par waarde juwel helialux

ropje

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2019
Berichten
651
Leeftijd
63
Locatie
nijmegen
ik vraag mij af kun je aan de hand van de gegevens die ik van juwel gekregen heb,de par waarde berekenen op een diepte van 45cm of is dat alleen te meten.juwel schreef mij dat de par waarde van mijn helialux 1200,
200 par was gemeten op 20cm afstand van de lamp
 
Zover ik weet is dat alleen te meten maar ik ben geen techneut.
 
daar was ikzelf ook al bang voor,maar ik dacht ,ik vraag het toch maar even na.
 
Vragen kan nooit geen kwaad en ik heb het ook moeten opzoeken;)
 
ik vraag mij af kun je aan de hand van de gegevens die ik van juwel gekregen heb,de par waarde berekenen op een diepte van 45cm of is dat alleen te meten.juwel schreef mij dat de par waarde van mijn helialux 1200,
200 par was gemeten op 20cm afstand van de lamp
Verder moet je je dan nog afvragen hoe dit is gemeten. Zomaar 20 cm vanaf de lamp? Boven of onder water? Licht intensiteit verminderd namelijk razendsnel door water, bovendien speelt de kleur dan ook nog een rol. Om dus te weten moet je dus inderdaad meten...
 
Buiten hetgeen om wat @benvo zegt is het niet echt goed te berekenen wat de PAR doet over langere afstand.
Dat hangt namelijk ook af van de gebruikte leds en water omstandigheden.
In troebel water neemt je PAR nog sneller af dan in helder water, ook kan je water verkleuren door de tijd heen ondanks dat het helder lijkt
 
bedankt voor de reacties,ik snap dat er teveel variabelen zijn voor een berekening.maar was leuk geweest als het bij benadering mogelijk was.want tenslotte hebben de meesten niet zomaar een par meter op de schap liggen.
 
bedankt ik ga het van het weekend eens rustig voor zitten,en kijken of ik eruit kom.
 
Terug
Bovenaan