Paniek?! lange worm in de bodem van het aquarium gespot.


S

Support4u

Guest
Ha Mensen,

Je maakt elke keer weer nieuwe dingen mee in onze aquariumhobby.
Kom ik vanmorgen uit mijn bed gestrompeld, ga zoals elke ochtend even voor mijn aquarium staan/zitten om te kijken hoe alles het maakt. En wat zie ik in de bodem tegen de ruit?! een lange dunne, wit/doorzichtige worm van ongeveer een cm of 7+

heb het gelijk maar even op de foto gezet.

De worm heeft 2 zeer bewegende uiteindes, die soms ook tegelijk boven de bodem uitstekken. (zal wel 2 koppig zijn)

Wat voor worm is dit precies, moet ik mij zorgen maken?! of juist blij ervan worden?

Klik op de onderstaande foto/link voor een 1080p foto,
Volgens mij is alles heel goed te zien.

MNX56t-FvR9v0Eaaq1JglMEuXYwao2_l.jpeg


En als je dan toch bezig ben, wat zijn al die kleine witte wormpjes. ze zitten over alle ruiten verspreid in het aquarium, maar de meeste zitten toch rond het bodem niveau.
 
Witte wormpjes: rotzooi wat tussen je planten heeft gezeten misschien?

die worm geen idee.
 
Ongetwijfeld..

Dan laat je de planten 1 dag in een emmer, en je probeert ze zo goed mogelijk af te spoelen voordat ze het aquarium in gaan.
En wat krijg je? wormen, poelslakken en ander ongewenst tuig..
En maar weer raden wat er in je bak zit, of het kwaad kan/doet en/of hoe je er vanaf komt..

gggrrrrr :(
 
maar dit is echt geen planaria. het is veel te lang!

het wormpje steekt half boven de bodem uit en maakt zwaaiende bewegingen.

WAT IS HET!

ik krijg geen antwoord gevonden via google.
wie is er hier een pro!? ;)
 
ze geven vanzelf antwoord met wat geduld. anders trek je hem eruit en steek je hem in een bakje?
 
Tubifex en regenwormen zijn beide rood toch?

plus regenwormen worden enorm groot...
 
O, en waarom zie ik dan witte eitjes?
OOk grote wormen zijn klein geweest.

En wat een dikke bodem,man.
Wat heb je er in zitten,behalve die planten?
 
@Berthus, kijk eens even hier wink ,???
Ja en.??

Hoe kan je daar nou vissen in gaan zetten.

Of wel?
waarom dan ZO,n bodem?? waar alles in weg zakt?
En de vissen niets kunnen vinden?
 
Als dat een 60cm bakje is dan geef ik Bertus wel een beetje gelijk. Die bodem is veel te dik en een bodem van zo n 4 cm is al meer dan genoeg vindt ik.
Zo gaat er ook veel zwemruimte verloren namelijk voor de bewoners.
 
waarom gaan we nu ineens klagen over een bodem, terwijl mij post geheel ergens anders over gaat..
 
Oh nee ik klaag niet hoor maar omdat ik iets lees over de bodem wil ik alleen maar aangeven dat het vrij dik is en in zo n 60cm bakje is dat een beetje zonde van de ruimte die je nu verliest. het is natuurlijk geheel jou keus hoe dik je de bodem maakt.
Het heeft op zich niets te maken met de worm, daar heb je gelijk in ;)
Ik heb zelf ook 2 bakken van 60 cm en schat dat ik er een bodem in heb van een dikke 4 cm.
 
waarom denken jullie dat de bodem zo dik is?
naar mij weten heb ik mij aan de vuistregel gehouden: minimaal 5 cm, wat in de meeste aquarium boeken word geschreven, en 10cm aan de achterkant. Alle planten zijn goed geworteld. en die trek je niet zomaar meer uit de bodem.
Dus volgens mij zit ik helemaal niet fout..

Het is een aquasoil bodem. de boel zakt er helemaal niet in weg!

En nu graag terug naar mijn originele vraag aub.
 
Je zegt 10 cm aan de achterkant. op een bakje die 30cm hoog is is dat erg veel vindt ik. ik heb de bodem overal even dik liggen en een dikke 4 cm.
Maar goed dat even terzijde want dat was je vraag niet nee.
Ik kan je alleen ook niet zeggen wat voor worm dit is. Als je op Google ook niks kan vinden dan is het te hopen dat een expert het je hier kan zeggen straks.
Ik zou het dier er niet in laten zitten want wellicht plant dat ding zich straks nog voort.
Ik hoop dat je je antwoord snel zult krijgen op de vraag.
 
Support4u zei:
waarom gaan we nu ineens klagen over een bodem, terwijl mij post geheel ergens anders over gaat..

Als jij op een fiets rijd,waar de moeren van los gaan,Zullen we dan ook niks zeggen.?
Dat je op je platte snuit valt.?

Maar,is goed joh,gewoon niks aan nemen,hoor.

En die worm???
Heb jij handjes? Haal hem er dan uit. Simpel zat.
 
Support4u zei:
waarom denken jullie dat de bodem zo dik is?
naar mij weten heb ik mij aan de vuistregel gehouden: minimaal 5 cm, wat in de meeste aquarium boeken word geschreven, en 10cm aan de achterkant. Alle planten zijn goed geworteld. en die trek je niet zomaar meer uit de bodem.
Dus volgens mij zit ik helemaal niet fout..

Het is een aquasoil bodem. de boel zakt er helemaal niet in weg!

En nu graag terug naar mijn originele vraag aub.

WAt ga je er dan in houden?
 
@John,

5cm zwemruimte in de hoogte is een drama? even algemeen bekeken.. heh.. zou de vis het echt merken?

Ik zal de worm dan maar verwijderen met een pincet. hoop dat ie niet opbreekt tijdens het uit de bodem trekken.

Echt de meuk die je soms mee krijgt bij nieuwe planten.. pppff.. denk dat alle aquariumhouders weleens wat dingen meemaken...
 
Dus vissen!.
Wat hebben vissen aan zo,n bodem?
Snap je het nog steeds niet?
 
nee Berthus ik snap het nog niet., je hebt sowieso enorm kortaf.
 
Wat je hebt zijn korrels.
Daar zakt het vuil tussen,wat je er niet meer uit krijg.
Een grint bodem,is betr te behandelen,met schoonmaken.
En de vissen kunnen op de bodem zoeken.
Zou jij daar cory,s opzetten?
 
Lieve Berthus,

Waarom denk je dat ik er een corry op wil zetten?

En ik weet niet of je bekent bent met aquascaping. maar dit is dus een bodem die ervoor gebruikt word.

Het vuil en dicht slippen valt wel mee. de bodem is juist luchtig.

Hou er momenteel vuurgarnalen op, en die vermaken zich prima ;)

inderdaad als je de balletjes zou pletten.. tja dan krijg je wel dicht slip gevaar. moet je trouwens wel veel moeite voor doen!

stukje omschrijving bodem:
Waterplanten hebben voedingsstoffen nodig die ze kunnen opnemen via de wortels. Flora Base bevat gebakken lava deeltjes, lava staat bekend om zijn zeer goede voedende eigenschappen voor planten.

- Is poreus, zorgt voor goede doorstroming van de bodem, voor gezonde wortelgroei en optimale bodembacteri�n groei en stofwisseling
 
Pff ik vind dat je behoorlijk vijandig doet beste.. De mensen hier proberen alleen maar mee te denken/ te helpen. Als je het ergens niet mee eens bent kun je dat ook rustig melden. Wat betreft bertus, ja die komt wel vaker kortaf/direct over. Maar dat is meer zijn manier van schrijven, verder niks mis met bertus, prima kerel.
 
Soms komen die dingen nou eenmaal niet goed over, manier van schrijven van bertus vond ik juist vrij vijandig ook in een van mijn topics, kan de topic starter dus goed begrijpen. Maar laten we rustig blijven, en on topic blijven.

Een vriend van mij doet aan aquascaping, er is niks miss met deze bodem, en wie zegt uberhaupt dat de topicstarter corydoras hierin gaat houden, for all we know, gaat hij hier een garnalen of kreeftenbak van maken, met groepje tetras erbij :p

Word wel vaker gedaan met dit soort bakken :)
 
Tenryo zei:
Soms komen die dingen nou eenmaal niet goed over, manier van schrijven van bertus vond ik juist vrij vijandig ook in een van mijn topics, kan de topic starter dus goed begrijpen. Maar laten we rustig blijven, en on topic blijven.

Een vriend van mij doet aan aquascaping, er is niks miss met deze bodem, en wie zegt uberhaupt dat de topicstarter corydoras hierin gaat houden, for all we know, gaat hij hier een garnalen of kreeftenbak van maken, met groepje tetras erbij :p

Word wel vaker gedaan met dit soort bakken :)

Echt waar?
Dan heb je het Niets over vissen,Toch?
 
Oh maar ik ben kalm hoor lieve mensen ;)

Btw ik heb de meetlat naast mijn aquarium bodem gehouden. 4.5 cm (voor)
Dus ik ben gewoon goed bezig. Niks te dik. ;)
Begon bijna aan mezelf te twijfelen haha.
 
Kan de enorme lange worm nu helaas niet meer terug vinden.
Maar het aquarium is nu gezond. De planten doen het goed. De garnalen leven nog en paren. Dus ik kan iets minder paniekerig doen :)

Ga morgen wel even kijken voor de eerste vissen. Die eten vast wel een paar wormpjes van de ruiten weg voor me :p
 
Wormen zijn niet altijd een teken van slechte dingen hoor.

Deze wormen worden aangeschreven zelfs als goed mits bepaalde condities:

Onder het zand/grind, niet op de ramen, en niet uitstekend boven het grind/zand, en er geen tientallen te vinden zijn. Schijnen zelfs opruimers te zijn, en dergelijke.

Maar ja, toch maar iets doen, lijkt me inderdaad beter :)
 
Die grote worm ga ik sowieso verwijderen zodra ik hem weer spot. heb er geen zin in dat ie zich gaan voortplanten. (zal al wel te laat zijn)
maar toch :p

@Bertus, no hard feelings tegen jou natuurlijk (even voor de duidelijkheid)
;)

kritiek is altijd welkom, maar wel graag geheel onderbouwen.
 

Terug
Bovenaan