Pat mini schoonmaken


Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Berichten
160
Locatie
Zuid-Holland
De Pat mini met fijne spons was dichtgeslibt, dus die heb ik gisteren schoongemaakt. Eerder op dit forum heb ik een filmpje gezien hoe je dat kan doen, met o.a. een bakje eromheen zodat niet alle zooi in het water komt als je hem uitzet. Nu is mij dat gisteren niet gelukt (gepriegel in het kleine bakje). Is het heel schadelijk voor het water qua eventueel zooi als je het pompje uitzet en meteen uit het water trekt?

Ik heb de spons 5x uitgeknepen in een emmer met aquariumwater. Dat werd direct erg zwart.
Hoe schoon kan je de spons 'maximaal' schoonmaken zonder het te schoon te maken?

Toen ik het filter weer terugplaatste en aanzette, spoot er een hoop 'zooi' uit, recht het water in šŸ˜• Daarna was het water troebel: niet bruin ofzo, nog steeds helder, maar met dingetjes die ronddwarrelde. Ik heb toen noeg iets meer water ververst om dat eruit te zuigen. Is dit normaal als je het pompje terugplaatst of had ik het filter schoner moeten maken?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Ik knijp hem gewoon vaak onder de kraan een paar keer uit en dan is de doorstroming weer ok. De fijne sponzen slibben vrij snel dicht.
 
Met de minipat kun je volgens mij niet of moeilijk bij de rotor komen itt een Aquaflow 100.
 
Filter schoonmaken brengt doorgaans altijd even wat "troep" in de bak, maar als je filtertje daarna weer een paar uurtjes draait is die troep ook weer weggezonken in de bodem of weer opgenomen in het filter, en nee dat kan geen kwaad, dus zou niet al te moeilijk doen met een bakje eromheen oid.

Aangaande hoe schoon het filter mag worden tijdens het "schoonmaken", om daar een iets duidiger antwoord op te kunnen geven:
wat voor bak is het? wat voor bodem zit er in die bak? wat voor / hoeveel vissen zwemmen er rond in die bak? hoe lang draait de bak al?
 
Het kan geen kwaad. Je gereinigde filter deed daarna weer zijn werk.
 
Filter schoonmaken brengt doorgaans altijd even wat "troep" in de bak, maar als je filtertje daarna weer een paar uurtjes draait is die troep ook weer weggezonken in de bodem of weer opgenomen in het filter, en nee dat kan geen kwaad, dus zou niet al te moeilijk doen met een bakje eromheen oid.

Aangaande hoe schoon het filter mag worden tijdens het "schoonmaken", om daar een iets duidiger antwoord op te kunnen geven:
wat voor bak is het? wat voor bodem zit er in die bak? wat voor / hoeveel vissen zwemmen er rond in die bak? hoe lang draait de bak al?
Ik heb een Superfish (40L) en draait nu sinds eind juli dit jaar. Er zit een grindbodem in (2mm steentjes). De bewoners zijn 10 boraras brigittae en ca. 20 vuurgarnalen.
 
Ik heb een Superfish (40L) en draait nu sinds eind juli dit jaar. Er zit een grindbodem in (2mm steentjes). De bewoners zijn 10 boraras brigittae en ca. 20 vuurgarnalen.

Waarom ik het vroeg: een bodem is ook een gigantisch biologisch filter.
Zou proberen om het filter nooit helemaal schoon te boenen, maar het zou niet snel voor problemen moeten zorgen zolang je de bodem maar met rust laat.

En mocht je ooit is het filter moeten vervangen, voer dan de 1e 2weken even zeer minimaal zodat het filter de tijd krijgt om weer een beetje bacteriƫn op te bouwen.
 
Waarom ik het vroeg: een bodem is ook een gigantisch biologisch filter.
Zou proberen om het filter nooit helemaal schoon te boenen, maar het zou niet snel voor problemen moeten zorgen zolang je de bodem maar met rust laat.

En mocht je ooit is het filter moeten vervangen, voer dan de 1e 2weken even zeer minimaal zodat het filter de tijd krijgt om weer een beetje bacteriƫn op te bouwen.
Top! Dank je wel voor dit advies.
 

Terug
Bovenaan