Wat is er nieuw

Panda ziek

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Zanziee
  • Startdatum Startdatum
Z

Zanziee

Guest
Hallo allen,

zojuist kwam ik thuis en zag ��n van de oudere panda's voor bij de ruit zitten, hij zag witter dan normaal.
Ik liep naar de bak toe en hij zwom in eerste instantie niet weg (wat ze normaal allemaal doen).

Ik zag dat hij een rode vlek op zijn rug heeft (met blaasje, zo lijkt het) en aan de andere kant een wit iets met zwarte puntjes erin..

Ik heb hem al uit de bak gehaald en hij zit momenteel apart, ga hem denk ik in mijn oude bak tijdelijk zetten.

Wat kan ik doen voor deze panda?

Foto's:

833375zanziee_0_82_dsc_26001.jpg


176188zanziee_0_82_dsc_26011.jpg


172959zanziee_0_82_dsc_26021.jpg
 
Als mijn ogen me niet in de steek laten lijkt dat verdacht veel op iets wat eens in een magazine dat ik hier heb is beschreven. Ik ga eens kijken voor je. Kun je betere foto's maken van het rode gedeelte?

~ Ivo
 
1 minuut
 
Heb geen medicijnen of iets dergelijks in huis.. Nog nooit ziekten gehad..
 
Dat zou het haast moeten zijn.. Dat het zomaar ineens komt vind ik raar.. Zou het te maken hebben met het bijzetten van mijn 10 nieuwe panda's? Wat zou ik kunnen gebruiken om hem te behandelen? De viswinkel kan ik nu helaas niet meer bereiken, daar ben ik te laat voor, maar hij zit nu tijdelijk in mijn oude bak die leeg staat.. Hij hangt er zielig bij.
Het buikvinnetje lijkt beschimmeld te zijn..
 
Even kort en krachtig (uit dat magazine (Amazonas jan/feb 2013):

- lijken kleine rode vlekjes op de schubben; zijn in feite kleine bloedinkjes die doorschijnen van onder de schubben;
- eerste ingreep: flinke waterwissel (*);
- medicatie: Melafix van API.

Het 'goede' nieuws is. Als het dit inderdaad is ziet je panda er nog stukken minder gehavend uit dan de Cory op de foto's in het magazine en zelfs die laatste was hersteld.

~ Ivo

(*) ik zou zelf zeggen: als je nog catappabladeren hebt liggen, een paar erbij.
 
Catappa bladeren gebruik ik niet omdat het van een amandelboom komt, heb zelf een zware pinda's / noten allergie dus mijn huid reageert hierop (stom eigenlijk).. kan dan niet met de handen in het water... Kan ik het ook proberen met een medicijn of iets dergelijks?
 
Misschien heeft Aad (Aadmec) nog gedachten hierover.

~ Ivo
 
🙁

Zojuist ging de panda op zijn zij liggen en heeft zijn laatste adem uitgeblazen.. hij is overleden.. 🙁

Heb hem nu in een bakje naast me staan, hij heeft zijn buikvinnetje opgezwollen / ontstoken, zitten zwarte puntjes op.
Verder zit er een grote rode bult op zijn buik met daar een blaasje op. Verder heeft hij wat rode vlekjes verspreid over het lichaam (kleine vlekjes) en zijn de kieuwen rood uitgeslagen.
 
Tussen krantje op laten drogen. hij is toch dood.
voor eventuele verdere besmetting buiten de bak.
 
Hoe bedoel je dat, besmetting buiten de bak? Dat het besmettelijk zou zijn voor ons als mens zijnde?
 
Nee,dat je hem niet door de wc spoelt.

Snap je?
 
Aah, duidelijk inderdaad. Hij zit tussen krantje, dankje Bertus.
 
Even een vraagje,

ik ben sinds afgelopen week begonnen met het voeren van rode muggenlarven (diepvries), nu lees ik hier en daar dat er parasieten in kunnen zitten en dit schadelijk kan zijn voor de vissen. Zou het kunnen zijn dat deze panda een parasiet heeft opgelopen van de rode muggenlarven? Of is het toeval dat deze panda dood is gegaan?
 
