Wat is er nieuw

Parasiet of wormen dwergkreeft?

NLP

Member
Lid geworden
2 november 2022
Berichten
9
Leeftijd
34
Hoi allemaal,

Mijn dwergkreeften (diminutus cambarellus, erg vreedzame kreeftjes) hebben al een tijdje rare witte/transparante uitsteeksels die uit hun pantser komen. Eerst dacht ik dat ze niet goed verveld waren en dat ze het extra vel van hun poten niet hadden verloren. Maar het zit er enkele maanden later nog steeds en het worden er meer. Ik kan niet veel vinden over dit ziektebeeld, hebben jullie misschien een idee van wat het kan zijn en wat ik ertegen kan doen? Gelukkig eten ze nog prima en ze hebben ook hun eitjes nog kunnen voldragen, dus het ziet er niet uit alsof ze er erg veel last van hebben. Maar na het vervellen zitten ze er nog steeds. Ik heb ze al wel apart gezet in een ander aquarium, want het begon met één kreeft en nu hebben meerdere deze rare wormvormige aanhangsels. Ik heb een foto bijgevoegd waar je er eentje kan zien. Er zit een rood cirkeltje omheen.

Graag hoor ik wat jullie ervan denken!
 

Bijlagen

  • IMG_20240918_220159.jpg
    IMG_20240918_220159.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 21
Misschien is kijken dat je er eentje uit kan trekken met een pincet om een betere foto te krijgen, deze kreeftjes kun je makkelijk op je hand leggen, heb ze zelf ook.
Geen idee wat het zo is, zou denken aan een worm :S
 
  • Leuk
Waarderingen: NLP
Ik zat inderdaad erover na te denken om ze er gewoon uit te trekken, maar ik was bang dat ik de kreeftjes daardoor zou verwonden. Of dat het misschien helemaal niet zou werken en dat het toch terug zou komen. Is het veilig om de dwergkreeften voor een paar minuten in een zoutbad te doen? Dat helpt soms tegen parasieten, las ik.
 
verwacht niet dat ze aan een zoutbadje dood gaan, kunnen over het algemeen wel wat hebben, je kan er eerst 1 proberen en degene die je gedaan hebben tijdelijk in een 3-5 liter emmer zetten met paar wat stukjes blad/takjes en dan de volgende dag nog een, handigste is een doorzichte emmer of bak dat je ze goed kunt zien
 
  • Leuk
Waarderingen: NLP
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan