Pauwooggrondel


S

Svenjfc

Guest
Hoi iedereen,
ik had even een vraagje want ik had een koppeltje pauwooggrondels en vandaag heb ik een extra vrouwtje gehaalt maar ik ben niet echt overtuigd dat het 1 man en 2 vrouwen zijn want ik had een man die de "vrouw" probeerde te versieren. Vandaag heb ik nog een vrouwtje bij gehaalt maar dat oude "vrouwtje" probeert nu ook het nieuwe vrouwtje te versieren (het mannentje versiert bijde). Hier de foto's:
De man
IMG_4839.JPG


De oude "vrouw"
IMG_4845.JPG


De nieuwe vrouw:
IMG_4848.JPG
 
Lijken mij duidelijke vrouwen beiden want de bekende bult is geheel afwezig op de kop.
 
Dank voor je reactie.
Dat dacht ik ook maar dat ene vrouwtje ging met het andere vrouwtje flirten dus ik zat even te twijfelen.
 
Wat volgens mij vooral duidelijk wordt uit de foto's is dat de "oude" nog vrij jong zijn en de "nieuwe" al helemaal.
Dan is de "bult" op de kop van het mannetje nog niet gevormd. Voor zover ik weet is geslachtsonderscheid dan nog niet te zien.

Mijn persoonlijke inschatting, zonder enige onderbouwing, is dat de eerste een man is en de andere vrouwen. Mooi, want dat lijkt me wat je het liefst wilt.

Hoe oud zijn de "oude"?
Ik heb er sinds een half jaar 3, die waren heel klein toen ik ze mocht dus ik schat dat ze nu een maand of 8 oud zijn. Ik begin nu te vermoeden dat 1 daarvan een man is en de andere 2 vrouwen maar heel zeker is dat nog steeds niet.

Het onderlinge gedrag zegt volgens mij vrij weinig. Ze zwemmen de meeste tijd in hun eentje rond, maar als ze toevallig een soortgenoot tegen komen doen ze samen even een dansje. Ook de vrouwen onder elkaar.

Als ze geen soortgenoot in de buurt zien zijn ze vooral rustig en onopvallend.
Ik heb - wederom zonder onderbouwing - de indruk dat ze leuker gedrag zouden laten zien als ze in een groep (bv. 3 mannen en 9 vrouwen) gehouden zouden worden.

Heeft iemand daarmee ervaring waar ik wat van zou kunnen leren?
 
De oude zijn ongeveer een half jaar. Ik heb ook het idee dat je ze beter in een groepje kan houden, maar dat is niet echt handig in mijn 60 cm bakje:D. Mijn mannetje is wel lekker dominant want hij heeft zijn eigen holletje met en territorium eromheen. Hij probeert steeds de vrouwtjes erheen te lokken maar die weigeren dus gebruikt hij meestal wat geweld. Daarom missen de vrouwtje wat vinnentjes.:br:
 
Ik heb er ook 4 rond zwemmen en degene die ze voor mij heeft mee gebracht die zegt dat ik 2 koppeltjes heb maar ik zie ze weinig,heb een dicht beplante bak en veel schuil plaatsen.
 
Het mannetje en het vrouwtje hebben een paar dagen in het holletje gezeten en vanmorgen was het zover: eindelijk eitjes:D. Het vrouwtje is al weggejaagd en het mannetje bewaakt het holletje met zijn leven. De foto is niet zo duidelijk maar je ziet de eitjes zitten.
image.jpg
 
Prachtig Sven ik heb exact dezelfde holletjes en zijn aan elkaar gelijmd,mss moet ik deze er ook maar eens in leggen dan.:thumbs:
 
Bedankt, ik zou die holletjes er inderdaad inzetten want ze maken er zeker gebruik van. Ik heb er ook nog een bloempot en een kokosnoot instaan maar daar kijken ze niet zoveel naar om. Eigenlijk maken ze alleen gebruik van de garnalenflat en een pvc buisje.
 
Bedankt, ik zou die holletjes er inderdaad inzetten want ze maken er zeker gebruik van. Ik heb er ook nog een bloempot en een kokosnoot instaan maar daar kijken ze niet zoveel naar om. Eigenlijk maken ze alleen gebruik van de garnalenflat en een pvc buisje.
Ga ik straks al zeker doen en ik kan ook nog legholen voor L nummers er in doen al weet ik niet of dat iets zou helpen.
Zouden mijn 2 koppels kaapse lopez daar ook gebruik van maken of hebben die dan mss liever een kokosnoot die ik ook heb.
 
De legholen gaan ze denk ik wel gebruik van maken maar ze hebben liever zo klein mogelijke holen dus als je nog iets kleiners heb zal dat beter helpen. Zelf heb ik geen ervaring met de Kaap Lopez dus ik zou het echt niet weten:sorry:.
 
De legholen gaan ze denk ik wel gebruik van maken maar ze hebben liever zo klein mogelijke holen dus als je nog iets kleiners heb zal dat beter helpen. Zelf heb ik geen ervaring met de Kaap Lopez dus ik zou het echt niet weten:sorry:.
Ik heb ook nog een paar stukken pvc buisjes los dus zou die graag aan elkaar kitten maar vraag me af welke lijm ik hiervoor mag gebruiken want zou niet graag mijn water vergiftigen.
 
Dank voor je reactie.
Dat dacht ik ook maar dat ene vrouwtje ging met het andere vrouwtje flirten dus ik zat even te twijfelen.
Dat was imponeer gedrag. Geen flirt gedrag.
 
Oke ik noemde het even zo want het mannetje deed het heel de tijd met het vrouwtje
 
Oke ik noemde het even zo want het mannetje deed het heel de tijd met het vrouwtje
Imponeer en pronk gedrag lijkt inderdaad veel op elkaar.

Jonge Pauwoog grondels groeien trouwens zeer traag!
 
Oke want vandaag zijn de eitjes uitgekomen:D. Ik zit nog even te twijfelen wat ik ga doen, ze in de bak laten zitten of in een ander bakje zetten. Wat raden jullie aan?
 
Zal ik ze met hol en al in een andere bak zetten met sponsfilter of laten zitten bij e vader of worden ze dan opgegeten?
 

Terug
Bovenaan