Panda gedrag?


Steph87

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2019
Berichten
180
Leeftijd
36
Ik ben meer nieuwsgierig of dit normaal panda gedrag is of dat het nieuw is? Vandaag hebben we ons bestand uitgebreid met 13 pandas. (Nu hebben we 32 tetras en 13 pandas in 240 liter bak).

De pandas vliegen de HELE bak door soms en zwemmen ook geregeld naar boven, tot net niet aan de oppervlakte. Super leuk om te zien, maar is dit nieuwigheid of is dit panda gedrag?
 
Dit komt vaker voor bij nieuw toegevoegde corydora's.

het hoeft niet maar kan wel, variërend van een paar uur tot enkele dagen.
 
Heb je het transportwater ook in je bak gegooid? zoja: over actieve kool filteren 24 uur, want in dat transportwater zit een giftig stresshormoon die corydorasjes uitscheiden als er gevaar is (en verhuizing in ene plastic zak is dus 1 groot gevaar dus die zak zat bomvol met dat hormoon) door dat hormoon seinen ze hun familie in dat er gevaar is, maar is wel dodelijk voor ze.
 
Heb je het transportwater ook in je bak gegooid? zoja: over actieve kool filteren 24 uur, want in dat transportwater zit een giftig stresshormoon die corydorasjes uitscheiden als er gevaar is (en verhuizing in ene plastic zak is dus 1 groot gevaar dus die zak zat bomvol met dat hormoon) door dat hormoon seinen ze hun familie in dat er gevaar is, maar is wel dodelijk voor ze.

Nee heb ik niet gedaan gelukkig :) Maar dankjewel voor de tip! (Ik heb ze een half uurtje met de zak open in het water laten hangen, steeds beetjes van mijn aquarium water erin gegooid en ze daarna met een visnetje overgezet.)
 
Stukje wennen zou mee kunnen spelen in het begin.. al hebben Panda's altijd wel de neiging om te 'fladderen'.. ik zie ze een aantal keren per dag met elkaar de tent op stelten zetten, om daarna weer rustig te chillen ergens tussen de beplanting, of als een stel varkens de bodem maar weer eens om te woelen. Het is ook dit gedrag met name wat Panda's nou juist zo grappig maakt, soms krijgen ze het gewoon in hun kop.. ;)
Ik ga er maar even vanuit dat de omstandigheden goed zijn natuurlijk, maar ook dan hoeft dus het regelmatig wat drukke gedrag van Panda's niet meteen te betekenen dat ze gestressed zijn, iets wat met andere vis-soortenweer anders kan zijn..ook Panda's in goeie doen zijn best gekke rakkers ;)
Verder moet je weten (maar dat weet je misschien al) dat ze (afhankelijk van het zuurstofgehalte) om de zoveel tijd zuurstof 'opzuigen' aan het wateroppervlak.. dit betreft dus 'normaal' gedrag.. en toegang tot het wateroppervlak is dus een vereiste.
En let op dat de temperatuur niet te hoog is en ook niet te stabiel, ze houden van 'chilly' water.. 20-25 max, iets koeler mag trouwens ook, bij structureel/stabiele hoge temperaturen zullen ze korter leven en mijn ervaring is ook dat ze dan minder 'fladderig' cq.. levendig zullen zijn.. hoe dat samengaat met tetra's weet ik niet, geen verstand van tetra's..
 
Laatst bewerkt:
Coreadorus heeft de beschikking over een dubbele ademhaling ,zowel door de kieuwen als naar,,het wateroppervlak,( via de darmen) vandaar dit gedrag.
 

Terug
Bovenaan