera, ik hoopte er dan wel betere foto's mee te kunnen nemen.

Zijn er nog meer mensen die deze camera hebben en mij tips kunnen geven over de juiste instellingen?
 
MsFelix zei:
Ik zit nu met hetzelfde met een Sony cybershot DSC-HX60V.
Op zich een geweldige camera qua specificaties. Heb hem net en heb wat geprobeerd te schieten in de bak maar het lukt niet helemaal. Krijg niks scherp gesteld. Een aparte aquarium functie zit er dan ook niet op, wat de Canon die ik hiervoor gebruikte, wel had.
Maar ja, ik koop niet voor niets een nieuwe camera, ik hoopte er dan wel betere foto's mee te kunnen nemen.

Zijn er nog meer mensen die deze camera hebben en mij tips kunnen geven over de juiste instellingen?

Probeer eens .. M mode en ;
Snr-u_5Z7jCqPxOltNDFDQ1bUBNeXZaT.jpeg
 
En de exposure mag natuurlijk 1,5 a 2 omlaag als hij te fel is..
 
Ik wil niet vervelend doen en het bovenstaande advies is vast heel erg goed bedoeld, maar helaas zal je hier geen goede foto's mee kunnen maken.

Als je naar de bovenstaande getallen kijkt, zit het probleem hem vooral in de belichtingstijd van 1/3 seconden. De meeste vissen bewegen vrij snel en door de (veel) te lange sluitertijd krijg je allemaal bewogen foto's. Verder lukt het bij dit soort sluitertijden ook niet om de camera stil te houden (dus ook bewogen foto's).
Verder gaat iso 100 ook echt niet lukken, of je moet een aquarium hebben met heel sterke lampen. Je hebt vaak weinig licht en gecombineerd met de snelle sluitertijd die je nodig hebt, zal je de iso juist omhoog moeten zetten. Dat is vaak juist het lastige van aquariumfotografie; je hebt eigenlijk een hogere iso nodig dan de meeste camera's aankunnen.

Mocht je op M fotograferen, dan moet je zorgen dat de sluiter(of belichtings-) tijd minimaal 1/80 of 1/100 is en de iso moet minimaal op 400 of 800.

Mocht je de M-stand niet willen gebruiken, dan zou je kunnen proberen om op de sportstand te fotograferen. Je geeft de camera dan als het ware een tip 'let op ik fotografeer een snel-bewegend voorwerp'. Hierdoor kiest de camera automatisch een snellere sluitertijd en daardoor zal hij bij weinig licht een hogere iso of een groter diafragma (kleiner getal) kiezen.

Wat verder ook helpt, is zorgen dat je lens loodrecht op het glas staat (dus niet schuin naar de zijkant of schuin naar onder of boven). Glas is altijd vervuild, dus hoe langer de weg is die het licht door het glas moet afleggen, hoe minder scherp de foto. Als je loodrecht op het glas fotografeert is deze weg het kortst en heb je de meeste kans op scherpe foto's.
 
Ja,

het klopt dat je voor vissen met een veel snellere sluitertijd moet werken..
Maar het zijn de waardes van deze foto en een dimage Z3

DeU8nAxub3DeuKK9CLhp-9tY88c5WfyM.jpeg
 
Ja,

die 1 / 3 zal niet de werkelijke waarde zijn die de camera heeft gebruikt.
 

Terug
Bovenaan