Zijn zn baarddraden nog wel lang ?

Heb ongeveer hetzelfde gehad met een aantal van mijn Panda's (helaas gestorven), waarbij ook de baarddraden aangetast raakten.
Veelal net na een waterverversing gek genoeg. En nog bijzonderder vnl. vrouwtjes.
Volgens een Engelse Cory-expert zou het gaan om ammonia/nitriet-verbranding die heel kortstondig optreedt en waar de Panda's (en bijv. Trilineatus) gevoelig voor zijn.
Ik snap dit niet helemaal overigens.

Zanziee, je zou dan voor Rooibos kunnen kiezen !!!

Sorry dat ik je niet echt een antwoord kan geven.


Groet,
Aad
 
Hee, die zwarte puntje heb ik ook gezien (op het lijfje)
 
Rooibosthee? Gewoon zakje in de bak hangen?

De baarddraden waren compleet intact, denk dat het een parasiet is geweest.
Heb net een kleine panda even apart gezet omdat hij naar bovendreef en uiteindelijk onder een blad bleef 'drijven'. Hij zit nu in apart bakje, maar ligt nu op de bodem van het bakje, erg rustig. Leek een iets groenere glans te hebben over het lichaam, zie ik alleen nu hij in het bakje zit niet meer terug.

Ik laat hem even een paar uurtjes (misschien wel nachtje) tot rust komen..
 
Heb hem even rustig bekeken en zie dat zijn staart niet meer helemaal intact is, hieronder een foto van een panda die wel gezond is

995237zanziee_0_82_panda.jpg


Maar de panda die ik nu apart heb zitten heeft die twee uiteinde niet meer helemaal aan de staart zitten.
Groeit dit aan door hem te laten rusten in een apart bakje (hangt gewoon in het aquarium)? Of moet ik dit behandelen met iets?

*edit*

Was even aan het neuzen en zag nog dat ik elzenproppen in huis had. Schijnen antibacteri�le werking tehebben, dus heb er een elzenprop bij in het bakje gedaan. Baat het niet dan schaadt het niet.
 
AadMec zei:
Zijn zn baarddraden nog wel lang ?

Heb ongeveer hetzelfde gehad met een aantal van mijn Panda's (helaas gestorven), waarbij ook de baarddraden aangetast raakten.
Veelal net na een waterverversing gek genoeg. En nog bijzonderder vnl. vrouwtjes.
Volgens een Engelse Cory-expert zou het gaan om ammonia/nitriet-verbranding die heel kortstondig optreedt en waar de Panda's (en bijv. Trilineatus) gevoelig voor zijn.
Ik snap dit niet helemaal overigens.

Zanziee, je zou dan voor Rooibos kunnen kiezen !!!

Sorry dat ik je niet echt een antwoord kan geven.


Groet,
Aad

Kan een ph schok zijn.
 
Dit klinkt bijna als vinrot. Ik zou 'm apart zetten en behandelen met iets sterkers antibacterieel dan dit (JBL ektol oid)

De gezonde Panda op de foto heeft volgens mij ook nauwelijks baarddraden trouwens.

Ik zou even niet weten hoe die PH-shock zou ontstaan Alex, maar zet het water nu een dag van tevoren klaar.
Ze zitten gewoon op leidingwater.

Ik heb laatst een artikel van hobbykwekers (Door Ivo gepost meen ik. Daarin stond een stuk over denitrificatie in de bodem (die altijd plaatsvindt begreep ik).
Begin een vermoeden te krijgen dat verversingen mogelijk een rol spelen in het "omhoog komen"van ammonia en nitriet. Zoveel mensen waar de Corys de pineut zijn en alles wat erboven zwemt geen problemen heeft. Vreemd.
 
De gezonde panda heb ik van het internet geplukt 😉 De panda's in mijn bak hebben allemaal baarddraden.

Inderdaad vreemd, de rest van de vissen doen het prima, geen problemen mee, alleen de panda's lijken de pineut.
 
AadMec zei:
Dit klinkt bijna als vinrot. Ik zou 'm apart zetten en behandelen met iets sterkers antibacterieel dan dit (JBL ektol oid)

De gezonde Panda op de foto heeft volgens mij ook nauwelijks baarddraden trouwens.

Ik zou even niet weten hoe die PH-shock zou ontstaan Alex, maar zet het water nu een dag van tevoren klaar.
Ze zitten gewoon op leidingwater.

Ik heb laatst een artikel van hobbykwekers (Door Ivo gepost meen ik. Daarin stond een stuk over denitrificatie in de bodem (die altijd plaatsvindt begreep ik).
Begin een vermoeden te krijgen dat verversingen mogelijk een rol spelen in het "omhoog komen"van ammonia en nitriet. Zoveel mensen waar de Corys de pineut zijn en alles wat erboven zwemt geen problemen heeft. Vreemd.


Bij leidingwater gaat de vlieger niet op,idd.
 
AadMec zei:
Ik heb laatst een artikel van hobbykwekers (Door Ivo gepost meen ik. Daarin stond een stuk over denitrificatie in de bodem (die altijd plaatsvindt begreep ik).
Het hobbykwekers linkje was niet van mij (had zelf wel in dat topic gereageerd).
Van mij had je dat artikel (in magazine) over o.a. "red blocht disease". Ben je dat internationaal eigenlijk al eens tegen het lijf gelopen?

AadMec zei:
Begin een vermoeden te krijgen dat verversingen mogelijk een rol spelen in het "omhoog komen"van ammonia en nitriet. Zoveel mensen waar de Corys de pineut zijn en alles wat erboven zwemt geen problemen heeft. Vreemd.
Of erger nog? De Cory's vanwege hun eigen gegraaf de pineut? Merk je een verschil op tussen Cory's die vaker en dieper graven met soorten die dat minder doen? (ik denk aan C. panda die als kamikaze piloten met hun halve lijf het zand in duiken).

En ammoniakverbranding bij goudvisvarianten/sluierstaarten dat je in het daarvoor bestemde subforum wel eens voorbij ziet komen? Zou dat vergelijkbaar zijn?

Dit alles in onder de noemer: hardop denken.

~ Ivo
 
Ik zal je sterker vertellen. Ik heb er nu nog maar 4 over. Nu is het in de bak bijna 30 graden, dus ben alles aan het doen om het naar beneden te krijgen.

Red Blotch ben ik inderdaad diverse keren tegen gekomen Ivo. Met name op de buitenlandse (Cory)fora. Ian Fuller (De Cory-goeroe) heeft er al meer over geschreven.
Er staat echter nog andere interessante info in het artikel, dat ook z'n weg naar het buitenland al heeft gevonden hahaha.

Mijn Pandas graven nauwelijks ! Veel soortgelijke gevallen met Trilineatus (en vaak na wateverversingen). Krijg er een puntkop van !!

Heb besloten alleen met de Aeneus-soorten en Paleatus door te gaan. Proberen om de gele Paleatus te kweken!!!

@Zanziee : Ik heb helaas de verklaring (nog) niet !!!

Groet,
Aad
 
Al zoekende naar informatie kom ik bij dit topic terecht. Ben de laatste tijd geregeld cory's kwijt geraakt (dood) en ook appistogramma's. Ik begon ook de link te leggen dat dit allemaal vissen zijn die op de bodem leven. Ik begon zelfs te overwegen om mijn bodem te vervangen. Nu lees ik hier over dat omhoog komen van ammonium en nitriet. Kan ik daar ergens meer info over vinden? Ik heb de laatste tijd veel en vaak ververst, worstelend met een blauwalg plaag. Dus dit zou best wel eens met elkaar te maken kunnen hebben. Ik wilde al naar de winkel rijden om een nieuwe bodem aan te schaffen, maar daar wacht ik dan dusnog maar even mee. Ik heb verder ook echt geen aanleiding om te vermoeden dat bodem niet meer goed is, geen bellen, geen rare lucht ofzo. Zanziee, ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik even inhaak in je topic?

Dianne

Ps: mijn corys waren panda' s en trilineatus....
 
Pfoe dat is stevige kost ;-). Ga er even op "herkauwen", bedankt voor de link.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan