Wat is er nieuw

pantsermeerval?

• Onderwerp starter Onderwerp starter rob1970
  • Startdatum Startdatum
R

rob1970

Guest
Hoi,

dit zou een pantsermeerval moeten zijn.

Klopt het wat ze me vertellen?

557698_0_82_pantser1.jpg

578761_0_82_pantser2.jpg

Het is zeker een pantsermeerval (Loricariidae). Dit wordt een grote jongen, exacte soort moet ik je schuldig blijven. Maar waarschijnlijk een Hypostomus Plecostomus.

Ok super bedankt.

Hij is al 30cm dus komt goed

Even gegoogled op Hypostomus Plecostomus
Maar die ziet er toch wat anders uit.

Of is het hem toch?

Op Google kun je de beste informatie, maar ook de grootst mogelijke onzin vinden. Dat zegt mij dus niks.
Met de verwijzing van Botia naar PlanetCatfish kan ik al wat meer.

Maar het meeste vertrouwen heb ik toch in FishBase.org en SeriouslyFish.com.
Helaas vind ik bij de eerste geen resultaten bij Hypostomus �f plecostomus.
Bij SeriouslyFish vind ik alleen de Hypostomus plecostomoides, die ik helaas totaal niet op deze vis vind lijken.

Nou had ik al enige tijd moeite met de H. plecostomus die winkels aanbieden, die lijken namelijk vaak volstrekt niet op elkaar, maar ik begin me nu af te vragen of dat wel een bestaande soort is. Het lijkt toch echt wel een beetje op een vergaarbak voor alle Loricaridae waarvan de verkoper (en misschien ook de groothandel of importeur) de soortnaam niet weet.

Is er hier toevallig iemand die hier wat meer duidelijkheid over kan geven?

Botia verwijst niet alleen naar planetcatfish, maar ook nog eens daarbinnen naar de soort die het volgens hem is. En die zie ik er ook wel in, de pardalis.

Dat er geregeld iets onterecht als Hypostomus plecostomus wordt gelabeld (wat ook geldt voor Ancistrus) moge duidelijk zijn.
Overigens waardeer ik seriouslyfish en fishbase zeer, maar is voor meervallen planetcatfish wat mij betreft onge�venaard.
Ik weet dus niet wat je nog meer zou willen weten Paddy.K?

~ Ivo

Tankton zei:
Het is zeker een pantsermeerval (Loricariidae). Dit wordt een grote jongen, exacte soort moet ik je schuldig blijven. Maar waarschijnlijk een Hypostomus Plecostomus.

Het is een harnasmeerval geen pantsermeerval, pantser is een andere sport zoals Cory's en Hoplo's

Dat is scherp gespot!

Voor de goede orde:
- harnasmeervallen (Loricariidae)
- pantsermeervallen (Callichthyidae)

Mascha&Ivo zei:
Botia verwijst niet alleen naar planetcatfish, maar ook nog eens daarbinnen naar de soort die het volgens hem is. En die zie ik er ook wel in, de pardalis.

Dat er geregeld iets onterecht als Hypostomus plecostomus wordt gelabeld (wat ook geldt voor Ancistrus) moge duidelijk zijn.
Overigens waardeer ik seriouslyfish en fishbase zeer, maar is voor meervallen planetcatfish wat mij betreft onge�venaard.
Ik weet dus niet wat je nog meer zou willen weten Paddy.K?

~ Ivo

Wat ik bedoelde, is dat ik al zoveel verschillende als H. plecostomus gelabelde soorten heb gezien, dat ik me afvroeg of de vergaarbak voor mensen die het eigenlijk niet zo precies weten eigenlijk wel een bestaande soortnaam is.

Op planetcatfish zie ik de betreffende soort inderdaad beschreven; die zal dus bestaan. Maar de vis die daarbij wordt afgebeeld, heb ik bij mijn weten nog nooit in een winkel gezien.
Wel veel mis-labelde P. pardalis en P. gibbiceps, inderdaad.

Ik ben dus in ieder geval iets wijzer geworden dan ik was: Hypostomus plecostomus bestaat. Wat ik me dan nog steeds w�l afvraag: is de �chte H. plecostomus dan eigenlijk wel in de handel te vinden? Niet dat ik er ��n wil kopen, hoor, maar ik ben nou eenmaal best nieuwsgierig .....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan