Wat is er nieuw

Pas op met AquaFlow100 en garnalen/baby visjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Op dit forum is al van alles te lezen over het AquaFlow100 filter, maar ik heb vandaag iets vervelends meegemaakt, wat ik toch even wil delen om misschien meer dierenleed te voorkomen.

Ik zie dat dit filter vaak wordt aanbevolen en dat er discussie is over hoe veilig het is voor garnalen en baby vissen. Meestal wordt er aangegeven dat als je b.v. een stukje panty aan de onderkant van de spons doet, het filter veilig is.

Helaas heb ik vandaag gemerkt dat dit niet het geval is. Ik had de laatste weken een ingedraaide Aquaflow 100 in ��n van mijn bakken meedraaien als extra filter. Omdat het mijn Corydoras pygmaeus kweekbak is, had ik voor de zekerheid een stukje panty onder bij de spons gedaan om het filter helemaal veilig te maken.

Sinds een week zaten er ook citroengarnalen in het aquarium en daarvan was ik er een paar kwijt. Het extra filter had er inmiddels lang genoeg ingezeten, dus ik heb het er vandaag uitgehaald. Bij het schoonmaken zag ik opeens iets geks, wat een staart van een (dode) citroengarnaal bleek te zijn. Toen ik het compartiment, waar de rotor in zit, openmaakte, kwamen er nog 2 (gelukkig nog levende) garnalen uit.

Er zijn twee mogelijkheden hoe de garnalen hier terecht gekomen zijn. Of ze zijn tegen de stroom in de uitstroom ingezwommen (het uitstroompijpje zat er niet op), wat me erg onwaarschijnlijk lijkt of ze zijn via het gat van de kabel het filter ingeklommen.
Ik weet dat ook hier flink wat discussie over is, maar ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat bij op z'n minst een deel van deze filters dit gat open en dus een probleem is.

Dus voor iedereen die een AquaFlow100 gebruikt i.c.m. met garnalen of baby visjes, stop a.u.b. voor de zekerheid wat filterwatten in dit gat, want dit kan dus een probleem zijn.

Balen voor je diertjes Marlonneke maar dat vertel ik hier al een aantal jaren over dit filtertje idd maar heb je nu niks meer aan.
Komen langs het gat van de stroomkabel in het filter want dat zuigt gewoon water aan.
Staat zelfs nog ergens een topic met wat foto's van me om het precies te laten zien.

Dat had ik inderdaad al eerder gelezen en ter harte genomen. Ik heb twee van dit soort filters en volgens mij is het bij ��n van de twee een probleem en bij de andere niet. Mijn tweede AquaFlow100 heb ik beschermd met wat watten, maar dat was blijkbaar precies de verkeerde. Bij deze heb ik er niet aan gedacht en dan word je helaas gelijk afgestraft.

Er zijn mensen die dit blijven tegenspreken en de AquaFlow100 wordt dus regelmatig aanbevolen als een veilig filter, dus vandaar dat het me zinvol leek om mijn ervaring op te schrijven als een soort van extra bewijs (zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, maar dat is het blijkbaar wel). Hopelijk wordt er nu eindelijk een keertje geluisterd 😉.

Ja je hebt gelijk Marlonneke en je moet hem inderdaad wel veilig maken. ook bij het schuifregelaartje heb ik een stukje sateprikker schuin in gedaan omdat daar ook iets aan ruimte zit. En bij het snoer heb ik ook een propje filterwatten ingeduwd.

Naar dat schuifje ga ik ook nog even kijken.

Ik heb echt heel erg veel mazzel gehad dat het waarschijnlijk maar om ��n dode garnaal gaat (ik ben er nog eentje kwijt, maar die kan ook nog ergens verstopt zitten). Ik ontdekte het, omdat ik het filter wilde gaat gebruiken in andere aquarium als extra stromingspompje. Hier zitten o.a. Crystal red garnalen in. Omdat hier geen baby visjes inzitten, had ik waarschijnlijk niet aan de 'beveiliging' gedacht, met alle gevolgen van dien. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel verbaasd ben dat hier een volwassen garnaal doorheen past. Van baby visjes wist ik het, maar dit had ik niet verwacht. Maar gelukkig overkomt je zoiets maar ��n keer...

Zoals toch best vaak gezegd.. tis geen garnalenveilig filtertje, dat moet je er eerst van maken 😉
Als je die moeite en het gepruts er niet voor over hebt (wat volkomen voorstelbaar is), dan zijn er betere filtertjes voor garnalenbakken, maar dat vind je dan wel terug in de prijs.
Beter is een luchtaangedreven sponsfilter, maar voor veel mensen is de 'geluidsoverlast' dan weer een te hoge prijs. Zelf zou ik in garnalenbakken niets anders meer willen.

Ik moet zeggen dat ik het toch wel jammer vind dat, als je de moeite neemt om anderen te helpen, je weer gelijk zo'n verwijtende en belerende reactie krijgt.

Ik was hiervan op de hoogte (ben alleen bij ��n van de twee filters vergeten om er een propje watten in te doen en volgens mij is vergeten menselijk). Zelf heb ik niets aan om dit op het forum te zetten en heb dit alleen maar geplaatst om anderen nog een keertje te waarschuwen. Ik begin mijn berichtje ook met dat er al veel hierover op het forum staat. En toch wordt dit filter regelmatig aanbevolen als veilig, waarbij er lang niet altijd aangegeven wordt dat er extra 'veiligheidsmaatregelen' nodig zijn. Misschien is het handiger om hierbij voortaan te waarschuwen over de veiligheid van dit filter, i.p.v. mij erop te wijzen dat het al vaak gezegd wordt.

Ik denk niet dat het verkeerd is bedoeld hoor Marlonneke die reactie 😉
Het klopt wel dat John al vaker dit heeft aangegeven, maar ja we kunnen niet alles lezen natuurlijk dus dat je dit niet wist is dan ook niet zo vreemd vind ik 🙂.
Gelukkig weet je het nu en kun je er nog iets aan veranderen (al is het wel jammer van de garnaal).

Hoi Marlonneke!

Dat je dit berichtje hebt geplaatst ondanks dat er al vaker over gesproken is???

Nu ben ikzelf nog niet zo lang lid van dit forum en probeer nu zoveel mogelijk oude topics door te lezen.

Deze waarschuwing over dit filtertje was ik echter nog niet tegengekomen!

Daarom wil ik je bedanken dat je dit nog even plaatst, want van dat gat bij het snoer was ik niet op de hoogte!!!

:petjeaf:

@Mark en John: Het is fijn om te horen dat dit zo niet bedoeld was, want ik begon er bijna aan te twijfelen of het wel gewaardeerd werd dat ik het nogmaals geplaatst heb en ik niet weer de zoveelste was die hier over begon te zeuren 😉.

@Sanneke: dan ben ik blij dat ik het berichtje geplaatst heb 😉.

Gekke vraag, maar is het misschien een idee om een vast berichtje (ik heb geen idee hoe dat heet, een sticky ofzo) bovenaan de sectie over filters te plaatsen met een soort gebruiksaanwijzing voor het veilig maken van de AquaFlow filters? B.v. met de foto's van John of wat foto's van de 'veiligheidsmaatregelen'. Dan kan er zeker niemand meer overheen lezen.

Kijk anders hier even bij de produktreviews.. misschien is er al een topic. Het is ongetwijfeld een zeer veel gebruikt filter dus die verdient wel een eigen topic denk ik zo.. 😉
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=postlist&Board=56&page=1
kan 'm zo snel even niet vinden.

En zeker wordt je inbreng gewaardeerd, teruglezend komen de door mij geplaatste woorden anders over dan de bedoeling was, lastig te voorkomen soms, ik doe me best maar dat is niet altijd goed genoeg 😉

Ik wist eerlijk gezegd niet dat er product reviews waren 😳 Weer wat geleerd 😉.

Dan zou ik het denk ik op beide plekken neerzetten.

Ik heb zelf dit filter nu ook een week of twee in gebruik. Misschien toch maar uitkijken naar een alternatief ?

Ik gebruik ze ook en met de aanpassingen zoals genoemd zijn ze prima moet ik zeggen.

Staat me vaag iets van mij dat hij aan de kant waar de stroomkabel ingaat hij ook aanzuigt. Check dat ook even. De magneet is dan wel ge�soleerd, maar de invoer waar de kabel ingaat kan wel water doorstromen.

Bij die ingang is meer dan voldoende ruimte waardoor een volwassen garnaal er met gemak klem in kan komen te zitten. Of hij daar ook aanzuigt durf ik niet te zeggen. Ik heb er een pluk watten in gestopt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan