Past dit in een 50 liter aquarium ?


GroeneVis

Member
Lid geworden
6 februari 2019
Berichten
22
Hallo allemaal,
ik ben vrij nieuw op dit forum, ik weet dus niet precies of ik dit wel goed doe. Maar ik heb wat vragen over een visbestand. Ik heb recent een aquarium overgenomen van een vriendin: heel erg verwaarloosd, er zat een black Molly en twee sherry barbelen (en heel veel alg) in. Ik heb het aquarium leeggehaald, de vissen in mijn 125 liter gezet, en het hele aquarium schoongemaakt met een beetje natuurazijn. De bak draait nu al 3 weken in. Ik heb de sherrybarbelen er terug in gezet, de Molly krijgt binnenkort een nieuw huis. Sherrybarbelen zijn een scholenvis toch? Degene die ik heb zijn volgens mij 2 mannetjes, ze jagen elkaar niet achterna. Ze zwemmen vrij energiek door het aquarium. Deze vissen wil ik er bij zetten:

1x endler gup man
3x endler gup vrouw
2x sherry barbeel (er in laten zitten? uitbreiden? wegdoen?)
een aantal corydoras habrosus (hoe veel ? kan dit in een 50 liter? heb veel uiteenlopende dingen hier over gelezen...)
of kan ik beter de pygmaeus nemen ?

Kan dit ? Heeft iemand ervaring met deze soorten? Ik wil het graag weten voordat ik ze koop, ik wil niet dat er onnodig vissen doodgaan omdat ze eigenlijk in een te klein aquarium zitten. Dit is pas het 3e aquarium dat ik opstart, heb dus niet zo veel ervaring met visbestanden.

alvast bedankt voor mensen die willen helpen!
 
Laatst bewerkt:
Ohja, ik heb een zandbodem expres omdat ik graag corydoras wilde...
 
Is dit een 60cm bakje? Zelf heb ik de Panda daarin gehad maar de Cory s die je noemt kunnen m.i. ook prima. De Cherrybarbeel moet je inderdaad in een schooltje houden.
 
barbelen en guppen zijn zelden een goede combinatie, barbelen gaan snel vinnenbijten.
Komt daarbij dat je bakje toch wel aan de kleine kant is voor ze.
Ik zou zeggen... niet doen, dat wordt geen aangename rit.
 
De habrosus kan prima een clubje van 10 stuks die zullen zich prima vermaken in dat bakje. De pygmaeus kan ook alleen die zullen je barbelen in de weg gaan zitten omdat de pygmaeus de enige corydorassoort is die voornamelijk in de middenzone zwemt, dus die kan je dan beter niet doen
 
De habrosus kan prima een clubje van 10 stuks die zullen zich prima vermaken in dat bakje. De pygmaeus kan ook alleen die zullen je barbelen in de weg gaan zitten omdat de pygmaeus de enige corydorassoort is die voornamelijk in de middenzone zwemt, dus die kan je dan beter niet doen
Ik lift hier even mee: dus 8 tot 10 stuks corydoras habrosus in een 50 liter bakje gaat dus wel? M'n zoon overweegt deze samen met een man betta splendens in z'n nieuwe 55 liter nano bakje, maar we dachten misschien aan 6 stuks omdat meer misschien teveel zou worden. Maar we hebben liever een groter schooltje, mits dit kan.
 
Ik lift hier even mee: dus 8 tot 10 stuks corydoras habrosus in een 50 liter bakje gaat dus wel? M'n zoon overweegt deze samen met een man betta splendens in z'n nieuwe 55 liter nano bakje, maar we dachten misschien aan 6 stuks omdat meer misschien teveel zou worden. Maar we hebben liever een groter schooltje, mits dit kan.
Ja zo heel groot word de habrosus niet (wij kweken ze al jaren) en hoe groter de groep hoe prettiger ze zich voelen, en zeker dwergjes doen het beter in een groter groepje omdat ze weten dat bijna onderaan de voedselketen staan wegens hun formaat, en een groepje geeft veiligheid
 
Ok, dus bareeltjes wegdoen ? En dan alleen de corydoras en de guppy's . Top, ga meteen een ander huis zoeken voor ze.
 
Kan ik ook geen guppy's doen, en dan de bareeltjes uitbreiden ? Of is het bakje daar te klein voor? En hoe veel cory's kan ik het beste kiezen? Een stuk of zeven?
 
Guppen zijn ware adhdérs die best veel zwemlengte vragen anders worden ze doodongelukkig, dus beter van niet in zo'n klein bakje. Corydoras is altijd hoe groter d egroep hoe prettiger ze zich voelen, ik zou er dan minimaal 10 doen
 
Kan ik ook geen guppy's doen, en dan de bareeltjes uitbreiden ? Of is het bakje daar te klein voor? En hoe veel cory's kan ik het beste kiezen? Een stuk of zeven?
Hoe groot is het bakje precies? In lxbxh? 50L kan vele kanten op. Aan een hoge bak heb je namelijk weinig als je er een zwemmer in doet, terwijl als er voldoende lengte is dit wellicht wel gewoon kan
 
De afmetingen zijn volgens mij 45,5 x 29,5 x 45,5 cm. Welke vissen raden jullie behalve de corydoras dan aan ?
 
Guppen zijn ware adhdérs die best veel zwemlengte vragen anders worden ze doodongelukkig, dus beter van niet in zo'n klein bakje. Corydoras is altijd hoe groter d egroep hoe prettiger ze zich voelen, ik zou er dan minimaal 10 doen

Is dit ook het geval met de endler guppy? Als het niet kan doe ik het ook niet, ik wil niet dat de vissen niet blij zijn.

En weet iemand waar ik de corydoras habrosus kan kopen rondom Den Bosch ?
 
En weet iemand waar ik de corydoras habrosus kan kopen rondom Den Bosch ?
Dat zal bij een petsplace/aquariumzaak/dierenwinkel met vissen (vaak gezamenlijk afgekort als de LFS) meestal wel kunnen. Zo niet, dan zal het vast wel te bestellen zijn. www.ruinemans.com is hierin een grote leverancier in Nederland, je zou eens op hun site kunnen kijken wat er op voorraad is. Kan zijn dat ze niet op voorraad zijn daar, dan zullen winkels ze ook niet zo snel hebben. Ligt dan net aan het paar/vangseizoen

edit; ik dacht wel dat er laatst wat aangeboden stonden bij het aangeboden topic

edit 2; https://aquaforum.nl/threads/leuke-dwergcrydoras-habrosus-max-15-beschikbaar-hellevoetsluis.169927/ Al is dat volgens mij wat ver (lekkere topografische kennis weer)
 
Dankjewel voor de info, zal even bij de zaken gaan rondbellen.

ja dat is idd wel een beetje ver...
 
Ok, dan kijk ik nog even verder naar andere soorten. Zijn er andere soorten die makkelijk kweken die er wel in passen ? Ik vind kleintjes altikd leuk, en ik ken wel wat mensen die ze over willen nemen als het te veel wordt. Bedankt voor alle hulp ?. Ik wil niet vissen aanschaffen die het vervolgens niet leuk vinden in mijn bak.
 
Zijn idd leuke visjes, een mooi schooltje daar van zou wel goed staan. Gaan ze wel goed samen met de corydoras ? En kweken ze makkelijk of niet ?
 
Gaan prima samen met corydoras. Kweken hebben ze hier nooit gedaan, maar voor echt kweken zal je al snel naar levendbarenden moeten gaan in een gezelschapsbak. of een volwassen groep corydoras, die zetten eitjes af die je dan op zou kunnen laten groeien. Bijna elke vis zal zijn kleintjes opeten in dit formaat, dus dan zou je ze al apart moeten laten opgroeien. Galaxy's kun je geluk mee hebben, die willen nog wel eens een jong grootbrengen in een goed beplante bak, maar ook hier zou ik er niet teveel hoop bij hebben,
 
Ok, dan ga ik het kweken proberen met de corydoras. Overmorgen komt er iemand voor de barbeeltjes. Ik heb alleen nog nergens de corydoras habrosus kunnen vinden...

Bedankt voor alle hulp, ik weet nou zeker dat ik niet vissen in een te kleine bak doe ?.
 
Ok, dan ga ik het kweken proberen met de corydoras. Overmorgen komt er iemand voor de barbeeltjes. Ik heb alleen nog nergens de corydoras habrosus kunnen vinden...

Bedankt voor alle hulp, ik weet nou zeker dat ik niet vissen in een te kleine bak doe ?.
Ik pm je even want wij komen regelmatig in Tilburg
 

Terug
Bovenaan