Wat is er nieuw

Pantodon buchholzi (Vlindervis)

Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Leeftijd
48
Hij doet zijn Nederlandse naam eer aan. Ik ben van plan het visbestand van mijn Afrika-bak op te splitsen. Ik heb een tweedehands aquarium bijgekocht en wil dan daarin een kleine groep van deze bijzondere vis huisvesten, samen met wat andere vissen. Nu zit hij nog alleen.

Bijlagen

• 9D327DA5-2EC7-425A-8BA3-31441B8B08D9.jpeg
    9D327DA5-2EC7-425A-8BA3-31441B8B08D9.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 24
Hoe groot is je bak? Want ze vinden wel dat ze ruimte nodig hebben.

Huidige wateroppervlak is 120x40 cm (een Aquatlantis aquarium), het ‘nieuwe’ aquarium 100x60 cm (Eheim incpiria).

Ik kan alleen maar naar mijn vlindervis kijken en je vertellen wanneer hij vindt, dat zijn 'personal space' bedreigd wordt. Ik heb een oppervlak van 2mx 40cm, en ik zou daar maximaal 3 vlindervissen in durven houden, maar als ik on the safe side wil zitten, me tot twee beperken.

Maakt het uit hoe mannen en vrouwen reageren? Ik heb nu een man.

Voor zover ik weet niet. Maar ik heb er maar eentje, en heb me er niet in verdiept of het een m of v is. Ik heb het vermoeden dat ze vooral hun jachtterrein verdedigen, aangezien mijn vlinder gewoon iedereen wegjaagt of zelf ervandoor gaat, als iemand te dichtbij komt.

Mijn vlindervis vind ik eerder schuw. Toen ik nog een Epiplatys had die ook bovenin zwom was er heel af en toe onenigheid, maar bieden hadden een soort van vaste plek in het aquarium. Ik heb veel planten waartussen ze kunnen schuilen.

Naar mijn ervaring zijn vlindervissen beter alleen te houden. Maar hou ons aub op de hoogte mocht je er nog een bij halen. Ben erg benieuwd of het goed samen gaat.

Wat ga je er verder bij houden?

Na deze reacties ga ik wel twijfelen of ik meerdere vlindervissen moet houden. Ik wil in de Eheim de vlindervis (of meerdere) samen met mijn Phenacogrammus sp. phantastique (16 stuks) en de Synodontis flavitaeniatus (6 stuks) huisvesten.
De Alestopetersius smykalai (8 stuks) blijven samen met Synodontis contractus (6 stuks) en een paar Atya gabonensis in de Aquatlantis. Misschien dat ik hier dan nog een andere soort scholenvis bij doe of hopelijk tegen die tijd is A. smykalai ergens te verkrijgen.

Beperk je tot eentje?
Vlindervissen eten echt alleen van het wateroppervlak, dus zolang de andere vissen niet meermaals pal voor z'n (haar) bek langszwemmen, lopen ze weinig risico.

De andere vissen passen niet in zijn bek😉. Ik heb deze nu bijna drie jaar, ik voer hem krekels, vliegen, af en toe een klein sprinkhaantje, maar dat is niet een favoriet. De andere vissen krijgen ander levend voer en granulaat dat uiteindelijk zinkt, dus ze zitten de vlindervis niet echt in de weg. Heel soms zie ik de vlindervis ‘s avonds ergens in de middenlaag zwemmen zonder dat hij vervelend doet naar de andere vissen.

Ik heb de mijne (behoorlijk snel overigens) geleerd om granulaat (van Sera, dat zinkt niet direct) te eten. Paar keer wat Levende muggenlarven gegeven en daar wat granulaat tussen gestrooid.

Ik heb de mijne (behoorlijk snel overigens) geleerd om granulaat (van Sera, dat zinkt niet direct) te eten. Paar keer wat Levende muggenlarven gegeven en daar wat granulaat tussen gestrooid.
Bij de LFS at deze ook gedroogde insecten, bij mij is hij verwend 😂. Soms pakt hij de muggenlarven die blijven drijven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan