Wat is er nieuw

Paradijsvissen, zijn dit mannen of vrouwen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter hoekzemaar
  • Startdatum Startdatum
H

hoekzemaar

Guest
Wij hebben in onze Cayman 110 bak een paar weken geleden twee groepjes van 4 jonge paradijsvissen gedaan. Het gaat om een groepje blauwe en een groepje rode. Het doel was om zo in beide groepen een koppel te laten ontstaan en dan waarschijnlijk een of beide koppels te houden. Allemaal afhankelijk van hoe het zou gaan. We wilde het zo doen omdat het moeilijk is op jonge leeftijd onderscheid te maken tussen man en vrouw. Uiteraard gaan we zsm naar een kloppende hoeveelheid.

De afgelopen week beginnen ze ontzettend veel ruzie te maken. Een blauwe variant is overduidelijk een man maar de rest zijn we niet zeker van. De rode ontwikkelen helemaal geen lange vinnen. Ik weet echt niet meer hoe ik onderscheid moet maken en ik heb een serie foto's gemaakt. Wellicht kan iemand hier een gok doen of we er ook vrouwen bij hebben zitten? Wat me ook opvalt is dat de rode er nog niet erg geweldig uitzien. Ze zaten al een lange tijd in de bak bij de intratuin en werden tegen een sterke aanbieding weg gedaan. Toen we ze kochten zagen ze er zeer mager en versleten uit maar ze knappen niet zo snel op als ik had gehoopt.

Verder misschien dat het gedrag nog wat kan zeggen? Vechten vrouwen onderling ook of alleen mannen?

abavNeoIWEsI32-JqRhGGKqX2zBEmayh.jpeg

Paradijsvisen hou je het liefste koel zo tussen de 16-22 graden. Met veel drijfplanten. Hou je ze niet koel dan heb je snel ruzie in de tent. Het zijn echt vissen voor het sub-tropisch aquarium.

De eerst 3 foto's is een twijfel een vrouwtje of een jonge man (mannen kunnen ook vrij dik zijn).

Dan wat foto's van een zeer slechte kwaliteit Paradijsvis dames waarvan de eerste wel erg slecht is. Kijk alleen al naar die kop.

En de laatste is een mooie man.

In jou bak zou ik ��n man en 3 dames houden.

http://www.hobbykwekers.nl/vissendataba ... aradijsvis

Ik ben me bewust dat het subtropische vissen zijn. Daarom hebben we ze ook genomen. Ze zitten op kamertemperatuur en momenteel is de bak 19-21 graden.

Dat die rodere er slecht uitzagen wist ik wel. Overigens ben ik benieuwd wat er verder zeer slecht aan is? Dan weet ik ook waar ik goed op moet letten in de toekomst. En ik vraag me af of die nog herstellen? Ze zagen er werkelijk dramatisch uit in de winkel. Ik dacht zelf aan het gedrag dat er ook wel een mannetje tussen zat want eentje valt ook wel eens het blauwe mannetje aan.

Slechte kop, slechte bouw, slechte vinnen. Alleen die van de een op 1 na laatste foto kan nog wat knaps worden.

De blauwe zien er netjes uit.

Overigens dacht ik ergens te lezen dat vrouwtjes een rondere buik hebben en mannetjes afgevlakte zijn maar dat kan ik niet meer terug vinden.

Normaal wel ja, maar niet als ze flink gevoerd worden zoals jouwe.😉

Haha, ze hadden inderdaad net gegeten 🙂 Dan komen ze mooi naar voren voor de foto 🙂

Maar bedankt voor opmerkingen. Ik zal denk ik de blauwe nog maar houden en kijken hoe die zich ontwikkelen. Als blijkt dat daar twee mannen bij zitten gaat er een uit. Nu hopen dat er ook twee of drie vrouwtjes bij zitten...

Op de laatste foto na is het inderdaad nog best lastig te beoordelen.
Wat ik nu ga roepen is dus niet meer dan een gerichte gok, en de richting zit vooral in de vinvorm en lichaamsbouw.

foto 1: vrouw
foto 2: vrouw
foto 3: man
foto 4: vrouw of - waarschijnlijker - man met ernstig beschadigde vinnen
foto 5: vrouw met gebrekkige bouw en ernstig beschadigde vinnen
foto 6: man met gebrekkige bouw en ernstig beschadigde vinnen
foto 7: vrij duidelijke (�n mooi gebouwde) vrouw, met wel beschadigde vinnen
foto 8: zekere (�n mooie) man

Oftewel: eigenlijk zit er maar ��n �cht mooie vis bij, foto 8, en met de redelijk uitziende vrouw op foto 1 zou dat een blauw koppel kunnen zijn.
Foto's 2 en 3 zien er best redelijk uit, dat zou met goede verzorging best nog eens goed kunnen komen. En dat zou dan een blauw koppel kunnen zijn.
En met de vrouw op foto 7, die er volgens mij niet �cht slecht uitziet, zou het een harem kunnen zijn, maar dan met 2 blauwe en 1 rode vis.

De andere 3 vind ik er echt erbarmelijk uitzien. Dat ligt niet aan jou, want je hebt ze nog maar n�t, maar ik vraag me af waar je de vissen vandaan hebt. Heel veel beschadigingen aan de vinnen, behoorlijk mager, en ik denk helaas een aantal ook met "misvormingen" die niet meer over gaan.

Persoonlijk zou ik de vissen op foto 8, foto 1 en foto 2 houden, en de rest terugbrengen.
Je zou ook de man op foto 3 erbij kunnen houden, en er 2 mooie blauwe vrouwen bij halen.
De rode vrouw op foto 7 ziet er op zich best behoorlijk uit, maar dat zou dan de enige rode vis zijn. Zelf zou ik er niet voor kiezen die te houden en er een mooie rode man en een mooie rode vrouw bij te zetten, je hebt dan twee varianten bij elkaar en de vissen gaan zich bij hun partnerkeuze niets van het door ons gemaakte kleuronderscheid aantrekken.

Er blijft dus eigenlijk toch wel wat bruikbaars over, succes ermee!

Ik heb de rode gehaald bij de Intratuin in Arnhem. Ze zagen er nog veel erger uit twee welen geleden. Ze gaven ook toe dat ze de vissen al lange tijd in de bak hadden en ze niet kwijt raakten en daarom boden ze ze aan voor een bijzonder leuke prijs. Ik heb ze meegenomen met de hoop dat ze nog op zouden knappen maar dat gaat erg langzaam. Overigens hebben we hier ook een groep Puntius Semifasciolatus (wildkleur) gehaald en die doen het echt super en zijn erg mooi op kleur!

De blauwe vissen komen van de Intratuin in Duiven.

Ik zal ook zeker niet beweren dat vissen bij - bijvoorbeeld - een Intratuin van mindere kwaliteit zijn.
Een van de mooiste maanvissen die ik heb gehad kwam van een BoerenBond, en pas geleden heb ik 2 prachtige sleutelgatcichliden gekocht bij een tuincentrum hier in de buurt. Alleen moet je er rekening mee houden dat de kwaliteit bij dat soort verkopers minder wordt gecontroleerd dan bij een speciaalzaak; dat zul je dus z�lf moeten doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan