Wat is er nieuw

Pangasius?

• Onderwerp starter Onderwerp starter aquaria17
  • Startdatum Startdatum
A

aquaria17

Guest
Ik heb gister bij een aquariumspeciaalzaak een paar nieuwe vissen gehaald. De diamantgoerami heb ik als koppel gekocht, en ik wilde er graag nog een vis bij die als koppel gehouden kon worden. De verkoper wees mij een vis aan, die 15 cm werd zei die. Ik had verteld dat ik een 240 liter aquarium had, en hij zei dat dit makkelijk kon. Ik heb van deze soort vis dus ook 2 meegenomen.

De naam van de vis ben ik vergeten, maar nu ging ik thuis even zoeken op het internet en ik vind hem enorm veel op de pangasius lijken. Deze vissen worden echter enorm, en wil ik dus niet in mijn aquarium hebben.

Nu kan ik bijna niet geloven dat het om de pangasius gaat, want de verkoper is een goede aquariumzaak die mij altijd goed advies geeft. Iemand enig idee wat voor soort vis het ook zou kunnen zijn? Die dus lijkt op de pangasius, maar een stuk kleiner blijft?

Maak een foto van de vis en plaats hem hier,werkt een stuk makkelijker! 😉

Oeps.. da's een spannende keus, visjes meenemen zonder precies te weten welke het zijn 😉

Om deze vis gaat het, hoop dat het duidelijke te zien is:

649156aquaria17_0_84_image2_1.jpg

Idd een Pangasius.

De zelfde als de pangasius filet van de visboer.

kFdRdyNXdTEnjZJPNMmV6kq8vRwQuRaf.jpeg

Diamantgoeramie' swensen trouwens veel drijfplanten.

Daar was ik al bang voor, vond hem heel erg op die foto's lijken inderdaad.

Voor de diamantgoerami's heb ik veel drijfplanten ; )

aquaria17 zei:
Nu kan ik bijna niet geloven dat het om de pangasius gaat, want de verkoper is een goede aquariumzaak die mij altijd goed advies geeft.
Staat ie ook op de markt? 😉

Haha nee dat niet. Maar ik ga hem morgen eens even bellen en vragen hoe dit kan.

Zou ik zeker doen ja, en liefst wil je de wetenschappelijke naam van deze specifieke vissen (die zou hij moeten weten), stel dat 't toch een andere soort is..

Hij heeft alle latijnse namen er bij staan ja. Dus ga inderdaad vragen wat de naam van deze vis is volgens hem. En als het wel de pangasius is, dan wil ik wel eens weten waarom hij me die aansmeerd. Ik vroeg hem namelijk om een vis die in een 240 liter gehouden kan worden. En dat is de pangasius zeker niet!

Dat kan hij wel. Alleen zal het een jaartje duren, dan kan jij hem in de pan leggen.

Zo had in 3 Plectostomussen van 40-45 cm. in de 1.60 m.

Verkocht voor 2,50 euro p .stuk.

Zijn volgens mij opgegeten, zag het vanmorgen op discovery, werden ze op de markt verkocht,om opgegeten te worden.

Dus, wacht nog even.

Terug brengen ga ik niet doen, ze hebben al genoeg stress gehad. Laat ze maar zitten, en als ze dan te groot worden verkopen. Of misschien toch de pan?

Als ze groter worden eten ze alles wat in hun bek past dus lijkt me ook geen goed idee voor je gezelschapsbak toch?!

Daarbij zullen ze doodgaan doordat ze vergroeien. Geen prettig vooruitzicht. Heel eerlijk, zou ik ze afmaken. Dat is eigenlijk de meest diervriendelijke optie, ook al klinkt het misschien niet zo.

Zulke vissen zou ik niet opeten. Je weet niet in wat voor medicatie ze gezwommen hebben en op medicatie staat vrijwel altijd vermeld dat het niet geschikt is voor gebruik bij consumptiedieren. (Hoewel je ook echt niet wil weten hoe consumptiepanga's opgekweekt worden, want dan eet je het nooit meer)

Jones zei:
Daarbij zullen ze doodgaan doordat ze vergroeien.
Vermoedelijk bedoelde de dierenwinkel-medewerker dit met de stelling dat dit een kleiner blijvende soort is. 😉
Zoals jou zeer bekend.. ook een veel aangehangen stelling mbt goudvissen.

Tsja, als ze niet genoeg ruimte krijgen blijven ze ook klein. Maar dat dit enorme gevolgen heeft voor de gezondheid en het welzijn van de vis vergeten ze voor het gemak even.

Ik ben heel benieuwd wat ie morgen te zeggen heeft...

Ik ben vooral benieuwd onder welke naam de winkelier deze vis gekocht heeft bij de groothandel. Er zijn verschillende Pangasiussoorten in omloop en ze worden niet altijd correct benoemd. Het kan het verschil maken tussen of de vis 1 of 2 meter groot word (beiden veel te groot voor een aquarium natuurlijk, maar toch).

De winkelier vertelde mij, dat de vis ongeveer 15cm groot wordt en langzaam groeit. Dat vind ik zo raar, als het echt een vis is die 2 meter kan worden.

Als die vis echt maar 15 cm groot wordt, kan de winkelier ook de wetenschappelijke naam noemen van de soort en blijkt daaruit dat hij inderdaad klein blijft...

De winkelier gebeld, het is de pangasius micronema. Zou tussen de 12-15 cm worden en absoluut geen andere vissen eten. Iemand bekend met deze soort? Op google is er weinig over te vinden.

Bij Veldhuis wordt als lengte opgegeven voor de micronema..>80 cm.

Je hebt ook de macronema en daar wordt een lengte van rond de 30 cm opgegeven.

Pangasiidae - Speciaalzaak voor aquarianen en vijver- liefhebbers ...

0 artikelen. VISSEN. Pangasius hypophthalmus. 0. klik foto voor meer details �
Pangasius hypophthalmus ... Pangasius micronema Sutchi. 0. klik foto voor meer
...
www.aquariaveldhuis.nl/index.php?categoryID=1048 -

Zo ik zie, 80 cm.

Macronema is het niet. Is echt de micronema. Maar daar staat 80 cm inderdaad... Mooie boel dan. Maar zolang die m'n vissen maar niks aandoet. Dan moet ie er maar gewoon uit als ie te groot wordt. Ik zal hier wel even laten weten hoe de groei verloopt.

Doet hij wel,als hij groter wordt,hoor.

aquaria17 zei:
De winkelier gebeld, het is de pangasius micronema. Zou tussen de 12-15 cm worden en absoluut geen andere vissen eten. Iemand bekend met deze soort? Op google is er weinig over te vinden.

Misschien heeft de winkelier hem zo gekocht bij Ruinemans? (https://www.ruinemans.com/nl-NL/861/blauwe-haai.html) Die weten zo te zien ook niet wat ze verkopen, er staat "Pangasius Micronema/sutchi".

Pangasius micronema bestaat volgens mij niet eens, de Pangasius macronema wel maar deze wordt ook nog aardig groot. Hier een lijst met de beschreven soorten: http://www.planetcatfish.com/common/fam ... mily_id=21

Dus ,er is wel een 18 cm.
Smallest 182mm, largest 3000mm

Welke?? staat er niet bij.

Nr. 16 is de Micronemus. staat er wel bij.
Pseudolais micronemus
1000mm or 39.4" SL. Find near, nearer or same sized spp.

Was hier op het forum niet iemand die in zijn aquarium roofvissen wilde gaan houden? Even een dealtje sluiten want dit rooft zeker. Mocht het mislukken dan opkweken tot ze naar het wokrestaurant kunnen. Krijg je hem op je bordje weer terug.

Hobbygroet,
Jos Hut

Jos Hut zei:
Was hier op het forum niet iemand die in zijn aquarium roofvissen wilde gaan houden? Even een dealtje sluiten want dit rooft zeker. Mocht het mislukken dan opkweken tot ze naar het wokrestaurant kunnen. Krijg je hem op je bordje weer terug.

Hobbygroet,
Jos Hut
😀 :thumbs:

Bertus zei:
Dus ,er is wel een 18 cm.
Smallest 182mm, largest 3000mm

Welke?? staat er niet bij.

Nr. 16 is de Micronemus. staat er wel bij.
Pseudolais micronemus
1000mm or 39.4" SL. Find near, nearer or same sized spp.

Je hebt gelijk, die heb ik over het hoofd gezien. Kan ook 1 meter groot worden.

Deze pangasiusfilet word groot en kan je eigenlijk niet houden in een aquarium . Hij zwemt zich van zelf wel dood . Ze zouden ze moeten verbieden net als red rails en zilver haaien

Een pangasiusfilet is al dood.... hoeft alleen nog even gebakken te worden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan