Parende farlowella's?


L

Loaches

Guest
IMG_6162.JPG
Twee van m'n farlowella's zitten constant over elkaar heen te kruipen en de ene heeft een dikke buik en er hangt een ei uit?
IMG_6163.JPG

Leggen ze eieren op het glas?
 
Heel gaaf... zijn dit F. vittatus? Zijn deze eigenlijk lastig te kweken?
 
@coenb Zijn dezelfde die jij hebt indd.

Mooi om te zien hoor! Dit is inderdaad kweekgedrag. Het vrouwtje is lekker gevuld en zit vol met eieren. Hebben ze nog meer eieren gelegd? Meestal komen er een stuk meer uit.

Kweek zelf is niet zo moeilijk. Met een volwassen paar, goed voer en een klein beetje geduld heb je al een goede kans op eitjes. Het lastigste komt echter pas nadat de jongen zijn uitgekomen. De jongen hebben veel voer nodig en groeien vrij langzaam. Ze moeten constant in het voer zitten en zullen er maar weinig moeite voor doen. Vaak worden er groentes zoals komkommer/rode paprika in gelegd en daarnaast nog verschillende soorten droog voer(fijngemalen tabletten/stofvoer). Geloof dat de jongen levend voer ook kunnen waarderen.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Heb veel onderzoek naar deze vissen gedaan omdat ik er binnenkort ook een kweekbak voor ga opzetten samen met nog andere zweepstaarten.
 
Bedankt allemaal :D
 
@coenb Zijn dezelfde die jij hebt indd.

Mooi om te zien hoor! Dit is inderdaad kweekgedrag. Het vrouwtje is lekker gevuld en zit vol met eieren. Hebben ze nog meer eieren gelegd? Meestal komen er een stuk meer uit.

Kweek zelf is niet zo moeilijk. Met een volwassen paar, goed voer en een klein beetje geduld heb je al een goede kans op eitjes. Het lastigste komt echter pas nadat de jongen zijn uitgekomen. De jongen hebben veel voer nodig en groeien vrij langzaam. Ze moeten constant in het voer zitten en zullen er maar weinig moeite voor doen. Vaak worden er groentes zoals komkommer/rode paprika in gelegd en daarnaast nog verschillende soorten droog voer(fijngemalen tabletten/stofvoer). Geloof dat de jongen levend voer ook kunnen waarderen.

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust. Heb veel onderzoek naar deze vissen gedaan omdat ik er binnenkort ook een kweekbak voor ga opzetten samen met nog andere zweepstaarten.
Wauw Hardstikke bedankt!!
Waar leggen ze normaal hun eieren? Ik heb na het ene ei niks meer kunnen ontdekken, maar ze dartelen nogsteeds continu achter elkaar aan in de bak.
Ben wel benieuwd naar jouw bak straks :D
 
Heb je al meer eitjes gezien nu?
 
Farlowella's leggen hun eitjes meestal 3-4 per keer, en dan uiteindelijk een groep van 50-100 eitjes. Het mannetje gaat er boven op zitten en bewaakt ze. Ze worden doorgaands op het glas gelegd, maar ook andere (verticale) oppervlakken kunnen worden gebruikt. Het is heel normaal dat ze nog een beetje moeten ''oefenen''. Na een paar keer zullen ze het pas onder de knie hebben, en het gaat dus meestal de eerste paar keren fout. Advies: gewoon lekker zo laten en misschien volgende keer kan je nog een mooi aantal larfjes verwachten. Heb je nog meer eitjes ontdekt?
 
Ik heb niet meer eitjes kunnen ontdekken helaas. Ik hoop maar dat ze haar eieren kwijt kan, want ik heb een aantal keer mee gemaakt dat een vis z'n eieren niet kwijt kon en er aan is gestorven:'((een keer een aalvis en een Siamese algeneter)
Ik heb in totaal drie farlowella's en volgens mij zijn het twee mannen en 1 vrouw, is dat misschien een verkeerde combi of maakt dat niet uit?
Heel erg bedankt voor alle info! :D
 
Ik hoop in elk geval dat het allemaal goed zal komen dan. Je hebt al pech genoeg de laatste tijd:)
 
Heb je er nog bijvissen in? ook op de bodem. Die zijn rap in eieren roven ,hoor.

Daarom heb ik mijn bakken leeg gehaald, en alleen sturisoma,s erin.
Heb nu om de 2 maanden jongen.
 
Zoals bertus aangeeft zijn ancistrussen eierenrovers indd. Mannetje gaat over het algemeen heel netjes op zijn eieren zitten en probeert het wel te bewaken tegen indringers.

Verhouding maakt niet zo veel uit. De mannen vechten niet echt gelukkig. Af en toe een beetje sparren om de beste plek, maar meer ook niet. Misschien ook maar beter zo, de vrouw zal nu de man kiezen die het beste voor de eitjes zorgt.:!
 
Heb je er nog bijvissen in? ook op de bodem. Die zijn rap in eieren roven ,hoor.

