Wat is er nieuw

Pas opgestart aquarium 200l netto. C02 instelling.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter BUX
  • Startdatum Startdatum

BUX

Active member
Lid geworden
2 november 2023
Berichten
35
Leeftijd
41
Beste leden,

Ik heb sinds vrijdag mijn eheim 240 vivaline opgestart. Het aquarium bevat 200l water netto.

Er staan al wat planten in maar eigenlijk niet heel veel, vooral javamos wat javavaren tridens, 2 moskoepeltjes en een heel klein beetje anubias.

Ik heb alles ingesteld en ik heb mijn dropchecker op de goede plaats gezet waar c02 het moeilijkste zou te meten zijn.

Ik heb de bellen per minuut wat verhoogd, de dropchecker wordt wel groen maar het mag iets vlugger en iets groener, dus vandaag even bijgesteld, dus het is nog wat wachten.

Ik heb op het oppervlak alleen beweging van de skimmer die aanzuigt (staat op minimum stand ivm c02)

Ik heb een extra eheim stromingspomp voor een goede watercirculatie, die staat wat naar beneden gericht zodat er bijna geen rimpeling is van het wateroppervlak.

De uitlaat van de filter zelf komt ongeveer in het midden van de waterkolom uit.

Ondanks de weinige planten ben ik van plan om meer planten er bij te zetten. Voor de rest heb ik er maar 1 lamp opsteken, de daytime onex. Ik gebruik de EI methode.

Nu lees ik op verschillende fora en op het internet dat je langzaam moet beginnen met het aantal bellen maar ik heb er nu al 150 per minuut opsteken met de recente wijziging.

Ik weet dat het aantal bellen moeilijk te vergelijken valt en dat het uiteraard verschilt met veel andere factoren.

Maar onder de kenners... kan dit of lijkt dit zwaar teveel? Is gewoon weten of ik wat goed bezig ben. In bijlage een foto.

Alvast bedankt ,
Groet Bux
 

Bijlagen

  • 20240625_141259.jpg
    20240625_141259.jpg
    3.6 MB · Weergaven: 60
Gelet op de dropchecker heb je niet genoeg en ik zou steeds wat meer doseren tot hij mooi lichtgroen is. Ik zat in mn 180 liter voorheen ook op 150-200 bellen maar ja geen bak is gelijk.
 
Wat voor filter gebruik je? Ik zie alleen de Eheim skimmer? En een stromingspomp? Of draait er ook nog een extern filter mee?
 
De eheim 4 professional 350T
 
Gelet op de dropchecker heb je niet genoeg en ik zou steeds wat meer doseren tot hij mooi lichtgroen is. Ik zat in mn 180 liter voorheen ook op 150-200 bellen maar ja geen bak is gelijk.
Ben ik van plan, ik veronderstel dat als mijn licht aangaat dat die dan best in het lichtgroen start? Maar nu ik zo je waarde hoor weet ik dat het dus kan zo een aantal bellen.
 
Er komen er nog bij, de moerasplanten komen nog.
 
en over welker soortjes heb je het dan? En mag ik vragen wat je onder het zand hebt liggen?
 
Met zo'n plantenbestand heb je feitelijk geen Co2 nodig
Ook een beetje afhankelijk van de hoeveelheid licht want ook op makkelijke planten zoals Crypto s krijg je algen met veel licht en geen co2. Dat kregen wij ook in de sluierbak met het normale licht en geen co2. Nu is dat flink gedimt en dan kan het zonder co2.
 
Beste Cornelius,

Ik werk niet met soils, er komen gewoon tabletten in bij de planten omdat je ziet dat ik nu veel mos heb. Dus de co2 verbruik van mijn planten moet op dit moment weinig zijn, vandaar mijn vraag of 150 bellen per minuut zouden kunnen. Ik ben er nog niet aan uit maar ik denk aan hygrophila difformis, naaldgras, Myriophyllum guyana. Ik moet het nog wat bezien.
 
Persoonlijk zou ik direct sturen op een lichtgroene dropchecker (lime kleur). Langzaam opbouwen zie ik geen nut in. Als je na een half jaar extra vis of planten toevoegt, dan schroef je de CO2 ook niet een tijdje terug.
Ik zou ook niet niet sturen op je plantenkeus, enkel op de hoeveelheid licht. Boven de 20 lumen per liter is wat mij betreft altijd CO2 toevoegen als je de mogelijkheid hebt. En anders licht dimmen of extra drijfplanten.
 
Beste Cornelius,

Ik werk niet met soils, er komen gewoon tabletten in bij de planten omdat je ziet dat ik nu veel mos heb. Dus de co2 verbruik van mijn planten moet op dit moment weinig zijn, vandaar mijn vraag of 150 bellen per minuut zouden kunnen. Ik ben er nog niet aan uit maar ik denk aan hygrophila difformis, naaldgras, Myriophyllum guyana. Ik moet het nog wat bezien.
Als de dropchecker groen is dan heb je in de regel principe genoeg, zeker voor niet zoveel eisende planten.

Naaldgras en Myriophyllum hebben wel baat bij wat extra koolstof. De hygrophila kan best zonder. Er circuleren genoeg lijstjes met soortjes die je kunt gebruiken icm een inerte bodem en voedingstabletten.
 
Met de recente wijziging kleurt de dropchecker goed licht groen. Meestal zet ik de C02 een uur voor de verlichting aan, mag dit ook 2 uur op voorhand?
 
Het beste is om het zo te doen dat als het licht aangaat hij de juiste kleur heeft.
 
John,

Ja dat lijkt me ook maar mag ik dat dan doen door 2 uur op voorhand te beginnen voor het licht aangaat?
 
Als het nodig is om de dropchecker op tijd op de goede kleur te krijgen dan is dat prima hoor. Toen ik geen controller had ging de co2 hier ook 1-2 uur eerder dan het licht aan.
Ik neem aan dat 1 uur niet voldoende is dus dan moet je het iets eerder aan laten gaan en je kan ook eerst 1,5 uur proberen.
 
De CO2 en bemestting vraag van je planten hangt af van je verlichting. Kies je plantenbestand uit op basis van je verlichting en bepaal dan of je CO2 nodig hebt. Als voorbeeld: levert je verlichting 15 tot 20 lumen per liter inhoud, dan kan je plantenkeuze anubias en javavaren zijn en heb je geen CO2 nodig. Kies je voor planten die 30+ lumen per liter vragen, dan heb je wel CO2 en meer bemesting nodig. Je verlichting bepaalt dus de plantenkeuze en de daarbij behorende eisen.
 
Klopt Robert maar als je makkelijke planten hebt zoals Crypto s en toch veel licht dan heb je wel co2 nodig want anders krijg je alsnog snel alg op dode dingen in je bak zoals stenen en hout en vaak ook op de planten.
Zoals ik al aangaf hadden wij dat ook in de Sluierbak met de 5 Crypto s. Geen co2 maar wel redelijk wat licht en ja daar waren de algen. Licht gedimpt en dan gaat het goed.
Dus naast de planten is ook de hoeveelheid licht wat je biedt van belang.
Vaak heeft men bij de makkelijke planten best nog veel licht en ook dan kan het misgaan met algen.
 
Klopt Robert maar als je makkelijke planten hebt zoals Crypto s en toch veel licht dan heb je wel co2 nodig want anders krijg je alsnog snel alg op dode dingen in je bak zoals stenen en hout en vaak ook op de planten.
Zoals ik al aangaf hadden wij dat ook in de Sluierbak met de 5 Crypto s. Geen co2 maar wel redelijk wat licht en ja daar waren de algen. Licht gedimpt en dan gaat het goed.
Dus naast de planten is ook de hoeveelheid licht wat je biedt van belang.
Vaak heeft men bij de makkelijke planten best nog veel licht en ook dan kan het misgaan met algen.
Uhhhh ik zei toch hetzelfde: pas je plantenbestand aan, aan de verlichting die je biedt en voldoe aan de bijbehorende eisen
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan