Parelschub sluier beide kanten schubben kwijt.


K

Kashi

Guest
Beste aquariumliefhebbers.

ik weet niet of dit onder ziekte valt maar ik heb sinds 2 dagen 1 van mijn 5 parelschub suilertjes die aan beide kanten zo goed als alle schubjes mist. Ik heb hem voorlopig apart geplaatst omdat de andere hem zijn beginnen aanvallen. als het "moet" zwemt hij mooi maar anders glijd die maar mee met de stroming, voorlopig is hij erg verzwakt en hangt rustig aan het wateroppervlak. hij ademt rustig. Eten doet hij ook, maar weinig.

ik dacht eerst dat hij zichzelf had vast gezwommen en door proberen los te komen zo de verwondingen heeft opgelopen maar toen ik de andere zag aanvallen weet ik nu niet zeker wat er gaande is. geen enkele van de overige 4 vertoond gelijkaardige symptomen dus weet ik niet of dit wel een ziekte is.
zijn onderste vinnen zijn ook aangetast waarschijnlijk door zijn medebewoners. alle andere vinnen van de vissen zien er super uit.

dit is de eerste maal dat ik iets dergelijk zie na 6 jaar aquariumervaring te hebben.

Wat moet ik hiermee doen? hopelijk hebben jullie het antwoord.

Alvast bedankt!

Aquarium is een Lido 200L
waterwaardes (volgens de kweker waar ik de visjes 2 jaar terug ben gaan halen zijn die goed):
PH: 7
GH: 11 dh
KH: 8 dh
geen nitriet
nitraat ligt lager dan 1mg/l
geen chloor.

1.jpg

3.jpg

4.jpg
 

Bijlagen

  • 2.jpg
    2.jpg
    51.9 KB · Weergaven: 56
Ik weet alleen dat bij parelschubsluiers de schubben, als ze eenmaal beschadigd zijn, teruggroeien als gewone schubben. Ze zijn daarom kwetsbaarder voor ruwe decoratie en stenen. Je hebt ze nu twee jaar, schrijf je. Kan het zijn dat er een mannetje tussen zit die op de dames jaagt? Ik heb begrepen dat de mannen de vrouwtjes behoorlijk kunnen opjagen en eitjes eruit "beuken". De sluierexpert op dit forum is denk ik nog op vakantie, maar misschien heb je hier wat aan.
 

Terug
Bovenaan