Daarom heb ik mijn bakken leeg gehaald, en alleen sturisoma,s erin.
Heb nu om de 2 maanden jongen.
Thanks, er zitten inderdaad wel wat zand aaltjes in de bodem die waarschijnlijk wel een eitje als afwisseling lusten.. :oops:
Het zou leuk zijn als er babies komen, maar als het niet lukt dan vind ik het ook niet heel erg, ik hoop alleen dat de vrouw wel haar eieren eruit werpt en niet verstopt raakt ervan..
Sturisoma vind ik trouwens ook erg leuk:thumbs:
 
Zoals bertus aangeeft zijn ancistrussen eierenrovers indd. Mannetje gaat over het algemeen heel netjes op zijn eieren zitten en probeert het wel te bewaken tegen indringers.

Verhouding maakt niet zo veel uit. De mannen vechten niet echt gelukkig. Af en toe een beetje sparren om de beste plek, maar meer ook niet. Misschien ook maar beter zo, de vrouw zal nu de man kiezen die het beste voor de eitjes zorgt.:!
Bedankt!
Haha dat klinkt wel luxe voor de vrouw! Welke temperatuur is eigenlijk het best voor ze om de eieren te werpen? De vrouw heeft nogsteeds een bolle buik, dus ik denk dat ze haar eieren nog in haar buik heeft.
Hoe kun je eigenlijk het verschil tussen vittatus en acus zien? De ene man is namelijk echt goudkleurig met een hele duidelijk afgetekende zwarte streep en de anderen zijn wat meer bruinig met minder fel afgetekende zwarte streep.
 
Hoe kun je eigenlijk het verschil tussen vittatus en acus zien? De ene man is namelijk echt goudkleurig met een hele duidelijk afgetekende zwarte streep en de anderen zijn wat meer bruinig met minder fel afgetekende zwarte streep.
De ene wordt eigenlijk nooit geimporteerd en is meestal de andere. Dat had Ivo op een van mijn topics gezegd, maar ik weet niet welke van de twee geimporteerd wordt. Ik ga even kijken en dan edit ik dit bericht.

Screenshot_2017-03-06-19-27-06.png

Oftewel, acus zal je hier niet vinden tenzij je bij een zaak zoals Utaka koopt die zelf importeert.
 
Laatst bewerkt:
IMG_6183.JPG
Ik zie nu wel eitjes op het zand liggen die los over de bodem rollen... zouden dit de farlowella's eitjes zijn?
 
IMG_6184.JPG
Ik heb er een aantal verzameld in een kweekbakje, zal wel niks uitkomen maar wie weet...
De vrouw heeft overigens wel nogsteeds een hele dikke buik

IMG_6184.JPG
 
:D
 
Het houdt ook nog eens van de straat;)
 
Haha. Denk alleen niet dat ze gaan uitkomen, meestal zijn die gevallen eitjes onbevrucht als ik het me goed herinner. Mannetje en vrouwtje zullen nog een beetje moeten oefenen maar het is een super goed teken dat ze het wel proberen.

Wat voer je ze eigenlijk? Ze zien er echt heel goed doorvoed uit:thumbs:
 
Haha. Denk alleen niet dat ze gaan uitkomen, meestal zijn die gevallen eitjes onbevrucht als ik het me goed herinner. Mannetje en vrouwtje zullen nog een beetje moeten oefenen maar het is een super goed teken dat ze het wel proberen.

Wat voer je ze eigenlijk? Ze zien er echt heel goed doorvoed uit:thumbs:
Dankjewel
Denk inderdaad ook niet dat ze uitkomen, maar wie weet :daisy:
Er waren vandaag twee verschimmelde eitjes die heb ik een uit gehaald.
Ze eten eigenlijk met de pot mee van de naalden (witte muggenlarven, artemia, mysis, daphnia en soms rode muggenlarven. En ze zijn natuurlijk de schoonmakers van de bak (samen met 1 ancistrus en een sewelia) zijn ze verantwoordelijk voor alle ruiten en planten algenvrij te houden
:)
 
Farlowella acus heeft een duidelijk kortere neus dan alle andere Farlowella soorten.
Thanks
Dus de kleur/huidstructuur is geen indicatie?
 
Neen. Zelfs binnen een soort of individu kan kleurverschil bestaan.

https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=777
Het verschil met andere Farlowella soorten is eigenlijk enorm makkelijk te zien.
Die andere Farlowella uit elkaar zien te houden, dát is de uitdaging ;-)
Wow bedankt! ik begin trouwens te twijfelen of ik dan toch niet acus heb gezien die vergelijkingsfoto. Ik heb Ze ooit via marktplaats dus ik weet niet waar ze vandaan komen..
 
Ze eten eigenlijk met de pot mee van de naalden (witte muggenlarven, artemia, mysis, daphnia en soms rode muggenlarven. En ze zijn natuurlijk de schoonmakers van de bak (samen met 1 ancistrus en een sewelia) zijn ze verantwoordelijk voor alle ruiten en planten algenvrij te houden
:)

Ah kijk dat verklaart een hele hoop. Van al dat levend voer zullen ze indd lekker dik worden.
 
Hoe staat het met de geraapte eitjes nu dan?
 
Ah kijk dat verklaart een hele hoop. Van al dat levend voer zullen ze indd lekker dik worden.
Vind je dat ze te dik zijn? Want dat is ook niet de bedoeling natuurlijk...ik wil wel dat ze gezond zijn en blijven.
Als ze echt te dik zijn dan moet ik ze overplaatsen naar de 180 bak, want in de 120 bak kan ik niet minder voeren vanwege de naalden..
 

Terug
Bovenaan