Pauwooggoby's doen het slecht


L

L1nda

Guest
Hallo

Ik heb een aantal weken een trio pauwooggobys in mijn beplante aquarium (80cm/bruto 100L) samen met 10 kardinaal en 6 flame tetra's.
Vanaf het begin merkte ik dat de goby's niet snel naar eten toekwamen, wat ik ze ook voer. De tetra's zijn altijd sneller en hebben honger tot alles op is.
Toch zijn ze nog in leven, helaas wel vermagerd.
Twee van de drie kregen een witte vlek, alsof ze vast hebben gezeten. Bij het mannetje is deze vlek nu een soort gat geworden.

Ik weet niet wat ik er mee aan moet, een quarantaine aquarium heb ik niet. De speciaalzaak zei dat deze drie soorten samen konden maar ik heb er sterk mijn twijfels over.

Ik ben gisteren na een flinke waterwissel met een keur eSHa gestart, to be sure. Ook omdat een tetra na schijnbuikwaterzucht en een tijdje bol maar blij rondzwemmen, toch ineens heel sterke zwemblaasproblemen kreeg en ik deze heb moeten euthaniseren.
Wat denken jullie van de goby's en de problemen niet eten + rare vlekken? Ik ga er morgen over bellen met de viszaak, want vind het een ***advies wat ik heb gehad. Naar mijn mening zijn de goby's gestrest door de tetras en gaat het absoluut niet samen.
 
Heb je foto s van de vissen en weet je de waterwaarden?
 
Foto's kan ik nog niet posten, zit op mijn werk, doe ik vanavond. De waterwaarden waren goed, en zijn redelijk stabiel. Wat wel is, en belangrijk voor jullie beeldvorming: na toevoeging van de nieuwe goby's samen met denieuwe tetra's (waardoor het dus 19 vissen totaal werden) heb ik veel bruine aanslag op de ruit. Trekt elke week weer dicht. Terwijl het daarvoor super stabiel was, geen alg, nauwelijks aanslag.
Ik voer nog steeds hetzelfde.
 
Toch is het handig om de waterwaarden te meten en waarmee die zijn gemeten alsmede hoelang je bakje draait .
 
Met gobies heb ik geen ervaring maar wel met quasi dezelfde soort visjes, namelijk Darters.
Ook ik had ze icm snelzwemmende, altijd hongerige vissen. In de natuur zitten ze immers ook samen.
Echter is dit in een aquarium niet zo simpel.
De Darters (en ook de gobies) zijn zo traag en zo kieskeurig qua eten dat ze hier nooit genoeg voedsel hebben kunnen krijgen en 1 na 1 gestorven zijn.
 
Met gobies heb ik geen ervaring maar wel met quasi dezelfde soort visjes, namelijk Darters.
Ook ik had ze icm snelzwemmende, altijd hongerige vissen. In de natuur zitten ze immers ook samen.
Echter is dit in een aquarium niet zo simpel.
De Darters (en ook de gobies) zijn zo traag en zo kieskeurig qua eten dat ze hier nooit genoeg voedsel hebben kunnen krijgen en 1 na 1 gestorven zijn.
Ik heb zelf ook het idee dat dit het wordt, of terugbrengen naar de aquariumzaak. Vind dat ze daar wel wat beter hadden mogen adviseren. Ook qua voeding. Ik heb zoveel vragen gesteld en op veel vragen was het van: "ach dat komt wel goed" "dat moet je even aanzien" "dat gaat prima"
 
pauwooggrondels zijn vrij gemakkelijke vissen. de combinatie lijkt me opzich ook niet zo verkeerd. Ik heb ze lang samen gehouden met pseudomugil en die zijn ook niet bepaald traag of rustig.

Het zijn in mijn ogen vissen die allemaal prima in een 80 cm aquarium passen met elkaar. In die zin zie ik ook niet wat de aquariumzaak hier zo fout heeft gedaan.

inrichting waterwaarden en voeding ben ik wel erg benieuwd naar.
 
Kan je het miniscule bekje van een Pseudomugil vergelijken met dat van een kardinaal en dat van een flame tetra?
De eerste lijkt me niet direct een Voedselconcurrent voor de grondel, de laatste 2 daarentegen...
 
Toch is het handig om de waterwaarden te meten en waarmee die zijn gemeten alsmede hoelang je bakje draait .
IMG_20210816_173837280.jpg
IMG_20210816_173327845.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20210816_173315916.jpg
    IMG_20210816_173315916.jpg
    491.4 KB · Weergaven: 136
IMG_20210803_210352630.jpg
deze foto is van een paar dagen geleden.
 
De laatste toevoeging vis is nu 2 maanden geleden. Ze krijgen vlokvoer wat de terras ook krijgen, en hele fijne korrels goudvisvoer. Waarom dat? Omdat tubifex ze ook al niet aan stond en de tetras alles verslinden. Ook eten ze wss de garnalen die in de bak zitten, want hoe zijn ze na twee maanden anders nog in leven. Ik voer om de dag.

De bak draait bij mij al sinds 2018, toen ik hem kreeg met een algen invasie. Na een keer helemaal leegmaken was dat voorbij, nooit meer terug gekomen. Hoogstens een keer eerder een periode dat het aanzien sneller vies werd.

Waterverversing 20% per twee weken ging altijd prima. Afgelopen zondag even 80% gedaan want was er helemaal klaar mee.

De gaten/witte vlekken op de vissen zitten er nu zeker 1,5-2 weken. Vandaag dag 3 van een kuur esha2000.
 
Is het pluizig want het lijkt me iets van een schimmel en de vis is inderdaad vrij mager nu. Misschien kun je ze wat vaker levendvoer geven.
 
Niet echt pluizig, een andere vis heeft ook een witte vlek (geen stip!) op zn lichaam, en deze ook. Alsof ze zich geschaafd hebben.
Wel stak er zondag nog wat uit, een klein bolletje (van zijn huid?), dat is nu weg gegaan.

Schimmel zou goed kunnen, is esha2000 dan de juiste aanpak?
 
Kan je het miniscule bekje van een Pseudomugil vergelijken met dat van een kardinaal en dat van een flame tetra?
De eerste lijkt me niet direct een Voedselconcurrent voor de grondel, de laatste 2 daarentegen...

als ze een miniscuul bekje zouden hebben misschien niet. Maar een P connieae van 6 cm heeft echt geen kleinere bek dan een hyphessobrycon flammeus die niet groter wordt dan 4 cm. Tateurndina occelicauda zijn over het algemeen prima kandidaten voor een gezelschapbak met kleine scholenvisjes. Mits waterwaarden en inrichting passend zijn. en dat is inprincipe het geval.

sowieso als vissen in het aquarium hetzelfde voer krijgen/eten zijn het voedselconcurrenten. wat defacto betekend dat vissen vrijwel altijd voedselconcurrenten zijn in het aquarium.

en over voer gesproken, vlokvoer is compleet ongeschikt voor bodemvissen en goudvis korrels zijn voor goudvissen. Om de dag voeren is te weinig, zeker als je merkt dat niet elke vis voldoende krijgt, levendvoer en diepvries zoals rode mug, witte mug , tubifex, artemia, daphnia cyclops etc is een beter dieet om ze weer in conditie te krijgen. voer dagelijks minimaal 1 keer en genoeg zodat iedere vis zijn buikje rond kan eten.

zorg ook voor heel veel beschutting met planten hout, drijfplanten (!) etc. de vissen voelen zich dan een stuk veiliger en durven zich sneller op het voer te storten.
of het allemaal niet te laat is moet blijken want het lijkt erop dat ze een columnaris infectie hebben ontwikkeld.
 
Nou, dat klinkt wel als pech. Is het "logisch" dat de tetras helemaal happy lijken en alleen de goby's last hebben van de schimmel die je benoemt?

Echter vind ik meer voeren niet direct een goed idee. Ten eerste omdat de tetra's altijd eerder zijn/sneller zijn en alles steeds op is. Ten tweede omdat het aquarium dus steeds dicht trekt wat m.i. een teken van overvoeren kan zijn?
Mij is juist aangeraden niet dagelijks te voeren ivm watervervuiling. Zijn er meer mensen die denken dat er juist meer gevoerd moet worden?
 
Nou, dat klinkt wel als pech. Is het "logisch" dat de tetras helemaal happy lijken en alleen de goby's last hebben van de schimmel die je benoemt?

Echter vind ik meer voeren niet direct een goed idee. Ten eerste omdat de tetra's altijd eerder zijn/sneller zijn en alles steeds op is. Ten tweede omdat het aquarium dus steeds dicht trekt wat m.i. een teken van overvoeren kan zijn?
Mij is juist aangeraden niet dagelijks te voeren ivm watervervuiling. Zijn er meer mensen die denken dat er juist meer gevoerd moet worden?
Niet meer, anders.
Hetgeen gegeven wordt is totaal ongeschikt voor de gobies.
Geef ze eens diepvries mysis of krill. Met de grote stukken gaan de andere vissen zo snel niet gaan lopen.

Of geef ze regenwormen, met de pincet. Mits wat training leren ze dat snel eten.

Hoe dan ook hebben ze dierlijk voer nodig, geen plantaardige goudviskorrels.
 
als ze een miniscuul bekje zouden hebben misschien niet. Maar een P connieae van 6 cm heeft echt geen kleinere bek dan een hyphessobrycon flammeus die niet groter wordt dan 4 cm. Tateurndina occelicauda zijn over het algemeen prima kandidaten voor een gezelschapbak met kleine scholenvisjes. Mits waterwaarden en inrichting passend zijn. en dat is inprincipe het geval.

sowieso als vissen in het aquarium hetzelfde voer krijgen/eten zijn het voedselconcurrenten. wat defacto betekend dat vissen vrijwel altijd voedselconcurrenten zijn in het aquarium.

en over voer gesproken, vlokvoer is compleet ongeschikt voor bodemvissen en goudvis korrels zijn voor goudvissen. Om de dag voeren is te weinig, zeker als je merkt dat niet elke vis voldoende krijgt, levendvoer en diepvries zoals rode mug, witte mug , tubifex, artemia, daphnia cyclops etc is een beter dieet om ze weer in conditie te krijgen. voer dagelijks minimaal 1 keer en genoeg zodat iedere vis zijn buikje rond kan eten.

zorg ook voor heel veel beschutting met planten hout, drijfplanten (!) etc. de vissen voelen zich dan een stuk veiliger en durven zich sneller op het voer te storten.
of het allemaal niet te laat is moet blijken want het lijkt erop dat ze een columnaris infectie hebben ontwikkeld.
Als ik Pseudomugil lees, dan denk ik in eerste plaats aan de furcatus, de bekendste van de familie. En die hebben wel een klein bekje ;)
 
Mij is juist aangeraden niet dagelijks te voeren ivm watervervuiling. Zijn er meer mensen die denken dat er juist meer gevoerd moet worden?
Dagelijks voeren en dan met mate is prima hoor en zoals Tonio al aangeeft probeer wat meer dierlijk voer te geven en bij voorkeur levend. Kunnen ze ook lekker op jagen.
 
Niet meer, anders.
Hetgeen gegeven wordt is totaal ongeschikt voor de gobies.
Geef ze eens diepvries mysis of krill. Met de grote stukken gaan de andere vissen zo snel niet gaan lopen.

Of geef ze regenwormen, met de pincet. Mits wat training leren ze dat snel eten.

Hoe dan ook hebben ze dierlijk voer nodig, geen plantaardige goudviskorrels.

mysis kril en zeker regenwormen zijn te groot voor pauwooggrondeltjes, een volwassen man kan rond de 7 cm SL worden maar vrouwen houd meestal met 5 cm wel op.
Nou, dat klinkt wel als pech. Is het "logisch" dat de tetras helemaal happy lijken en alleen de goby's last hebben van de schimmel die je benoemt?

Echter vind ik meer voeren niet direct een goed idee. Ten eerste omdat de tetra's altijd eerder zijn/sneller zijn en alles steeds op is. Ten tweede omdat het aquarium dus steeds dicht trekt wat m.i. een teken van overvoeren kan zijn?
Mij is juist aangeraden niet dagelijks te voeren ivm watervervuiling. Zijn er meer mensen die denken dat er juist meer gevoerd moet worden?

Eet jij ook maar om de dag om minder afwas te hebben?
Natuurlijk geeft meer voer een hogere belasting op je bak, en daarom pleeg je onderhoud in de vorm van waterverversen en vuil afhevelen. als je je bak schoon houd geeft meer voer niet meer alg. Gezonde vissen lijkt mij ook een iets hogere prioriteit dan alg op de ruiten.

De tetra's zijn sneller maar als je genoeg tegelijk voert kunnen ze nooit alles voor de neus van de grondels wegkapen. En als je vaker voert zijn ze ook minder hongerig. Ook kun je experimenteren met verschillende soorten voer als dan niet tegelijkertijd. bijv een grover en fijner voer, of een sneller en langzamer zinkend voer etc. Verschillende vissen hebben vaak verschillende voorkeuren in voer en daar kun je gebruik van maken. Met een voerbuis kun je voer dichter bij de bodem voeren, werkt prima voor (diepvries) rode mug bijv. Er is genoeg te verzinnen om de grondels een beetje te helpen.

Columnaris is een bacteriële infectie, de bacterie is erg algemeen voorkomend en kan vele maanden overleven zonder gastheer, dus moet je oorzaken vooral zoeken in verslechterde weerstand, ondervoeding zal daar zeker niet bij geholpen hebben dus is het niet gek dat de beter etende vissen geen last hebben.
 
Oke, ik ga opzoek naar ander voer. Wellicht kan de aquariumzaak me aan een mix helpen om eens te proberen. Hartelijk dank voor alle adviezen!
 
Aquariumzaak haalt ook de schouders op en weet geen ander advies dan het voer. Een voerbuis vind ik ook een slim idee dus ik ga daar naar op zoek om zo gericht de zieke te kunnen voeren.
De slechtste zwemt inmiddels niet meer rond, hangt enkel nog wat in het water.

Fingers crossed, maar ben bang dat ik het al laat is.
 
JA! Ik ben zo blij! Op advies van de aquarium winkel werd het diepvriesvoer van superfish met 4 verschillende smaken. Random een blokje geprobeerd en met een stuk pvc buis het voer op de bodem gevoerd. En zo waar gingen 2 van de 3 gobys er enthousiast op af. Namen een hap en spuugden het niet uit! De derde met ook dat gat op zijn kop verroerde zich nauwelijks en eet dus ook nog niet. Ik denk dat ik die op zal moeten geven.

In elk geval hebben ze nu even genoeg. Een heel blokje én flakes. Heb de mogelijkheid op algen alvast omarmd, we zullen het zien.


In elk geval zullen 2 vissen zeker goede kans maken om aan te sterken!
 
Geduld wellicht. Ik heb 1 paartje en die waren eerst heel klein en kieskeurig wat eten betreft. nu maanden later eten ze wat de gevarieerde pot schaft. het mannetje is al aardig gegroeid en sinds gister zag ik voor het eerst heeeeleeeee kleine visjes zwemmen en ik denk dat dat kleine grondeltjes zijn....(beetje jammer dat dat waarschijnlijk Betta voer wordt...). Aanvankelijk waren ze ook heel schuw maar nu zijn het de eersten die aankomen zwemmen als ik alleen al langs de bak loop/de keuken inloop.
 

Terug
Bovenaan